B
Tænkte at fjerne en lille sektion af indervæggen i vores nye hus. Det er uklart om det er en bærende sektion, men jeg TROR, at det er det.

3 døre skal væk og den røde indrammede væg. Så vil jeg lave et soveværelse ved at opdele stuen, men det er der ingen problemer i.

Hvad tror I? Er der nogen god måde at se, om det er bærende eller ej?

V6o5Dyo.jpg

BirgitS
Man kan se på konstruktionstegningerne og hvordan spærkonstruktionerne går.

B
BirgitS BirgitS sagde:
Man kan kigge på konstruktionsplaner og hvordan tagspærene går.
Kan denne være til hjælp?
HYvNwsL.png

B
Jeg ser dog ikke, hvordan netop den sektion skal være bærende, når væggen slutter midt i huset og så fortsætter på næste væg. Men jeg er heller ingen ekspert :D

B
Sådan står der om tagets konstruktion:

j4yzIUf.png

BirgitS
Står der noget om bærende indervægge i den beskrivelse?

B
Der står jo fritbærende, så de har ikke medregnet støtte i dimensioneringen.

På det første billede er gavlene vel til siderne, ikke? I så fald kan den væg ikke være bærende. Væggen i den anden retning ser heller ikke ud til at være bærende, men der ligger nok belastning der.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
B
D Daniel 109 sagde:
Der står jo fritbærende, så har de ikke regnet støtte med i dimensioneringen.

På det første billede er gavlene vel til siderne, ikke? I så fald kan den væg ikke være bærende. Væggen i den anden retning ser heller ikke ud til at være bærende, men der ligger nok last.
Jeg tolkede konstruktionsbeskrivelsen af taget på samme måde. Men jeg fandt senere en beskrivelse, hvor der står "bærende indvendig væg" både på kælderplan og ovenplan, som jeg forstår det.

Det jeg er yderst interesseret i, er, om det lille stykke, vi har tænkt at rive, er bærende. Væggene, der strækker sig fra gavlen og 2 meter ind fra hver side, vil ikke blive rørt.

BirgitS
D Daniel 109 sagde:
Det står jo fribærende, så har de ikke regnet støtte med i dimensioneringen.

På det første billede er det vel gavlene til siderne, ikke? I så fald kan den væg ikke være bærende. Væggen i den anden retning virker heller ikke bærende, men der ligger nok last.
Bare så du mener det rigtige: Det er ikke den røde væg, der skal væk, men de indrammede småvægge (og dørene antager jeg) omkring rengøringskabet, der skal væk.

Så læste jeg for hurtigt.

Stor risiko for at det er bærende. Det ville være interessant at kigge i loftet i hallen, hvor du ikke har nogen væg. Er der en indbygget bjælke der? I så fald, kan den forlænges forbi rengøringsskabet, så løser det jo problemet, men en konstruktør skal beregne det for at sikre, at det får de rigtige dimensioner.

B
Anna_H Anna_H sagde:
Stor risiko for, at det er bærende. Det ville være interessant at kigge i loftet i gangen, hvor du ikke har nogen væg. Er der en indbygget bjælke der? Kan den i så fald forlænges forbi rengøringsskabet, så løser det jo problemet, men en konstruktør skal beregne det, så dimensionerne bliver korrekte.
Jeg kiggede efter det under fremvisningen, men der var ingen bjælke. Jeg synes det er mærkeligt, hvis den bærende væg stopper midt i huset. Hmm...

Jeg må bede en konstruktør kigge på det, måske.

Den bærende væg kan jo være forskudt. Så den er bærende, hvor du skal dele stuen til et ekstra rum.

Det kan også findes en stålbjælke indbygget i loftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.