Hej,
Bor i et 70'er hus hvor kælderkonstruktionen er sådan at isoleringen (frigolit tror jeg) ligger på indersiden, mellem træregler som er "støbt" ind i betonvæggen og altså er forsænket.
Drænering og isolering udefra er nu gjort og regler og isolering skal dermed væk! Men jeg forestiller mig at dette kan være et ret hårdt job da det kan sidde fast. Nogen der har erfaring med dette og kan tippe om gode værktøjer og arbejdsteknikker?
Taknemmelig for alle tips!
Bor i et 70'er hus hvor kælderkonstruktionen er sådan at isoleringen (frigolit tror jeg) ligger på indersiden, mellem træregler som er "støbt" ind i betonvæggen og altså er forsænket.
Drænering og isolering udefra er nu gjort og regler og isolering skal dermed væk! Men jeg forestiller mig at dette kan være et ret hårdt job da det kan sidde fast. Nogen der har erfaring med dette og kan tippe om gode værktøjer og arbejdsteknikker?
Taknemmelig for alle tips!
Antager, at du har en såkaldt EW-grund med bærende stående træregler indstøbt i bundpladen og fastgjort mod betonvæggen. Vi har præcis som du drænet om og isoleret på ydersiden. Isoleringen på indersiden blev fjernet undtagen den øverste del. Byggefirmaet savede de nederste 20 cm af træreglerne og erstattede med en form for sømplade, der blev indstøbt i bundpladen. De savede med bajonetsav og slog derefter løs med en forhammer (sad fast, da de var fastgjort). Derefter måtte de bryde det indstøbte træ væk. Virkede ikke let... Derefter indlagde de ventilationsrør i væggene og de nye opregulerede gulve (Nivell). Alt er blevet meget godt, ingen vedvarende lugt eller fugt efter 1 år. Men dyrt var det, godt 400 tusind.
Nja...ikke sikker på, at dette er det samme. Tror f.eks. ikke, at reglarna sidder fast i bundpladen, men jeg er ikke sikker. Får vende tilbage til spørgsmålet.
Hvis det nu er en EW-grund, så antager jeg, at reglarna ikke bare kan fjernes, da de ser ud til at have en bærende effekt også udover at holde isoleringen på plads?
Hvis det nu er en EW-grund, så antager jeg, at reglarna ikke bare kan fjernes, da de ser ud til at have en bærende effekt også udover at holde isoleringen på plads?
Klik her for at svare