Er begyndt at overveje at rive en indervæg ned. Jeg er helt novise indenfor dette med bæreevne og huskonstruktion, så jeg tænkte at starte med at spørge her.
Vedhæfter to billeder af de tegninger jeg har adgang til, det er den rødmarkerede væg, som skal helt væk. Huset er bygget i 1944. Mellem disse to vægge er der i dag indbyggede skabe, som skal væk, og den tilbageværende væg skal lukkes. Er der risiko for, at den markerede væg er bærende, eller er det bare at fjerne den?
Det var svært! Der er to parallelle vægge, der står der, hvor der normalt er den bærende indervæg. Tagkonstruktionen ser ud til at den har brug for en bærende væg i midten. Det kan være, at dine begge vægge tilsammen opfylder den funktion. Selvom væggen i spørgsmålet ikke står over en kældervæg, kan den alligevel være nødvendig. En idé kunne være at forstærke den væg, du ikke vil rive ned, så den kan bære større last ovenfra og føre den ned til kældervæggen. Tjek også på loftet, om der er en samling i den nederste bjælke i tagkonstruktionen (den som går tværs fra ydervæg til ydervæg).
Det var en udfordring! Der er to parallelle vægge, som står der, hvor der normalt er den bærende hjertevæg. Tagstolen ser ud til, at den har brug for en bærende væg i midten. Det kan være, at dine begge vægge tilsammen opfylder den funktion. Selv om væggen i spørgsmålet ikke står over en kældervæg, kan den stadig være nødvendig.
En idé kunne være at forstærke den væg, du ikke vil rive, så den kan optage større last oppefra og føre den ned til kældervæggen. Tjek også på loftet, om der findes en samling i den nederste bjælke i tagstolen (den som går tværs fra ydervæg til ydervæg).
Hurtigt svar
Jeg har som sagt meget dårlig styr på dette med huskonstruktioner og hvordan laster skal fordeles, og det bliver ikke bedre af, at det er bygget i -44, som man byggede dengang. Inden jeg så tegningerne, mistænkte jeg, at den væg, som skal være tilbage, ville være bærende, da den så ud til at gå midt i huset samt over hjertevæggen i kælderen. Men ifølge tegningen er den jo ikke helt centreret i huset, så jeg kom ind på samme spor som dig, at muligvis begge vægge er nødvendige.
Skal op på loftet og rive lidt i savsmuldet for at se, hvordan det ser ud. Tak for tippet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.