Hej!
Vi har lige fået nyt hus, og nu er jeg begyndt at fjerne vægpaneler og trægulv nede i kælderen. Jeg vil opdele et ret stort rum, hvor gulvet skal flydespartles (det hælder en del) med en muret væg.
Nu overvejer jeg, om det fungerer at kun flydespartle det ene af de nye rum og derefter mure væggen og så flydespartle det andet rum senere?
Eller om det måske endda er muligt at flydespartle en sokkel, hvor den opmurede væg skal stå, og derefter flydespartle de to rum hver for sig?
Vi har lige fået nyt hus, og nu er jeg begyndt at fjerne vægpaneler og trægulv nede i kælderen. Jeg vil opdele et ret stort rum, hvor gulvet skal flydespartles (det hælder en del) med en muret væg.
Nu overvejer jeg, om det fungerer at kun flydespartle det ene af de nye rum og derefter mure væggen og så flydespartle det andet rum senere?
Eller om det måske endda er muligt at flydespartle en sokkel, hvor den opmurede væg skal stå, og derefter flydespartle de to rum hver for sig?
Det er klart, at det kan lade sig gøre at flydespartle en sokkel. Det kan være en sikker måde for amatøren at skabe et fundament til at mure en mur i vater.
Jeg gjorde det, da jeg skulle bygge sauna. Flød en sokkel, hvor jeg skulle placere væggene.
Jeg gjorde det, da jeg skulle bygge sauna. Flød en sokkel, hvor jeg skulle placere væggene.
Mine overvejelser var på, hvordan jeg fysisk får blokkene i vater. For eksempel at lægge lidt mere mørtel i den ene ende af væggen og på den måde få væggen i vater, eller måske lægge og armere det første lag på betonen og så save kiler ud af blokkene, som "spiser op" højdeforskellen?
Havde jeg været i dine sko, ville jeg have formet en lille sokkel, dubbet og støbt fra ca. 4-10 cm med grovbeton for at udligne højdeforskellen. Meget lettere på den måde at få en god start på murningen. Derefter ville jeg have sat en regel i lod i hver ende af væggen og markeret op for hvert murskift. På den måde får du væggen både vandret og lodret. Så ville jeg have flydespartlet hvert rum for sig. Meget lettere at spartle mindre områder ad gangen, når man blander i hånden.
Klik her for at svare
