Undskyld for den millionte "er væggen bærende"-tråd :/
Har en garage, der er en tilbygning/udvidelse af en carport med skur, hvor garagen har et "rum", som jeg gerne vil fjerne:
Originaltegning (hvor rummet ikke er med):
Rummet i rødt:
Tagkonstruktionen:
Jeg ved jo egentlig godt, at væggene til det "røde" rum ikke er bærende med tanke på konstruktionen, men er lidt i tvivl, om de kan være blevet lidt "hjælpsomt bærende" med årene, så at sige. Det er bygget i 1983, og man kan se, at taget ser lidt "hængende" ud. Risikerer jeg, at taget bliver endnu mere hængende, hvis jeg fjerner rummet, tror I?
Nej, de er ikke bærende i konstruktionen, fordi de ikke er med på tegningen. Desuden taler spændvidde og tagstolskonstruktion imod, at de skulle være det.
Hvis taget hænger, bør du nok overveje at udbedre det på den rigtige måde uden at stole på nogle indre vægge, der ikke er konstruerede til formålet . Er der ikke opbevaret tunge ting på tagstolene?
Uanset hvad, bør det ikke være nogen større bekymring at rette op, forudsat at hele bygningen ikke har sat sig.
Tak for svaret. Så tror jeg, at jeg tør at gå i gang med tigersaven i weekenden. Retning af taget er vel passende at gøre, når man skifter tag, det begynder jo at blive tid. Hvordan plejer man at gøre, når man retter tag? "Donkraft" og så anvende forstærkning?
En W-spær af denne slags er fribærende mellem ydervæggene. Synes du, at den føles "hængende", kan man altid kontrollere dimensionerne i forhold til spændvidde og snezone. Det er især overdækning og underdækning, der er interessante. Derefter må man ikke opbevare for meget skrammel på underdækningen. Den plejer at være dimensioneret til maks 50 kg/kvm.
Taglinjen ser ikke godt ud til venstre på billedet. Hvad er dimensionerne på over- og underrammerne? Er det W-spær hele vejen? I hvilken snezone ligger garagen?
Værd at nævne også måske er, at den venstre del, bygget i 1973 havde/har "fladt" tag indtil 1983, da man byggede til og lagde sadeltag på hele, på den venstre del har man lagt sadeltaget på det gamle flade tag direkte, klatrer man op på loftet, så går man på tagpappen (gamle tag), så at sige.
Lidt spinkle dimensioner med hensyn til snezone og spændvidde i overrammerne, men det kan nok ikke forklare svækket i nocken. Jeg mistænker, at årsagen kan findes længere nede i konstruktionen.