i forbindelse med mit hus har jeg en altan i beton, som er 7x2,5 m. den ligger i en slags alkove langs med facaden, så den ene langside og halve kortsiderne er støbt mod huset. den anden langside står på 4 søjler 200x200 mm. altanen er ca. 1,2 m fra jorden. den skal nu fjernes.
ifølge konstruktions tegningerne blev den støbt samtidig med etagedækket indenfor i 1968, men armeringerne i altanen hænger ikke sammen med etagedækket ifølge tegningen. den er armeret med 16 mm i yderkanterne og 8 mm og der står 8c280 på tegningerne, betyder det, at jernene ligger for hver 28. centimeter? pladen er 20 cm tyk desværre. ballasten synes at variere fra mindre korn til større sten, har set nogen der er op til 4 cm, ved ikke hvordan det påvirker styrken. skal jeg understøtte pladen inden jeg tager den ned, eller kommer den til at holde sammen pga. armeringen under demonteringsarbejdet?
har søgt en del her på forummet om hvordan man bedst fjerner større betonkonstruktioner og jeg har brug for jeres hjælp med hvad der er bedst at gøre. jeg har tidligere billet badeværelsesgulv med kinamaskine og det har fungeret nogenlunde, men denne plade føles hårdere.
1. bilmaskine, den største som kan lejes, dvs. en 30 kg bosch eller lignende. kan sådan en virkelig klare en sådan plade? jeg er jo ikke hulken, men jeg har ingen anelse om hvor lang tid det tager med sådan en, eller hvor hårdt det er. nogen der ved?
2. gulvsåg. ville det fungere på en hævet altan? ikke så sjovt at holde i en gulvsåg, der vejer 140 kg, hvis delen jeg skærer i løsner sig? klarer armeringen?
3. benzindrevet kapsav. fungerer det på en så tyk plade med armering? forstår at det støver meget. tager det tid?
4. hyr en fyr som har givet en pris på ca. 20 tkr efter rot for nedtagning og fjernelse. tager sikkert sådan en bilhammer til en gravemaskine og så bliver jeg bekymret for, hvordan huset holder og så skal jeg vel inspicere før og efter med en vis omkostning? plus det føles som sure penge.
prøvede i weekenden med en sådan billig kinamaskine, men den klarede det slet ikke ved bilningen, borehammeren tog dog ret godt, så det går i det mindste at lave huller.
idéer?
ifølge konstruktions tegningerne blev den støbt samtidig med etagedækket indenfor i 1968, men armeringerne i altanen hænger ikke sammen med etagedækket ifølge tegningen. den er armeret med 16 mm i yderkanterne og 8 mm og der står 8c280 på tegningerne, betyder det, at jernene ligger for hver 28. centimeter? pladen er 20 cm tyk desværre. ballasten synes at variere fra mindre korn til større sten, har set nogen der er op til 4 cm, ved ikke hvordan det påvirker styrken. skal jeg understøtte pladen inden jeg tager den ned, eller kommer den til at holde sammen pga. armeringen under demonteringsarbejdet?
har søgt en del her på forummet om hvordan man bedst fjerner større betonkonstruktioner og jeg har brug for jeres hjælp med hvad der er bedst at gøre. jeg har tidligere billet badeværelsesgulv med kinamaskine og det har fungeret nogenlunde, men denne plade føles hårdere.
1. bilmaskine, den største som kan lejes, dvs. en 30 kg bosch eller lignende. kan sådan en virkelig klare en sådan plade? jeg er jo ikke hulken, men jeg har ingen anelse om hvor lang tid det tager med sådan en, eller hvor hårdt det er. nogen der ved?
2. gulvsåg. ville det fungere på en hævet altan? ikke så sjovt at holde i en gulvsåg, der vejer 140 kg, hvis delen jeg skærer i løsner sig? klarer armeringen?
3. benzindrevet kapsav. fungerer det på en så tyk plade med armering? forstår at det støver meget. tager det tid?
4. hyr en fyr som har givet en pris på ca. 20 tkr efter rot for nedtagning og fjernelse. tager sikkert sådan en bilhammer til en gravemaskine og så bliver jeg bekymret for, hvordan huset holder og så skal jeg vel inspicere før og efter med en vis omkostning? plus det føles som sure penge.
prøvede i weekenden med en sådan billig kinamaskine, men den klarede det slet ikke ved bilningen, borehammeren tog dog ret godt, så det går i det mindste at lave huller.
idéer?
Ser ikke rigtigt konstruktionen i hovedet når jeg læser.:x Men hvis jeg har forstået rigtigt, så lyder det som en trykluftdrevet Kangoo, eller Atlas copco kunne få den ned, for at save den ned, må du stive ret meget.freddeh sagde:i tilslutning til mit hus har jeg en terrasse i beton som er 7x2,5 m. den ligger i en slags alkove langs med facaden så den ene langside og halve kortsiderne er støbt mod huset. den anden langside står på 4 søjler 200x200 mm. terrassen er ca 1,2 m fra jorden. den skal nu væk.
ifølge konstruktionsplanerne blev den støbt samtidig med bjælkelaget indenfor blev støbt, 1968, men armeringerne i terrassen går ikke sammen med bjælkelaget ifølge planen. den er armeret med 16 mm i yderkanterne og 8 mm i og der står 8c280 på planerne, betyder det at jernene ligger hver 28. centimeter da? pladen er 20 cm tyk desværre. ballast synes at variere fra mindre korn til større sten, har set en som er op til 4 cm, ved ikke hvordan det påvirker styrken. behøver jeg stive pladen op inden jeg tager den ned, eller vil den holde sammen i og med armeringen under demonteringsarbejdet?
har søgt en del her på forummet om hvordan man bedst fjerner større betonkonstruktioner og jeg behøver jeres hjælp med hvad der er bedst at gøre. jeg har tidligere banket badeværelsesgulv med kinamaskine og det har vel fungeret nogenlunde, men denne plade føles hårdere.
1. borehammer, den største som kan lejes, dvs. en 30 kg bosch eller lignende. kan sådan en virkelig klare sådan en plade? jeg er jo ikke Hulken lige frem, men jeg har ingen som helst idé om hvor lang tid det tager med sådan en, eller hvor hårdt det er. nogen der ved?
2. gulvsav. ville det fungere på en hævet terrasse? ikke så sjovt at holde på en gulvsav som vejer 140 kg hvis delen jeg saver i løsner sig? holder armeringen?
3. benzindrevet kap. virker det på sådan en tyk plade med armering? støver meget har jeg forstået. tager tid?
4. hyre en fyr som har givet et tilbud på omkring 20 tkr efter fradrag for nedtagning og bortfjernelse. tager sikkert sådan en der borehammer til en gravemaskine og så bliver jeg bekymret for hvordan huset holder og så må jeg vel inspicere før og efter med en vis omkostning? plus at det føles som surt tjente penge.
prøvede i weekenden med en sådan billig kinamaskine, men den klarede det slet ikke med at banke, boremaskinen tog dog ret godt, så det går i det mindste at lave huller.
idéer?
Jo det er jo ikke helt nok med en almindelig kompressor, men hvis du lejer en dieselkompressor og en stor borehammer, så koster det en tusindlap for et døgn, og det burde man kunne klare. Inviter nogle venner så I kan skiftes.freddeh sagde:
http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/StartPageCountry.aspx?id=6769&epslanguage=SV
Klik her for at svare