B
13th Marine 13th Marine sagde:
Den bærende væg kan jo være forskudt. Så at den er bærende der, hvor du skal dele stuen til et ekstra rum.
Bare så jeg forstår dig rigtigt, du mener, at det måske er sådan, at alt det, jeg har markeret med grønt, er bærende? Og hvis ja, hvordan fungerer det da med den bærende kældervæg? Den bærende kældervæg går tværs igennem hele kælderen under den "brudte bærende væg", hvis vi skal kalde den det. Så ville den forskudte væg blive understøttet af gulvet? Føles riskabelt.

GLNC7nK.png

Kælderen:
iLfgnlY.png

B
Anna_H Anna_H sagde:
Det kan også være en stålbjælke indbygget i loftet.
Det føles som om jeg må bede nogen kigge på det, før jeg begynder at rive :D

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Ja det ødelægger jo min teori ;)

Se på sektionsritningen hvor går mellemväggen op mod hanbjælken mellem dragstagene, er jo ikke så godt som bærende konstruktion. Bør have været noget i tagstolen som gik fra væggen og op i kip. Der står desuden at tagstolen er fribærende.

Protte

B
prototypen prototypen sagde:
Se på sektionsritningen hvor går mellem væggen op mod hanebjælken mellem trækstænger, er jo ikke så godt som bærende konstruktion. Burde have været noget i spær, der gik fra væggen og op i kip.
Der står desuden at spær er selvbærende.

Protte
Hvordan skal jeg tolke dit svar :D som at væggen ikke er bærende?

B
Har rådført mig med en bekendt, der er bygningsingeniør. Han siger, at konstruktionsbeskrivelsen er lidt tvetydig. Han siger, at fritbærende tagspær af W-typen netop er fritbærende. De understøttes af ydervæggen, og "trekanterne" lægger deres vægt på bundbjælken, som igen er dimensioneret til at klare de laster, der forventes. Men han læser samtidig, at det i byggevejledningen står, at der skal være en indervæg ud over kældervæggen, som er bærende. Han tror, uden at have været på stedet, at dette ikke stemmer, hvis man aflæser hele den øvrige konstruktion, hvor den bærende væg i så fald skulle slutte midt i eller overgå til en indesluttet stålbjælke. Han ser det også som usandsynligt, at den bærende væg skulle være forskudt, i betragtning af at kælderens bærende væg nedenunder ligger lige.

Så uden at have været på stedet og med oplysningerne om konstruktionen på tagspærene er hans vurdering, at der ligger meget lidt el. ingen vægt overhovedet på den væg på indgangsplanet. I det mindste er det ikke selve grundidéen med fritbærende fagværk. Men for at give en præcis vurdering er der selvfølgelig brug for et pladsbesøg på grund af uklarheden i konstruktionsbeskrivelsen.

Kan vi være tilfredse med den udtalelse :D ?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tror I kan være tilfredse med den udtalelse:)

Vi har en lignende konstruktion og lignende indgreb med fribærende spær og lavede en åben planløsning. Det der kan være, er hvis det er et gammelt hus, at der er satninger, så spærene hviler på væggene i nogen grad alligevel. En idé er at "hænge" spærene op på loftet for at modvirke sætningsskader og undgå revner i det nye store loft. Hvis I har en god byggehåndværker, så tal med denne på stedet, og der er sikkert en række alternativer, der passer jer bedst :)

Hvad angår skrivningen om bærende hhv. ikke-bærende indervægge kan det muligvis være en standardskrivning, hvis det er fra en hustillverker med mange modeller. Sådan ser det ud på mine byggetegninger fra 74, hvor der er beskrivelse af, at bærende vægge skal være af en anden dimension end de ikke-bærende.

Det er bare det, at der ikke findes nogen vægge med dimension som de bærende.

Det kan nok være, at styrkemæssigt så er det fritbærende, men så må I finde jer i eventuel nedbøjning med tilhørende revner, hvis I bare fjerner væggen uden at afveksle. Og det er jo træls at få på halsen, så afveksling er nok godt alligevel. Så kan I måske lade være med byggemeldingen til kommunen, eftersom det står fritbærende i byggetilladelserne, så har I ryggen fri. En konstruktør er dog god at blande ind.

Karl_Pedal Karl_Pedal sagde:
Det kan nok være sådan, at holdbarhedsmæssigt så er det selvbærende, men I må finde jer i eventuel nedbøjning med tilhørende revner, hvis I bare fjerner væggen uden at opveje.
Tænkte også det, med tanke på tagstoltypen så er væggen nok ikke bærende bogstaveligt, men den kan være støttende.
At en del af den er forskudt, så den ikke står over hjertevæggen i kælderen, tror jeg ikke nødvendigvis betyder, at den ikke har nogen funktion overhovedet - det virker at være ret almindeligt i småhuse (specielt lidt ældre) at man laver sådanne små kompromiser i konstruktionen, bare det ikke berører alt for mange bjælkelagsfag i træk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.