Hej
Jeg har lidt overvejelser om at fjerne midterstolpen på vores entredæk.
Er der nogen, der har erfaring med dette i forhold til bæreevne osv.
Måske supplere med en limtræsbjælke eller noget andet, i så fald hvilken dimension?
Det er et Hjältevadshus bygget i 1982
Taknemmelig for svar eller overvejelser
Jeg har lidt overvejelser om at fjerne midterstolpen på vores entredæk.
Er der nogen, der har erfaring med dette i forhold til bæreevne osv.
Måske supplere med en limtræsbjælke eller noget andet, i så fald hvilken dimension?
Det er et Hjältevadshus bygget i 1982
Taknemmelig for svar eller overvejelser
Det er ingen problemer at regne på dette. Har du mulighed for at finde ud af, hvilken type bjælke du har over stolperne i dag, eller hvordan det ser ud generelt? Hvor i landet bor du? (snezon). Hvor langt er der mellem stolperne? (3,5 m?).
Entrétaget er ikke med på de tegninger, jeg har. Jeg kan desværre ikke komme til uden at fjerne panelet. Det er 2,6 m mellem de yderste stolper, 120x90 mm er dimensionen på stolpen. Snesone 2S scorp1on sagde:
Har du nogen info om tagudformningen? Er det et sadeltakseksempel med spær eller er det en anden konstruktion, der fører kræfterne ned til søjlerne?), se billede i link nedenfor.
Hvilken hældning har du på taget?
https://www.jabo.se/siteassets/bild...g?width=800&height=800&format=webp&quality=80
Hvilken hældning har du på taget?
https://www.jabo.se/siteassets/bild...g?width=800&height=800&format=webp&quality=80
Det ser ud som om der går en bjælke i midten, som tagspæret står på. Den kan fjernes, hvis du har tilstrækkelig opbakning i enderne. Du kan have behov for at forstærke tagspærene, men det er fuldt ud muligt.
Tak for al input
Der sidder ikke flere tagspær end den forrest. Du har nok ret i, at der ligger meget vægt på midterstolpen på grund af reglen, der går ud og møder tagspæret. Svært at vide, hvad der er tilstrækkeligt, bare fordi man vil jo ikke have, at børnene skal få entrétaget i hovedet. Hvis det er tilfældet, må stolpen nok desværre blive siddende.
Der sidder ikke flere tagspær end den forrest. Du har nok ret i, at der ligger meget vægt på midterstolpen på grund af reglen, der går ud og møder tagspæret. Svært at vide, hvad der er tilstrækkeligt, bare fordi man vil jo ikke have, at børnene skal få entrétaget i hovedet. Hvis det er tilfældet, må stolpen nok desværre blive siddende.
Klik her for at svare