Pudset fundamentmuren nu i to omgange. Gik i gang med filtsning i går, og det blev vel et helt ok resultat.

Ser dog i dag, at der er nogle småting, der ikke er helt 100. Kunne nok leve med det, men spørgsmålet er, om man kan gå over overfladen igen med noget finpuds uden at skulle lægge 3mm overalt! Risikoen er jo, at det bare bliver det samme resultat igen, så hvis det er tilfældet, springer jeg nok over det og nøjes.

I øvrigt pudset med C-brug 0-3 brug, som ifølge anvisning har mindste pudstykkelse på 3mm.

Synes også det var ret håbløst at filts og få det så jævnt og pænt, som man ser på YouTube :) Der kommer jo altid en lille sten en gang imellem og "river op" den fine overflade.

Du har for lidt brug på for den ballast, så ruller kornene mod underlaget, og der bliver såkaldte roser. 0-3 betyder, at kornene er op til 3 mm, så man skal have mindst en cm på for at pudse ordentligt med så groft brug.
Da du har kørt c-brug, kan du købe en Weber 135 og trække på med stål for derefter at filte, så bliver det meget bedre.
C er dog for hydraulisk og svagt til at have på en grund, men eftersom det allerede er gjort, er det bare at køre videre og håbe, det holder.
Det holder sikkert en god stund alligevel, men med brug skal f.eks. en god puds holde i mindst 50 år, så det vil holde betydeligt kortere end det, men kan alligevel sidde op til 20 år, selvom det er "forkert" brug.

• Synes
Chompa og 1 anden
  • Laddar…
C er valgt fordi der er gammel puds bagved (80-tal) og anbefalingen var da, at det er sikrest at gå på C, så man ikke lægger et stærkere... Uanset er jo brugen på plads og hvis jeg skal gøre dette trin om om 20 år, så er det et senere problem...

Tilbage til "roserne", jeg har pudset 1 cm ret nøjagtigt, så det skyldes ikke, at brugen er for tynd.
Jeg har filtet overfladen som den er nu, men er det ok at gå på med Weberts 135a direkte på denne overflade da? Der er ikke risiko for, at det bliver for tyndt lag nogle steder?

Nej, den 135 er til tynde lag og egner sig godt til at trække på, og den er meget let at filte.
Angående at filte, så forsøg ikke at trække store huller sammen, det er bedre at påføre en lille smule mørtel der hvor det er nødvendigt.
Det er også meget vigtigt at være opmærksom på, når det er helt rigtigt, hvis du filtter for tidligt, følger det med filteret, og der opstår et vakuum mellem filt og væg, som suger fast til væggen. Hvis du gør det for sent, når det næsten er tørt, bliver der blanke pletter og en meget ujævn overflade.

Når det er helt rigtigt, dypper du filteret i vand i starten, derefter har du ikke brug for vandet så meget, bortset fra at fjerne lidt af mørtlen fra tid til anden.

Ok! Tak for værdifuld info. Men det lyder jo ikke helt let, det du beskriver... Kan du give et hint om, hvilken tid vi snakker om. Jeg har filtet i ca. 2 timer nu, og det har føltes godt til at starte med, men bemærker, at man "indhenter" det, man har pudset (det går jo hurtigere at filte end at pudse).

Hvis jeg forstår proceduren korrekt, så:
1. Overfladen som den er, er ok, filtede 0-3, så jeg vander bare.
2. "Træk på med stål," ligesom at "bredspartle" væggen med Webers 135.
3. Vent (ifølge min gætning) 2 timer og begynd at filte.

Jeg vil bare være lidt overtydelig, eftersom det er et sådan kæmpe arbejde, så man vil jo ikke gøre fejl.

Vand før men ikke lige før, spray alt og gå og bland mørtel så er det godt, når det er klart.
Det vil tørre hurtigere nu, men det lyder som om du har styr på det.
En sådan her er et stål, men vil du ikke købe, kan du også spartle på, men det er mere besværligt, da en spartel ikke kan holde lige så meget mørtel samtidig.
https://www.google.com/search?q=glä...Ag&biw=360&bih=616&dpr=2#imgrc=4OKAjFobxEH_NM

En sådan har jeg, så det er roligt :)

Lidt nervøs bare at det nu forholdsvis fine puds bliver værre. Man skal jo ikke flytte det når man filtrar så er det ikke risiko for at man ikke får det helt plant.

Da jeg lagde sidste lag satte jeg trælister for at få en lige og fin "plan" men det lyder ikke som jeg skal gøre det nu uden bare lade finpudset følge underlaget og fylde i hvor der er skavanker på nogle enkelte mm.

Men lægger du dette på "frihånd" eller bør man sætte en type 2mm liste for at trække af imod... føles jo næsten umuligt iøvrigt så jeg må vel helt enkelt prøve

Ingen list bare træk på det, er underlaget lige med lister bliver dette det samme.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.