Hej,

Undskyld for den millionte "er væggen bærende"-tråd :/

Har en garage, der er en tilbygning/udvidelse af en carport med skur, hvor garagen har et "rum", som jeg gerne vil fjerne:

Originaltegning (hvor rummet ikke er med):

Tegning af en garageudvidelse med carport og skur, viser et rum markeret i rødt som kan være bærende. Diskussion om tagets stabilitet ved ændring.

Rummet i rødt:

Originaltegning af garage og carport med et markeret område i rødt, der indikerer et eksisterende rum, som planlægges at fjernes.

Tagkonstruktionen:

Byggetegning af garage, tværsnit viser tagstol og materialer som betonpaneler og lecablokke, med detaljer som taghældning og mål.

Jeg ved jo egentlig godt, at væggene til det "røde" rum ikke er bærende med tanke på konstruktionen, men er lidt i tvivl, om de kan være blevet lidt "hjælpsomt bærende" med årene, så at sige. Det er bygget i 1983, og man kan se, at taget ser lidt "hængende" ud. Risikerer jeg, at taget bliver endnu mere hængende, hvis jeg fjerner rummet, tror I?

MVH
Andreas
 
Nej, de er ikke bærende i konstruktionen, fordi de ikke er med på tegningen. Desuden taler spændvidde og tagstolskonstruktion imod, at de skulle være det.

Hvis taget hænger, bør du nok overveje at udbedre det på den rigtige måde uden at stole på nogle indre vægge, der ikke er konstruerede til formålet ;). Er der ikke opbevaret tunge ting på tagstolene?

Uanset hvad, bør det ikke være nogen større bekymring at rette op, forudsat at hele bygningen ikke har sat sig.
 
Tak for svaret. Så tror jeg, at jeg tør at gå i gang med tigersaven i weekenden. Retning af taget er vel passende at gøre, når man skifter tag, det begynder jo at blive tid. Hvordan plejer man at gøre, når man retter tag? "Donkraft" og så anvende forstærkning?
 
En W-spær af denne slags er fribærende mellem ydervæggene. Synes du, at den føles "hængende", kan man altid kontrollere dimensionerne i forhold til spændvidde og snezone. Det er især overdækning og underdækning, der er interessante. Derefter må man ikke opbevare for meget skrammel på underdækningen. Den plejer at være dimensioneret til maks 50 kg/kvm.
 
Sådan ser taglinjen ud. Ved ikke hvor akut/alvorligt det er. Der ligger ikke en masse skrald på loftet.

En sort bygning med rødbrun tegltag og to garager. Træ med grus- og betonomgivelser samt en sort skraldespand og flere sten foran.
 
Taglinjen ser ikke godt ud til venstre på billedet. Hvad er dimensionerne på over- og underrammerne? Er det W-spær hele vejen? I hvilken snezone ligger garagen?
 
Ja, det er samme spær over hele, skal måle dimensionerne efter arbejde. Snözon 2.
 
Om ikke billedet snyder, er der også en fordybning på højre side - omend betydeligt mindre?
 
Ja, det stemmer. Der er svackor på begge siderne.
 
Er bjælkerne over portene lige? Ser ud som den svajer på i hvert fald venstre side?
 
Værd at nævne også måske er, at den venstre del, bygget i 1973 havde/har "fladt" tag indtil 1983, da man byggede til og lagde sadeltag på hele, på den venstre del har man lagt sadeltaget på det gamle flade tag direkte, klatrer man op på loftet, så går man på tagpappen (gamle tag), så at sige.
 
Loft med træbjælker, skrånende tag og diverse materialer stablet. Øvre og nedre bjælker 13x5 cm; støttende bjælker 10x2,5 cm vises. Loftet med trækonstruktion, brædder på gulvet og opbevarede genstande som en grøn slæde og en sort plastpose. Loft med træbjælker og nogle opbevarede genstande, herunder brædder og kasser, oplyst af en enkelt lampe.

Lidt ting var der på loftet men ikke så slemt. Jeg måske skal rydde væk lidt brædder og sådan for en sikkerheds skyld.

Nedre og øvre skrå bjælker er 13x5 cm. De dobbelte støttende er 10x2,5 cm.
 
Lidt spinkle dimensioner med hensyn til snezone og spændvidde i overrammerne, men det kan nok ikke forklare svækket i nocken. Jeg mistænker, at årsagen kan findes længere nede i konstruktionen.
 
Nu ryger væggene i hvert fald. Kan nogen tippe mig som uerfaren nedriver, hvordan jeg gør ved loftet og væggene?

Sådan ser det ud lige nu:
En delvist nedrevet væg med gule paneler, værktøj og stiger. Elektriske ledninger hænger fra loftet. Debris ligger på gulvet.

Ved loftet:
Gul træbjælke ved siden af en hvid gipsvæg. Viser lag af struktureret vægkonstruktion.

Ved væggen:
Væg ses ved siden af gul isolering og træ, del af renoveringsprojekt. Gul, ujævn vægkant med hvidt gips ved siden af. Gipsplader ligner klippet ved kanten, viser konstruktion før fjernelse.

Væggen blev bygget inden det blev gips, så hvordan gør jeg for mindst mulige arbejdsindsats?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.