Hej!

Vi har lige fået nyt hus, og nu er jeg begyndt at fjerne vægpaneler og trægulv nede i kælderen. Jeg vil opdele et ret stort rum, hvor gulvet skal flydespartles (det hælder en del) med en muret væg.

Nu overvejer jeg, om det fungerer at kun flydespartle det ene af de nye rum og derefter mure væggen og så flydespartle det andet rum senere?

Eller om det måske endda er muligt at flydespartle en sokkel, hvor den opmurede væg skal stå, og derefter flydespartle de to rum hver for sig?
 

Bedste svar

Hvorfor flytte en sokkel? Mure væggen direkte, derefter flytter du.
 
  • Synes
surris og 2 andre
  • Laddar…
Det er klart, at det kan lade sig gøre at flydespartle en sokkel. Det kan være en sikker måde for amatøren at skabe et fundament til at mure en mur i vater.
Jeg gjorde det, da jeg skulle bygge sauna. Flød en sokkel, hvor jeg skulle placere væggene.
 
  • Synes
Jonny Hylander
  • Laddar…
Gulvet hælder, og der er en forskel på ca. 6 cm fra den ene ende af den planlagte væg til den anden. Jeg tænkte, at det var nemmest at have gulvet i niveau inden muringen.
 
Det er ingen problemer med at mure det i vatter. Kan man mure en væg, kan man også få det i vatter.
 
surris
Hvorfor flyder du ikke hele gulvet? Og så murer væggen.
 
Så kører vi på det. Tak for svarene! (y)

Nogle sidste tips på vejen for, hvordan man bedst får muren i vater? (har aldrig muret noget før, men hvor svært kan det være ;) )
 
surris mattias1jonsson sagde:
Hvorfor flyder du ikke hele gulvet? Og så murer væggen.
Det skyldes mest tidsmangel. Et af rummene har vi brug for, inden vi flytter ind, og det andet vil få lov at stå uberørt i et stykke tid.
 
Fastgør et bræt på hver væg med et par afstandsstykker, så kan du spænde snor imellem og få det lige. Armering og dupper i væg.
 
Mine overvejelser var på, hvordan jeg fysisk får blokkene i vater. For eksempel at lægge lidt mere mørtel i den ene ende af væggen og på den måde få væggen i vater, eller måske lægge og armere det første lag på betonen og så save kiler ud af blokkene, som "spiser op" højdeforskellen?
 
Lidt ekstra i den ene ende og tage det ud på nogle skift.
 
  • Synes
Tuffkotte
  • Laddar…
Havde jeg været i dine sko, ville jeg have formet en lille sokkel, dubbet og støbt fra ca. 4-10 cm med grovbeton for at udligne højdeforskellen. Meget lettere på den måde at få en god start på murningen. Derefter ville jeg have sat en regel i lod i hver ende af væggen og markeret op for hvert murskift. På den måde får du væggen både vandret og lodret. Så ville jeg have flydespartlet hvert rum for sig. Meget lettere at spartle mindre områder ad gangen, når man blander i hånden.
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Nu ved jeg ikke, hvor stort rummet er, men hvis det skal flydes mindst 6 cm tykt i den ene ende, bliver det en hel del spartelmasse at blande + flydespartel er ikke billigt :D
 
Tak for alle svar! Nu er væggen oppe. Jeg gjorde som @Stefan N skrev og murede direkte på det skrånende gulv. Efter tre skift var alt i vater (y)
 
  • Synes
javahelena og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.