Jeg skal ordne køkkenet i hytten og tænkte på at lægge fliser. Er det nemmest at sætte renoveringsgips, eller kan jeg undgå det? Hvis jeg sætter renoveringsgips, vil det bygge cirka 15 mm ud over køkkenbordet (inklusive fliser). Så kan jeg jo i princippet sætte en tykkere stribe med blød fugemasse mod køkkenbordet.

Findes der et tyndere alternativ altså? Materialerne, der sidder, er krydsfiner, masonit og en eller anden tåbelig fiberplade fra 60'erne, som jeg sikkert river ud.

tak for svar

/Thomas

• En køkkenrenovering med røde skabe, en vask og en bordplade med værktøj og materialer.
Hvis du ikke vil gipse for at få et stift underlag, så kan du vælge fx en vægplade fra Ikea som Lysekil. Eller måske en tyndere plade hårdvokset valchromat, hvis du synes, det er pænere. Det er vigtigt med det rigtige forarbejde til fliser, der er en forholdsvis stor risiko for, at fugerne revner på bevægeligt underlag. Heldigvis er der alternativer!

• En moderne køkkenbordplade med vandhane, opvaskestativ med tallerkener, opvaskebørste og flasker med sæbe.
  • Synes
Murkenlurk
  • Laddar…
Fibo Trespo har en masse varianter som ser ud som fliser.

En ting mere, hvis du beslutter dig for at flise trods at det bygger for meget. Renoveringsgips er tyndt. Det er vigtigt, at det er fastgjort ordentligt til underlaget for fliseringen. Lim gerne. Hvis det kan bevæge sig, kan fugerne knække.

• Synes
Murkenlurk
  • Laddar…
Vi har fliser på masonit i både bolighus og fritidshus.

• Synes
Murkenlurk og 1 anden
  • Laddar…
Det er jo ikke noget, der anbefales, selvom nogle lykkes med at få det fast.

Til det køkken synes jeg, at det passer bedre med et glat stænkskydd, og så slipper du både problemet med panelet bagved og at det bygger for meget.

• Synes
En apelsin
  • Laddar…
Jeg savede masoniten ud og lagde i renoveringsgips, så byggede de kun cirka 2 mm ekstra

• Synes
Murkenlurk
  • Laddar…
K Kurtivan sagde:
Vi har kakel på masonit i både bostadshus och fritidshus.
Hvilken held du har haft!

tak for svarene! Jeg har en del at tænke på næste gang jeg skal derud

• Synes
En apelsin og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.