11,960 læst ·
5 svar
12k læst
5 svar
Fjerne klinkergulv - hvordan bære sig ad??
Et spørgsmål om det stik modsatte af bygningsteknik - nedrivningsteknik!
Vi har flyttet køkkenet til et andet rum, og gulvet i det tidligere køkken er så slemt beskadiget på forskellige måder, at det helt skal udskiftes. Det er et gammelt flerfamiliehus med trægulv, men på et tidspunkt har man lagt et klinkegulv langs køkkenbordene. Man har fjernet brædderne, skruet gulvspån på syllerne, derefter på med gulvgips og så klinkeplader. Det viste sig at være lettere sagt end gjort at få dette fjernet... Klinkepladerne sidder så fast, at de snarere brækker end løsner, når man forsøger at banke dem af. Har forsøgt at bøje lidt med brækjern under gulvspåndet, men det er selvfølgelig umuligt at rykke. Nu er fugerne mellem pladerne relativt brede, og min tanke er, at det måske er muligt at køre bajonetsaven direkte gennem fuge, fix, gips og spån på hver side af syllen og derefter bøje det der er tilbage af syllen løs. Findes der et savklinge, der klarer det, tror du, eller lyder det bare som en generelt dårlig idé?
Vi har flyttet køkkenet til et andet rum, og gulvet i det tidligere køkken er så slemt beskadiget på forskellige måder, at det helt skal udskiftes. Det er et gammelt flerfamiliehus med trægulv, men på et tidspunkt har man lagt et klinkegulv langs køkkenbordene. Man har fjernet brædderne, skruet gulvspån på syllerne, derefter på med gulvgips og så klinkeplader. Det viste sig at være lettere sagt end gjort at få dette fjernet... Klinkepladerne sidder så fast, at de snarere brækker end løsner, når man forsøger at banke dem af. Har forsøgt at bøje lidt med brækjern under gulvspåndet, men det er selvfølgelig umuligt at rykke. Nu er fugerne mellem pladerne relativt brede, og min tanke er, at det måske er muligt at køre bajonetsaven direkte gennem fuge, fix, gips og spån på hver side af syllen og derefter bøje det der er tilbage af syllen løs. Findes der et savklinge, der klarer det, tror du, eller lyder det bare som en generelt dårlig idé?
Jeg har lavet en lignende operation, men der var det 24 mm fyrretræsgulv, der var limet mod gulvspånpladen. Jeg indstillede rundsaven og gik i gang. En bajonetsav tror jeg kan hoppe for meget, men du kan jo altid teste.
Jeg skulle nedbryde lidt fliser, et par kvadratmeter og hentede mig et gammelt stemmejern og en hammer. Det fungerede helt OK, men det tog ca. en time at fjerne 6 fliser.
Jeg købte en flisefjerner.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelborttagare-byggtillbeh%C3%B6r-softgrip-100mm
De resterende fliser tog ca. 30 minutter at få fjernet.
Jeg købte en flisefjerner.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelborttagare-byggtillbeh%C3%B6r-softgrip-100mm
De resterende fliser tog ca. 30 minutter at få fjernet.
Jeg synes egentlig højtlydende elmaskiner er ret ubehagelige at køre, så en flisefjerner havde måske været noget for mig, selvom det drejer sig om sikkert fem kvadratmeter med klinker, der sidder virkelig godt fast. Spørgsmålet er, om det er værd at slide for. 150 kroner er jo i og for sig ikke en stor investering for at prøve.
At køre rundsaven lige gennem gulvet føles næsten endnu værre end stiksaven, men det giver måske bedre resultat... At leje en bilmaskine er en tanke, der har slået mig, men det er jo stadig flise for flise på fem kvadratmeter, der skal fjernes - og så er der stadig gips og gulvspån tilbage.
At køre rundsaven lige gennem gulvet føles næsten endnu værre end stiksaven, men det giver måske bedre resultat... At leje en bilmaskine er en tanke, der har slået mig, men det er jo stadig flise for flise på fem kvadratmeter, der skal fjernes - og så er der stadig gips og gulvspån tilbage.
Hvis du skal vælge mellem elværktøj, så tror jeg, at en rundsav gør arbejdet både mest smidigt og hurtigst. Hvis du går igennem spånen med klingen, er det jo ikke mange snit, du behøver på fem kvadratmeter.Bonae sagde:Jeg synes egentlig, at højlydte elsystemer er ret ubehagelige at køre, så en flisefjerner kunne måske være noget for mig, men det drejer sig om sikkert fem kvadratmeter klinker, der sidder rigtig godt fast. Spørgsmålet er, om det er værd at gøre besværet. 150 kroner er jo i og for sig ikke en stor investering for at teste. At køre en rundsav direkte gennem gulvet føles næsten endnu værre end stiksaven, men det giver måske et bedre resultat... At leje en borhammer er en tanke, der har strejfet mig, men det er jo stadig plade for plade på fem kvadratmeter, der skal fjernes - og så er der stadig gips og gulvspån tilbage.
Klik her for at svare