Noget i den stil er planen at det skal blive, dog vil vores trin følge samme linje...
Vi vil have forskellig længde på trinene, øverst mod huset ca. 2 meter (altså en plade som er 2x2 meter) og så reduceres længden på trinene gradvist og sidste trin bliver 45 cm langt.
Det bliver i alt 6 trin i højden og trinens højde bliver 15 cm.
Jeg er allerede begyndt at bygge støbeforme, og de ligger "overlap" med ca. 15 cm over hinanden, hvor jeg har tænkt mig at bøje armeringsnet "inderst" i trinnet på ca. 5 cm, hvor beton kan fylde op og så ca. 10 cm for den "svævende" del.
Formene fyldes derefter af en pumpebil.
SIDEVY på støbeform
Eftersom trappetrinene bliver 2 meter brede har jeg lidt overvejelser om den røde boks på billedet. Først tænkte jeg at lægge en 95x45 regel der, men jeg er i tvivl om jeg kan få den væk bagefter...?
"Førstøbe" har jeg overvejet, men jeg er bange for, at det ikke bliver pænt i overgangen mellem "min" beton, som er hjemmeblandet, og betonen fra stationen...?
Ved udsparinger bruges der ofte en flamingoplade, som fjernes efter støbningen. At få den til at sidde på plads, når der ikke er en bund at ligge på, kan være tricky (den kommer til at hænge lidt i luften). Der ender med at være en masse affald på betonen i hullet, men det ses jo ikke (bare skrabe ud til sidste splint). På undersidens forkant kan det blive grimt, måske en lille trekantliste limet på flamingoen for at få en overgang ind i hullet. Ingen garantier med flamingoen, men måske en idé som bruges.
Jeg får følelsen af, at det der er lettest at gøre ved at lave løse plader og løfte dem på plads. Eller muligvis støbe et trin ad gangen, så det er muligt at lægge en distance. Men i det første tilfælde kræves der jo kranbil og i det andet mange ture med betonbilen, hvis man ikke blander selv.
Ja, jeg overvejede også løse trin, men med 2,3-2,4 kg/liter beton ville en plade på 2*2 meter veje næsten et ton ved 10 cm tykkelse. Det kræver som sagt en form for kran, hvis man ikke vil risikere liv og lem på alle sine venner.
Men det er nok sådan, de har gjort det på billedet, og har man plads til at støbe alle pladerne på samme tid, kan man jo så løfte dem på plads med en kran, når de er hærdet færdige.