B6304S1 sagde:
EPS-isolering med betong ovenpå?
EPS-isolering med flydespartel ovenpå mener I vel? Hvorfor betong:o
Men.. EPS-isolering er præcis det samme som flamingo. Hvorfor ikke flydespartel på flamingo har vi jo allerede behandlet, troede jeg.

B6304S1 sagde:
EPS Cement lyder jo ellers som det sikreste alternativ hvis vægten ikke er et problem?
Lyder som om jeg skal læse op på EPS Cement...
Som sagt, sandsynligvis er vægten af almindelig beton ikke et problem, og denne vejer kun en femtedel.

B6304S1 sagde:
Er det "forbudt" at bruge lægter+gulvspån+fiberarmeret flydespartel efter 1. juli som gulvkonstruktion?
Nej, absolut ikke. Hvorfor spørger du om det? Limning af gulvgips vil ikke være tilladt i vådrum så småningom, dog.

Ok, nu har jeg læst det igennem igen :o

Jeg har også læst om EPS cement og det virker helt rigtigt at støbe op "hele vejen" op til afretningsniveau og skippe flamingoen helt.
(Særligt i betragtning af, at betondækket ikke er helt jævnt, hvilket ville betyde, at jeg skulle være nødt til at jævne dækket, inden belægning med flamingo...)

Årsagen til, at jeg undrer mig over, om det ville være "forbudt" at bruge lægter + spånplade er at;

Eftersom spånet er et organisk materiale, burde der være risiko for problemer med spånpladen såvel som gipsen, hvis der skulle være fugtvandring gennem tætningen. Edit :)
(Jeg antager, at det er derfor, man har ændret kravene til fugtbestandige materialer i stedet som minerit eller masterboard)

* Risiko for, at papiret på gipsen mugner
* Risiko for, at gulvspånet "rejser" sig (?)

Det var min sagkyndige, der syntes, det ville være bedre at skippe det "organiske" alternativ, eftersom jeg har mulighed for det.

Det afgørende spørgsmål, der stadig står for mig, er dog, om der er kæmpe forskel i pris.

Alt. 1 Lægter + Gulvspån 5m2
Alt. 2 EPS cement 100mm på 5m2

Har I nogen idé om pris?

Med venlig hilsen Kim

Hvis det ikke skulle være fugtvandring gennem tætningslaget? Du mener, hvis der skulle være det, går jeg ud fra.. Nja, den lille fugtvandring, der kan forekomme i og med at ingen tætningslag er damptætte, klarer spånpladen og trækonstruktionen uden problemer. Det er helt tilladt og vil sikkert fungere udmærket at gøre sådan i dit tilfælde. Men jeg er enig med inspektøren i, at det er bedre at bruge uorganiske materialer, hvis man har mulighed, da marginerne bliver så meget større, både mod fejl i udførelsen og mod eventuelle skader på tætningslaget. Jeg synes, du skal gå efter uorganisk, selvom det måske vil være lidt dyrere. Jeg ved ikke, hvad EPScement koster lige på stående fod, så jeg kan ikke sammenligne, dog.

Edit: Fandt det på Fredells webshop, ville gætte på, at forbruger betaler omkring 200 for 50 liter EPScement. Det giver en omkostning på et par tusind i dit badeværelse. Regler, lim, gulvspån og monteringsplade til afløbet bliver måske en tredjedel eller halvdelen af det.

jeg havde kørt styrolit så synker det ikke slet ikke. Men S80 cellplast fungerer jo på fliserne ser ikke rigtig hvorfor det ikke skulle fungere i badeværelset. S80 synker meget lidt selv med flere tons tryk

Watchmen, der er ingen, der har sagt, at S80 eller bedre EPS ikke fungerer i badeværelser.

For resten, hvad mener du med flere tons tryk? På hvilken overflade?

vi bruger 4st s80 skiver når vi lægger 7-15tons vægge på jorden, skiver synker omkring 10mm bare ret godt for et så let matrial. Bruger det ret ofte som mellem læg på forskellige plader når vi sender dem afsted.. billigere end strö :)

Så har jeg besluttet, at jeg skal støbe op med EPS Cement. Men jeg har nogle flere spørgsmål...

Tanken er, at jeg skal bruge både vandbåren gulvvarme og supplere med elvarme til sommerdrift.

Jeg tænkte på at bruge PEX-rør.

* Hvilken diameter på PEX røret bør jeg bruge? (12 eller 20 mm?)
* Hvilken type af elgulvvarme; T2 Blå eller den der virkelig tynde, som ligger på en færdig måtte beregnet til at støbe ind i fugen?

*Hvor skal jeg støbe ind PEX røret i konstruktionen? (Jeg har forstået, at man ikke skal støbe det ind i EPS cementen). Er det okay at støbe det ind i det fiberarmerede flydespartel? Så bliver flydespartlen meget tyk, hvis man skal have 3 cm oven på PEX røret...

Eller findes der andre muligheder?

Tak på forhånd!

Mvh. Kim

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.