Jeg talte for nylig med en person, der er i gang med at bygge hus. Han talte om et relativt nyt materiale, der var som flamingo. Det bruger man til at bygge hele huset med som et puslespil. Så hælder man beton i dem. Er der nogen, der ved, hvad jeg taler om, ved, hvad det hedder, eller i øvrigt har nogle meninger om det?

EPS-blokke hedder det (der findes måske andre varianter, der hedder noget andet)? Google på eps-blokke og huse, så får du i det mindste nogle træffere at starte med.

En fordel er jo, at det er meget let, både at bære rundt og at pusle sammen, "som lego" kan man sige. Teknikken er relativt ny i Sverige, så det er selvfølgelig vigtigt at tjekke, at dem du hyrer (uanset om det er til hele byggeriet eller bare selve fyldningen med beton) ved, hvordan teknikken fungerer. Du skal selvfølgelig beklæde væggene med passende plademateriale, så du kan hænge billeder/hylder osv.
Den største ulempe, jeg har hørt om materialet, er, at det udvikler giftige gasser, hvis det bliver antændt. Undersøg det og hvordan du beskytter dig mod det (hvis det er muligt?).
U-værdi osv. har jeg ingen indsigt i, men det kan du formentlig finde ud af ved at google/kontakte producenter (hvis ingen her ved det).

Andre ulemper er, at man som regel har en tyndpuds udenpå huset, og den er ret følsom sammenlignet med en pudset væg af sten, samt at man mister meget af stenhuset varmelagrende evne, i og med at man har isolering inden for betonen. Bedre ville det være at have celleplast i midten og beton på begge sider. Men så mister man jo den rationelle byggemetode.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.