tænkte begynde at ordne lidt i traktorgaragen med jævne vægge, har nogle grundsten som på billedet, der er lidt i vejen, går det at sprænge lidt af dem væk uden at de sprækker "forkert"? eller er det rent tilfældigt hvordan det kan sprække?
der er i alt 4 sten, på 2 af dem ville det være nok at fjerne 5-10 cm fra, den på billedet ca. 20 cm, så en med 30-40 cm...
En stor sten i et traktorgarage med poser, spraydåse og gule kæder ved siden af på gulvet. Værktøj ligger på hylden.

Med en stor vinkelsliber med en stenskive kan du skære og så banke væk stykker uden at risikere
at sprække hele stenen.

støvet bliver det.

venlig hilsen
ATW

Da jeg gravede vores kælder ud, brugte jeg sprækkiler til at dele lignende sten. Fungerer super godt.

Har et lignende problem i min kælder som medfører fugtindtrængning og svampevækst omkring stenen/klippen.
Overvejer at bruge sneglekugler, men er bekymret for at beskadige fundamentet, da det ville være ønskeligt at fjerne hele stenen, også den del som fundamentet hviler på. Ellers fortsætter fugten med at trænge ind.
Den risiko kan der jo også være i TS's tilfælde.

Hvis du borer X antal huller, som er lige så dybe som stenen stikker op, og derefter bruger snegle-dynamit, så TROR jeg sagen er bøf.
Afhænger jo lidt af hvor stor en del der er tilbage udad....

Rundkørsel med stenskive eller rigtig stensav er de sikreste, men også langsomste alternativer.

Borer man så, at man i princippet får en perforering, vil den jo med stor sandsynlighed revne der.

Fungerer det at bore med borehammer og betonbor? jeg tror ikke jeg kommer til med vinkelsliber ordentligt... Der er cirka 30 cm af stenen under stommen, bør vel ikke gå af ved en fejl eller? Hvis man borer nogle huller lige over gulvet ind i stenen, bør den vel ikke revne hele vejen ned?

går udmærket at anvende bilhammare og betonborr (vælg en lang).

tog bort ca 3 m3 med snigeldynamit i sommer hvor altanen er, bor dybt og nogenlunde tæt (1-2dm mellem hullerne afhængig af hvor hård stenen er), anvend derefter snigeldynamiten eller sprække-kiler (afhængig af hvad du kan få fat i let og prisværdigt)

BigR
sir_daniel sagde:
går utmärkt att anvende bilhammer og betonbor (vælg en lang).

tog bort ca 3 m3 med snigeldynamit i sommer, hvor altanen er, bor dybt og rimelig tæt (1-2dm mellem hullerne afhængig af hvor hård stenen er), brug derefter snigeldynamiten eller sprækilar (afhængig af hvad du kan få fat i let og billigt)

Hvad havde du for diameter på boret?

ullberg
Stensprækning vha varme (-stav) er et alternativ, jeg gætter noget mindre risiko end snegle dynamit map skader på andre ting.

Findes en tråd om varmestavsmetoden, hedder nok "sprække sten" eller noget.

/U

Spräckkilar går bra och är roligt :D

Med sprækkiler kan du få uønskede sprækker bagud, ligeledes snegle dynamit, er det totalt helligt, at de ikke må sprække bagud, er den eneste sikre løsning bortset fra vinkelsliber da, at leje en håndboremaskine, og bore en tætsøm, så sprække dem med enten snegle dynamit, darda, eller almindelig dynamit.

18mm kørte jeg med.
sætter du den lille sten 3 ovenfra og nogle fra siden og i med snigeldynamit så bliver det nok godt, men kan sprække lidt forkert alligevel hvis den er kravsen

Jeg benytter lejligheden til at tage imod alle gode råd for at fjerne sten under fundamentet.
Håber, at der ikke er risiko for fundamentmuren, når det gælder om at fjerne en sten eller del af fjeld, stor som på fotoet?
Undskyld for at hijacke tråden.

Jeg "sprængte" en stor del af en klippe væk, da vi skulle udvide vores sommerhus, og det gik rigtig godt. Vær meget omhyggelig med blandingen, hvis du følger vejledningen, er det roligt. Det virker alt for tørt, men hvis du fortsætter med at blande og undgår at tilsætte ekstra vand, bliver det perfekt, og stenen revner, hvor du har boret.

Jeg lånte en rigtig klippebor med kompressor, fordi der skulle bores tæt på 300 huller (hvis det er nok), cirka 10-20 cm mellem hvert hul i et X antal rækker, med et 30 mm bor og forskellige dybder afhængigt af klippens hældning.

Mit råd er at bore tæt i dine tilfælde nærmest fundamentet og blæse hullerne grundigt ud for støv. Med en klippebor får du det "gratis", da den blæser luft ud i kronen under boring. Snigeldynamit er utroligt effektivt, men det koster en del. Jeg brugte 14 10 kg spande...

Held og lykke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.