Bore med 30-35mm bor som nævnt tidligere i denne tråd. Bore flere huller i samme dybde som det stykke, du vil sprænge. Trykluftsbor (kompressor med separat bjergbor) anbefales, da disse bor klarer sten meget bedre end almindelige betonbor.
Vil man alligevel køre med "almindelige bor", kan man risikere, at et hul går supernemt at bore, mens de næste 5 huller knap nok når 10mm ned, og boret er helt brugt op. 10 bor kan let blive brugt op på 2 huller :-(
Utrolig stor forskel på kvaliteten på stenene... Der er ikke mange udlejningsfirmaer, der lejer bor ud specifikt til stenboring.

Det er jo muligt at slibe boret, lej en bæver, hvis der er meget du skal bore, burde ikke behøves mange på så lidt,

10 bor på 2 huller? Hvor dybt skal du bore? Almindelig mejselstål rækker let 10 bor meter uden at skulle slibes, ellers gør du noget forkert, bruger du bortstål med borekrone så borer du hurtigere og enklere, stålenes længde er 40,80 cm, 1,2 m 1,6 m osv., 80 cm stål kaldes brøsterstål og det almindelige man laver påhugget med.

• Synes
snuttjulle
  • Laddar…
De bor, som jeg ved, folk har ødelagt bor i mængder, er altså almindelige betonbor, hvor de har kørt i sten. De har købt SDS-MAX bor og bil/borremaskiner. Det går ikke, klarer ikke varmen hvis man ikke køler ordentligt!
Kører du med almindeligt mejselstål eller lignende, går det meget bedre.

Henri sagde:
Håber, at der ikke er risiko for grundmuren, når det gælder om at fjerne en sten eller del af klippen, stor som på billedet?
Nogen der ved?

@Henri

Har lige fjernet sten/bjerg i et hus (nede i torpargrunden) fra begyndelsen af 1900-tallet, hvor størrelsen varierede mellem håndbolde og medicinbolde.

Jeg plejer at bruge bor med en diameter på mindst 25 mm, uanset størrelsen på stenen, og jeg forsøger altid at bore med hældning som et V for at få snigamitten til at være mest effektiv. Har stenen ingen steder at tage hen, den del du vil have væk, så kan man bore i evigheder og bruge utroligt meget snigamit. Stenen skal kunne flytte sig maksimalt 10-15 cm ad gangen.

Og bore ca. 2-3 cm dybere end længden på sprængkile, så I ikke rammer bunden. Man kan let klare sig med en håndslæde, hvis man har boret korrekt og ikke har for travlt.

Enten bruger man sprængkiler, meget effektivt og med lav investeringsomkostning (husk at smøre dem lidt inden brug), og så borer man mange huller 3-4 ad gangen og tager stenen bid for bid, eller så kan man have lidt længere afstand mellem hullerne og lade snigamitten virke i et par dage. Er det koldt udenfor, nær å frysepunkt, anbefales det at bruge et tæppe og en varmeblæser.

PS: Brug brevvægt til snigamitten DS:

Mvh Niklas

Senest redigeret:
Det går fuldstændig udmærket at bore i granit med almindelige betonbor, hvis man bruger en lavomdrejnings borehammer. Det går ikke med en almindelig slagboremaskine. Jeg har sikkert boret over hundrede huller med et 20 mm hårdmetalsbor fra Jula og med deres billigste borehammer til 399:- Begrænsningen er ikke boret, men boremaskinen. Efter 7-8 huller er maskinen så varm, at den skal køle af.

20 mm spräckkilar kan man købe her:
www.sten-spräckning.se

• Synes
BigR
  • Laddar…
Tak for detaljeret og god information om at fjerne sten/bjerge!
Da ingen her advarer om risikoen for at beskadige fundamentet ved et sådant arbejde, er det vel bare for mig at gå i gang.

Det du kan gøre er at tage et mål fra et fast punkt til grundmuren og have det som "sikkerhedsmål" for at se, at den hele tiden holder sig stabil, eller sætte fast et så langt vaterpas som muligt på grundmuren.

Held og lykke :-)

• Synes
Henri
  • Laddar…
har nu fået fjernet en sten med julas billigste borehammer og en 18mm betonbor fra biltema jeg havde liggende, gik fint at bore, mere besværligt at hamre med en slegge og mejsel, måske bør jeg kigge på rigtige kløvekiler hvis jeg skal fjerne en sten mere senere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.