Hej

I en udbygning til vores hus bygget i 1967 er der et kælderplan og en stueetage. Det er udstyret med et sadeltag, med spær ifølge tegningerne nedenfor.

Vi har til hensigt at fjerne den væg, der er markeret med gult på planen, som altså er i stueetagen. Direkte over stueetagen findes loftrummet med spær.

Er væggen bærende og skal den i så fald understøttes, eller medfører konstruktionen af spærene, at vi kan fjerne dele af den gulmarkerede væg uden understøtning?

Tak på forhånd!

Plantegning af stueetage (dvs. direkte under spærene)
Plantegning viser væg markeret med gult mellem arbejdsrum/soveværelse og dagligstue. Rummet er 780 cm bredt og markeret væg er mulig bærende.

Spærenes konstruktion
Plantegning af sadeltag fra 1967 med detaljer om spærkonstruktion, herunder placering og sammensætning af materialer som gipsplader og mineraluld.

Spærenes placering i loftrummet, de horisontale streger angiver spærenes placering.
Planritning af entreplan med sadeltag og position af spær. Horisontale linjer viser spærenes placering. Markering for væg, der skal nedtages.
 
Svært at sige. Normalt bør sådanne sadeltagstole hvile på ydervæggene. Men det er jo 8 m spændvidde, og de ser ud til at være sømmet på midten, så måske at man stoler på en hjertevæg for at holde dem oppe på midten? Men det tæller måske lige så meget som en ren bjælke der (jeg kender ikke sømplader og hvad de gør for styrke osv.). Det indebærer nok, at man ikke har nogen betydelig last ovenpå som loft-/vindsopbevaring eller lignende dog.

Hvis overarmen er 2 x 6 tommer (ca. 50 x 150 mm) underarmen er 2 x 5 tommer (ca. 50 mm x 125 mm), så lyder det dog rimeligt ved lavere snelag på en 8 m spændvidde uden støtte.

Tabel over snøzoner og spænvidder (i meter) for tagstole, der viser Ø/U-mål i millimeter for forskellige snømængder og tagspænvidder fra 5 til 12 meter.

https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=000100
 
Senest redigeret:
At tilføje er, at huset er beliggende i Stockholm. Snøzone 2?
 
W WillyWonka sagde:
Att tilføje er, at huset er beliggende i Stockholm. Snözon 2?
Så måske kan man klemme det ind (i guiden står der 7 m spændvidde, I ligger lidt over. På den anden side har I ældre tømmer, som er lidt grovere end en almindelig 145mm...

Vil I være på den sikre side, bør I rådføre jer med en konstruktør
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak for svaret.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.