Hej,

Vi har et garage, der er gravet ud fra skråningen og derefter støbt. Taget er en betonrektangel, hvor der også er sat et mindre udhus ovenpå. Når det regner, løber vandet ikke af taget, men samler sig i forskellige mindre dale og fordybninger. De afløbskanaler, der er, er desuden en smule lavintellektuelle, da de er dybest i midten.

Behøver nok ikke sige, at vi har et fugtproblem i garagen. ;-)

Hvad kan jeg gøre? Min tanke er først at jævne taget ud med en eller anden udjævningsmasse og derefter ligesom en flydespartel skabe et fald fra midten udad. Tips/tanker?

Mvh

B Bosegosen sagde:
Hej,

Vi har et garage som er gravet ud fra skråningen og derefter støbt. Taget er en betonrektangel, hvor der også er bygget et mindre udhus ovenpå. Når det regner, løber vandet ikke af taget, men samler sig i diverse mindre dale og fordybninger. De afløbskanaler, der findes, er desuden lidt lavintelligente, da de er dybest i midten.

Behøver nok ikke at sige, at vi har et fugtproblem i garagen. ;-)

Hvad kan jeg gøre? Min tanke er at først jævne taget ud med noget afretningsmasse og derefter, ligesom en flydespartling, lave et fald fra midten og udad. Tips/tanker?

Mv.
Hvad er det for en tætning på taget?
At der ligger vand, gør vel ikke noget, så længe det er tæt.

Ved ikke. Det er bygget i midten af 70'erne, og tegningerne er sparsomme med information. Hvad jeg kan se udefra er beton og indefra (loftet) sådan noget isolering, der minder om tagliatelli (pasta), som er blevet malet på. Jeg ved, verdens dårligste forklaring, men et forsøg i hvert fald. :)

Jeg ville tro, at det ikke er helt tæt.

Sådan ser det ud, når det har regnet lidt.

• En våd terrasse med regnvand ved siden af en blåmalet væg og hvid stakit. Lidt mos og blade på grunden.
Et alternativ er at spartle et fald op og tætne.

Ellers går det vel an at lægge et tag med fald. Type plade, kanalplast osv.

Hvilken type spartel? Er en smule uerfaren her.

Tanken er, at vi skal have en sofagruppe eller lignende deroppe på sigt. Der står allerede en lille hytte (som man ser på billedet), og så findes der et hegn.

Spartel kan du lægge tyndere end beton. Der findes masser af forskellige typer, og jeg er ikke den rette person til at sige, hvilken type. 1cm/fald og noget at tætte med.

B Bosegosen sagde:
Sådan ser det ud, når det har regnet lidt.
Hvis du kan fastgøre en EPDM gummidug på en god måde, så holder den mindst 30 år.
Det er lige meget for dugen, om der ligger vand ovenpå.
https://www.bauhaus.se/gummimatta-firestone

Rickard.
Er egentlig ret pessimistisk over for epdm-tage rettet mod privatpersoner, da de blander fabriks-svejste samlinger (100% tætte og utroligt stærke) med samlinger fugede på omtrent samme måde som underlagsdug, hvilket bliver lidt fjollet.

Men i dit tilfælde synes jeg, det er en rigtig god løsning. Bestil et tilstrækkeligt stort stykke dug, som dækker hele taget og lidt til, og alle opvikkene og afslutninger limes med kontaktlim. Ovenpå det kan du bygge en trappe, hvis du vil udnytte området.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.