Hej!
Jeg skal fjerne en ikke-bærende væg (ifølge viceværten) af mursten og puds i en ejerlejlighed. Væggen løber mellem køkken og stue og gang som et L. Det nye rum vil således blive ca. 9x4 m i spændvidde. Loftet er af beton, ved ikke hvor tykt. Altså, vil dette kunne bære uden søjler/bjælke, og hvordan gør man i så fald på bedste måde?
Venlig hilsen John

Hej, er den ikke bærende, så er den ikke bærende, og så behøver du ikke have nogen bjælke eller andet bærende, når du fjerner den.

Men jeg ville aldrig nogen sinde turde fjerne en murstensvæg, som det nu passer. Murstensvægge er ofte bærende, og du bør tjekke med foreningen og dobbelttjekke med en bygningsingeniør, der ser på stedet.

Hvordan ved viceværten, at væggen ikke er bærende? Har han gennemgået konstruktionsplanen?

Mvh

Tak for dit svar. Jeg har dobbeltjekket med foreningen og viceværten. Selv om viceværten mente, jeg skulle gemme en del af væggen for sikkerheds skyld. Han er jo dog ingen fagmand, og jeg vil helst fjerne hele skidtet.. skal rådføre mig med en nyuddannet ingeniør. Spørgsmålet er vel, hvor meget taget vejer, hvordan det er armeret mm og om det kan klare 9m længde uden bjælke? Findes der en formel for, hvordan man regner det ud?
Mvh John

Gem for en sikkerheds skyld?
Er han usikker?
Hvis det ikke er bærende, så er det ikke bærende.
Er man usikker, lader man være.
Der findes ingen let formel til at lave en overslagsberegning, når du ikke ved, hvor de bærende vægge befinder sig, og hvad det er for beton ovenover.

Mvh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.