Hej,

Jeg har et projekt, hvor jeg skal lægge et 10-15mm tykt lag selvnivellerende spartelmasse over 75 kvm. Problemet er, at jeg er alene om dette projekt.

Underlaget er gulvspånplader, og jeg vil bruge Finjas fiberforstærkede spartelmasse.
Jeg har regnet ud, at jeg skal blande cirka 2000 kg tør spartelmasse, hvilket virker helt vanvittigt for én person. Måske kan jeg få én mand mere til at hjælpe med dette. Men alligevel, jeg ville høre jeres tanker om den bedste fremgangsmåde?

Enten tænker jeg, at jeg køber en 100 liters tønde, som jeg derefter blander omkring 10 sække ad gangen i. Hælder massen ud og derefter blander 10 sække igen osv osv.

En anden tanke jeg har, er at opdele hele gulvarealet i zoner med afspærringslister og så fylde zonerne op enkeltvis - men så opstår problemet med, at det let kan blive ujævnt mellem zonerne.

Uanset hvad, ville jeg gerne høre jeres mening om dette overhovedet er gennemførligt og hvis ja - hvad er den bedste fremgangsmåde?

Blander du ca. 80 liter, så har du ca. 8 min på dig til at få det derhen, du vil have det til at være. Hvor meget har du tidligere flydt. Generelt set vil jeg fraråde dig at gøre arbejdet. Men kan godt lide diy. Skal du lægge parket på det hele bagefter.

Jeg ville sætte afspærringslister op, så man har sektioner på 20m2. Listen tager du derefter væk, og så river du overgangen. Det bliver tilstrækkeligt godt til parket. Glem ikke at tætte som bare fanden. Og hav flere tuber billig latex ved hånden, hvis det begynder at lække.

• Synes
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
A atomlab sagde:
Hvis du blander ca 80 liter, har du ca 8 min til at få det, hvor du vil have det. Hvor meget har du tidligere flydt? Generelt set vil jeg fraråde dig at udføre arbejdet. Men hvis du er til DIY. Skal du have parket på det hele bagefter?

Jeg ville sætte afspærringslister, så man har sektioner på 20 m2. Listen tager du derefter væk og rykker overgangen. Det bliver tilstrækkeligt godt til parket. Glem ikke at tætne godt. Og hav flere tuber billig latex ved hånden, hvis det begynder at lække.
Min erfaring er begrænset til et projekt på typ 5 kvm før, så det bliver et kæmpe skridt over den niveau. Føler spontant, at dette er alt for stort for mig - men ville lige hurtigt høre, om jeg havde misset noget pro-tip, der kunne forenkle det.

Har bedt om lidt tilbud på dette arbejde, håber de ikke er helt urimelige!

S Sman1 sagde:
Hej,

Jeg har et projekt, hvor jeg skal lave et 10-15mm tykt lag af afretningsmasse over 75 kvm. Problemet er, at jeg er alene i dette projekt.

Underlaget er gulvspånplader, og jeg vil bruge Finjas fiberforstærkede afretningsmasse.
Jeg har regnet ud, at jeg skal blande omkring 2000 kg tør afretningsmasse, hvilket føles helt vanvittigt for én person. Måske kan jeg skaffe en mand mere til dette. Men men, jeg ville høre jeres tanker om bedste fremgangsmåde?

Enten tænker jeg, at jeg køber en 100 liters tønde, hvor jeg så blander cirka 10 sække ad gangen. Hælder massen ud og så blander jeg 10 sække igen osv. osv.

En anden tanke jeg har er at dele hele gulvfladen ind i zoner med afspærringslister og så fylde zonerne en ad gangen - men der opstår problemet med, at det let kan blive ujævnt mellem zonerne.

Under alle omstændigheder ville jeg høre, om dette overhovedet er gennemførligt, og hvis det er - hvad er den bedste fremgangsmåde?
At håndblande 2 ton er ikke noget, man gør på et øjeblik. Jeg kan huske, at vi havde en stor tønde på en vogn, hvor vi kunne blande rundt 4 sække ad gangen. Men nu taler vi om 80 sække, det tager et stykke tid. Hvis du bruger afspærringslister, ville jeg punktvise for at få det ok i sidste ende. Men det er sådan, jeg tænker.

Få fat i nogen med en pumpebil, det er det værd.

Naboen har haft et gulvspartelfirma, og han, jeg, konen og oftest en ven har klaret et rum ad gangen i stueetagen, i alt 105m2 og 20mm tykt. Det går, men er ret anstrengende og tidskritisk, hvis det skal blive godt. På første sal ringede jeg til naboens tidligere kollega, og samme areal tog 75 minutter i alt inkl. rengøring af maskinen.

Desuden betalte jeg 67:- posen for Weber 140 fiberforstærket inkl. fragt gennem ham, når den lokale Beijer, efter en del forhandling, skulle have 99:- (199:- listepris) plus fragt 2000:-

Han kørte 5 mil enkel rejse og ville have 1500:- for arbejde og rejse...

Sort og vennepris ja, men betalte dog 5k, fordi det føltes mere rigtigt.

• Synes
Alfredo og 1 anden
  • Laddar…
Det største jeg har kørt selv er nærmere 10m2 en gang, det var ekstremt stressende, havde alligevel forberedt med en masse tønder med flydemørtel i og færdige vandmål. Så kørte jeg to tønder/sække ad gangen med piskeris. Man har jo brug for lidt tid til at jævne ud mellem omgangene. Det føltes i hvert fald som om det var maks, hvad man kan klare helt selv. Jeg ville aldrig give mig i kast med at gøre større selv.

Har spartlet 1 ton selv, men da var det flere rum, men blev gjort samtidig.
Har også spartlet en hel hytte på måske 70-90kvm selv, men da var det 3-5mm.

Skal du spartle så tykt, så stort et område og selv, så tror jeg, du vil få problemer...

Skulle jeg gøre det selv, ville jeg prime, sætte ud højder til færdig overflade, dele ind i felter, spartle et felt, tage det næste og rive strimlen osv.
Men holde mig en til tre mm under færdig overflade, efter tørring så prime og så køre et spartel for 0-10mm på hele overfladen og piggrulle.

Første omgang er ikke så pokkers nøje, da tørrer det, så må man røre lidt i samlingerne, så det går sammen så godt det kan.
Man kan næsten fylde den første del næsten op, tage det tilstødende felt og fylde lidt, gøre første del færdig for derefter at gå tilbage til felt 2.

Risikoen ved at spartle tyndt er, at man kan "kopiere" den underliggende overflade, så selv det øverste lag får fordybninger, men med piggrulle og rigtigt spartel og lidt tempo, så bør det blive plant.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.