Hej!

Har gennemgået de tråde, der allerede findes om emnet, men da svarene synes at være "det afhænger af," stiller jeg spørgsmålet ud fra mine forudsætninger.

Newbiehus ejer i hus fra 1968, med selvtræk. Ifølge byggetilladelsestegningerne er der diff.tæt pap i ydervægge, men ikke i indervægge. Ifølge de tegninger skal der også være diff.tæt pap i loftet, men det kan jeg ikke se, når jeg inspicerer på loftet.

Vi har lige fjernet det barracudatag, der sad på overetagen (vidste ikke engang, hvad sådanne tage var for en måned siden). Det drejer sig om måske 70 af etagens 93 kvm, hvor taget er blevet fjernet. Ovenpå Barracadutaget, mod det kolde loft, sidder først et bjælkelag (eller hvad det nu hedder), derefter et yderst utæt lag plast, derefter 12 cm glasuld og til sidst en tynd sort pap med lidt lidt isolering fast på undersiden (vindpap?).

Tænker at barracudataget burde have fungeret lidt som en dampspærre, da det sad oppe, og at det måske skal erstattes af noget. Men, på den anden side har jeg læst, at en dampspærre på "forkert sted" er direkte skadelig. Så spørgsmålet er altså, bør jeg installere en dampspærre, inden jeg sætter det nye loft op?

• Loft med træbjælker og isolering, elektriske ledninger synlige mellem bjælkerne.
Nu har jeg været oppe og kigget ned i loftet i de rum, der ikke havde barracudatag, og der sidder ingen dampspærre. Men kan stadigvæk ikke helt slippe tanken om, at det at fjerne et stort plastgulv på 70 kvm ikke skulle ændre situationen.

Hvis du skal plastre loftet ind, kan det være en god idé at lægge mere isolering på loftet samtidig, 12 cm er lidt tyndt.

Tak for tipset!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.