Cellplastens tilstedeværelse har vel været diskuteret i forskellige omgange.

Der findes en tråd med et hus, der står i lys lue, før det er færdigbygget. Og en tråd om et medlem, der var nødt til at lave sin facade om, fordi mange trak sig, da det var en enstegsforseglet facade med cellplastisolering.

God isoleringsevne, men brandsikkerheden er et stort spørgsmål. Tårnet i London, der brændte med alle de døde, havde ekstra isolering. Cellplast med plade på. Nu laver man mange af de huse om i Storbritannien.

Ja, det blev undersøgt i flere lande efter Greenfell Tower, men jeg har ikke hørt, at der er kommet nogen nye regler?
Cellplast i fast og sprøjtet form er jo billigt og nemt at arbejde med, så jeg gætter på, at byggelobbyen forsinker eventuelle restriktive regler?

useless useless sagde:
Ja, det blev undersøgt i flere lande efter Greenfell Tower, men jeg har ikke hørt, at der er kommet nye regler?
Cellplast i fast og sprøjtet form er jo billigt og let at arbejde med, så jeg gætter på, at byggelobbyen forsinker eventuelle begrænsende regler?
Præcis der er det hele.
Ejendomsejerne vil ikke bygge om. Andelsboligforeningerne vil ikke tage det op, for så køber ingen lejligheden. Og byggebranchen vil bygge billigst muligt.
Den store majoritet huse bygget efter 2000 i Sverige har jo plastskidt i facaden.

• Synes
Bombus pratorum og 1 anden
  • Laddar…
Det er muligt at bygge brandsikkert med celleplast. Typ isoleringsblokke med leca. Som ikke tilslutter til brændbart materiale.
Dog ville jeg virkelig undgå at kombinere fx træ og celleplast i kombination.

Har I noget eksempel på en EI60/120 væg med celleplast?

Appendix Appendix sagde:
Præcis der er det hele.
Ejendomsejerne vil ikke ombygge. Andelsboligforeningerne vil ikke hæve det hele, for så køber ingen lejligheden. Og byggebranchen vil bygge billigst muligt.
Den store majoritet af huse bygget efter 2000 i Sverige har jo plastskid i facaden.
Har virkelig et flertal af cellplast i facaden? Eller inkluderer du også dampspærre i det?

• Synes
pontuskarlsson
  • Laddar…
S Strontus sagde:
Har verkligen en majoritet cellplast i fasaden? Eller inkluderar du även ångspärr i det?
I princippet alle med puds har vel netop cellplast? I hvert fald hele Sjöstan, Brakarby og norra Djurgården i Sthlm. Plus alle forstadsbyggerier.
Billig måde at bygge på

fgo fgo sagde:
Har I nogen eksempler på en EI60/120 væg med celleplast?
Ikke celleplast, men der findes skum, som ikke brænder, og som man laver brandadskillende vægge af på industrier, lagre mm. Det er 0,6 mm plade på hver side og skum imellem.
Jeg monterer EI120 døre i sådanne vægge, så også selve væggene bør jo holde den klasse.

• Synes
fgo og 1 anden
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare sagde:
Ikke celleplast, men der findes skum, som ikke brænder, og som man laver brandadskillende vægge af på industrier, lagre mm. Det er 0,6 mm plade på hver side og skum imellem.
Jeg monterer EI120 døre i sådanne vægge, så selv væggene bør jo holde den klasse.
Sandwichelement?
PIR er næsten ubrændbart og hverken smelter eller reagerer, så det er ret ufarligt i modsætning til andre typer. Pir er så sværantændeligt, at du kan brænde på det med gasbrænder uden at det begynder at brænde, det sværter og krymper lidt, men hvis der ikke er noget andet brændstof i nærheden med meget energi, sker der absolut intet farligt.

Eps er jo en helt anden sag, selvom det indeholder hæmmere, en løs plade er faktisk ret svær at få til at brænde op, men sammen med træ eller andet brændbart bliver det livsfarligt.

Kan tilføje at mange/nogle/visse forsikringsselskaber arbejder aktivt imod celleplast og gør det umuligt at bygge med det for deres kunder, men det er nok desværre svært at få ind i boligbyggeri.

Senest redigeret:
Isakare Isakare sagde:
Ikke celleplast, men der findes skum, der ikke brænder, og som man laver brandadskillende vægge af på industrier, lager mm. Det er 0,6 mm plade på hver side og skum imellem.
Jeg monterer EI120 døre i sådanne vægge, så også selve væggene bør jo holde den klasse.
Ja så bør væggen holde samme klasse. Ellers tabes jo lidt af funktionen af EI120.
Er også kanterne af plade mv?

Rickard. Rickard. sagde:
Sandwichelement?
PIR er næsten ubrændbart og smelter ikke eller opfører sig så det er ret ufarligt i modsætning til andre typer. PIR er altså så svært antændeligt, at du kan brænde på det med gasbrænder uden at det begynder at brænde, det bliver sort og krymper en smule men der sker absolut ingenting farligt, hvis der ikke er andet brændstof i nærheden med meget energi.

EPS er jo en helt anden sag, selvom det indeholder hæmmere, er en løst plade faktisk ret svær at få til at brænde op, men sammen med træ eller andet brændbart, bliver det livsfarligt.

Kan tilføje at mange/nogle/visse forsikringsselskaber arbejder aktivt mod skumplast og gør det umuligt at bygge med det for deres kunder, men det er nok desværre svært at få det ind i boligbyggeri.
Ved ikke det rigtige navn, "panelvæg" plejer det at stå i vores byggetegninger. Alt inden for industri/lager bygges med det i dag. Nogen sandwich er det jo egentlig ikke, bare skum og plade, panelerne er fer og not, bliver lidt som at bygge Lego.

fgo fgo sagde:
Ja så bør væggen holde samme klasse. Ellers mistes jo lidt af funktionen af EI120.
Er også kanterne af plade mv.?
Der er lidt plade indfoldet der panelerne er fer og not. Men når vi skal sætte en dør op er det normalt bare et opstået hul i væggen med åbent skum. Karmene er foderbilledende fra 2 sider, så de dækker det opståede, og vi isolerer med stenuld hvis det er en brandadskillende væg, fuger karmfoder/væg med brandfuge.

• Synes
fgo
  • Laddar…
Cellpladerne EPS og XPS er polystyrenplaster. PIR og PUR er polyuretan. De førstnævnte er mere brandfarlige. Et spørgsmål er, om det brændende byggemateriale (f.eks. træ), hvis varme smelter plasten, så plasten selv kan brænde og antænde igen. EPS kan det, PIR ikke, i princippet. En ikke så tør og kølig teknisk beskrivelse af polystyren (PE) er, at det er en af delene i Napalm-B sammen med benzin. Så svaret om flamingo kan være en del af en brandbombe. Ja, men der kræves et kraftigt varmeudviklende tændmiddel, type termit. Heldigvis sælger byggebranchen ikke sådanne.

Senest redigeret:
Jeg har kigget på en del forelæsninger om cellplast pga. jeg arbejder i brandslukningsbranchen. Der er flere interessante svenske på YouTube. Uden at være ekspert på området tror jeg, at risiciene er underdrevet.

Generelt antager man, at brande starter inde i lejlighederne, når man designer brandsikring. Hvilket bl.a. betyder, at en brændende bil mod facaden er uden for beregningerne. Hvor længe holder to centimeter puds imod energien fra en bilbrand? Når EPS bliver opvarmet, bliver det flydende, hvilket betyder, at du vil få en pølbrand mod og i facaden.

Der er også problemet med byggefejl og dårlige gennemføringer. Eldåser, ventilation, afløb m.m.

Jeg har også kigget lidt på flerfamiliehuse med træstammer, som stiger enormt meget nu.
I visse tilfælde løser man brandsikringen med boligsprinkler. 60-80 liter/minut. 10 minutters fremkørselstid for redningstjenesten. Mindst yderligere 10 minutter, før de slukker for sprinkleren. Det kan sikkert tage 30 minutter. 2000-4000 liter vand i trækonstruktion. Det bliver en betragtelig skimmelrensning.
Jeg er ikke negativ over for nye byggemetoder. Men hvis jeg skulle købe en ejerlejlighed, ville det være i et betonhus.

• Synes
nikasp og 3 andre
  • Laddar…
Erik Jansson64 Erik Jansson64 sagde:
Cellplasterne EPS og XPS er polystyrenplaster. PIR og PUR er polyuretan. De førstnævnte er mere brandfarlige. Et spørgsmål er, om det brændende byggemateriale (f.eks. træ), hvis varme smelter plasterne, om plasten så selv kan brænde og antændes igen. EPS kan det, PIR ikke, i princippet.
En ikke så tør og kølig teknisk beskrivelse af polystyren (PE) er, at det er en af delene i Napalm-B sammen med benzin. Så svaret om flamingo kan være en del af en brandbombe. Ja, men til det kræves et kraftigt varmeudviklende antændelsesmiddel, som termit. Heldigvis sælger byggebranchen ikke sådan noget.
OT: Flamingo kan være en meget god del af en brandbombe. Det er nemlig en stor del af moderne molotov cocktails. Flamingo og benzin.

Dog har man forhåbentlig ikke benzin i facaden ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.