nikasp
Jeg bliver helt forbavset, når jeg læser, at det er blevet almindeligt. Trodde det var noget (dårligt) jänkarpåfund, som man kun ser på Instagram. Jeg ville ikke købe hus, hvis det er bygget med sprøjtet isolering. Føles som om renoverbarheden går helt tabt og kan heller ikke inspiceres. Samt det ubehagelige ved at bo omsluttet af "plast", tænker kun på brandaspektet.

MrJay
nikasp nikasp sagde:
Jeg bliver helt forundret, når jeg læser, at det er blevet almindeligt. Trodde det var noget (dårligt) amerikaner-påfund, som man kun ser på Instagram. Jeg ville ikke købe et hus, hvis det er bygget med sprøjtet isolering. Det føles som om, at renoveringsmulighederne går helt tabt, og det kan heller ikke inspiceres. Samt det ubehagelige ved at bo omsluttet af "plast", tænker kun på brandaspektet.
Du ser ud til at blande æbler og pærer, sprøjteisolering som var ret almindelig i Sverige i 70'erne og stadig bruges meget i USA er ikke det samme som celleplastisolering.

Når man taler om celleplastisolering henviser man til, at en del af isoleringen består af en EPS celleplastplade eller at hele isoleringen består af EPS (såkaldte ICF blokke - Insulated Concrete Form) med en betongkerne. Disse blokke har eksisteret siden slutningen af 30'erne i forskellige udførelser og sammenlignes med lego i folkemunde, de stabler oven på hinanden, armering lægges i, og betonen hældes i. Det du har derefter er et passivt betonhus. Vi bygger med Jackon Thermomur som er en norsk producent af disse systemer og vil have en pudset facad. Jeg kunne aldrig nogensinde forestille mig et almindeligt træhus eller lignende (disse er jo også meget brændbare). Ingen ser ud til at have styr på, at der også findes dyrere varianter af disse blokke med grafit i, de tilbyder 20% bedre isolering samtidig som de ikke er lige så antændelige.

jQZpKzcN9YPf_1200x500_Q9YtDUVi.jpg

nikasp
MrJay MrJay sagde:
Du synes at blande æbler og pærer, sprøjteisolering som var ret almindeligt i Sverige i 70'erne bruges stadig udbredt i USA er ikke det samme som celleplastisolering.

Når man taler om celleplastisolering henviser man til at en del af isoleringen består af en EPS celleplastplade eller at hele isoleringen består af EPS (såkaldte ICF blokke - Insulated Concrete Form) med en betonkerne. Disse blokke har eksisteret siden slutningen af 30'erne i forskellige udførelser og sammenlignes med lego i folkemunde, de stables på hinanden, armering lægges i og betonen hældes i. Det du har derefter er et passivt betonhus. Vi bygger med Jackon Thermomur som er en norsk producent af disse systemer og vil have pudset facade. Jeg kunne aldrig nogensinde forestille mig et almindeligt træhus eller lignende (disse er jo også yderst brændbare). Det ingen synes at have styr på er at der også findes dyre varianter af disse blokke med grafit i, de tilbyder 20% bedre isolering samtidigt som de ikke er lige så antændelige.

[bild]
Jeg tror du misforstår mig. Men jeg ville personligt vælge (helst) træ eller beton ved nybyggeri. Er blevet mere traditionel og cirkulær økonomisk tænkende efter vi købte torp i 2015. Ønsker at man skal kunne renovere og udskifte, gerne selv med normale værktøjer ved behov.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.