Hej. Jeg er i gang med at bygge gulv i et attefallshus og har i dag startet med strølaget. Jeg har skruet brædder fladt på gulvbjælkerne på undersiden og lagt fibercementplader i alle rum, der hviler på brædderne. Men spørgsmålet er, om samlingerne mellem pladerne bare kan tætnes med tape eller en ekstra plade ovenpå, eller om man behøver at lægge bjælker under alle samlinger, som pladeenderne hviler på? Er der nogen her, der har lagt et strølag af fibercementplader, og hvordan gjorde I i så fald?
Jeg laver det samme og lagde en streng fugemasse inden jeg satte pladerne sammen. Men jeg overvejer at lægge yderligere noget over samlingerne. Tape eller stykker af den tagpap, jeg har liggende.
På Byggmax står følgende om deres fibercementplade: Pladens horisontale samlinger bør dækkes med fugebånd for at beskytte kanter/konstruktionen mod fugtindtrængning. Alternativt kan pladesamlingen tætnes med fugemasse.
Undskyld, hvis jeg låner tråden nu! Vil du lægge en form for vindbeskyttelse i rummene inden isoleringen for at forhindre evt. træk i konstruktionen?
Hvis nogen læser dette og kan råde (os), ville det fungere med Bison vindbeskyttelse i konstruktionen ovenpå underbunden af fibercement, med den glatte side nedad, og så, efter at have lagt isoleringen, lægge Bison igen med den glatte side opad? Så burde det beskytte isoleringen mod fugt ovenfra i det mindste inden gulv er lagt, og ligeledes fugt/træk nedefra. Er der nogen risiko ved at gøre sådan?
På Byggmax står følgende om deres fibercementplade: Pladens horisontale samlinger bør dækkes med fugebånd for at beskytte kanter/konstruktionen mod fugtindtrængning. Alternativt kan pladesamlingen tætnes med fugemasse.
Undskyld, hvis jeg låner tråden nu! Vil du lægge en form for vindbeskyttelse i rummene inden isoleringen for at forhindre evt. træk i konstruktionen?
Hvis nogen læser dette og kan råde (os), ville det fungere med Bison vindbeskyttelse i konstruktionen ovenpå underbunden af fibercement, med den glatte side nedad, og så, efter at have lagt isoleringen, lægge Bison igen med den glatte side opad? Så burde det beskytte isoleringen mod fugt ovenfra i det mindste inden gulv er lagt, og ligeledes fugt/træk nedefra. Er der nogen risiko ved at gøre sådan?
Går udmærket at låne tråden, bare hyggeligt.
Jeg tænkte ikke at lægge noget ekstra vindbeskyttelse, fiberskiverne skal nok være tætte alligevel, så det rækker. Derimod tænkte jeg at tætne alle hjørner omhyggeligt efter at have skruet alle plader. Muligvis trækker jeg også en streng fugemasse på alle længdegående kanter, alternativt lidt fuge skum.
Jeg tænkte ikke at lægge noget ekstra vindbeskyttelse, fiberskiverne skal nok være tætte alligevel, så det rækker. Derimod tænkte jeg at tætne alle hjørner omhyggeligt efter at have skruet alle plader. Muligvis trækker jeg også en streng fugemasse på alle længdegående kanter, alternativt lidt fuge skum.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 indlæg
Den plades sekundære formål er at holde gnavere væk fra isoleringen, så har I større sprækker, så lap med enten samme plade eller liste. Fugemasse tror jeg ikke stopper en mus, der leder efter hus 
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 indlæg
Er dine skiver tætte, synes jeg ikke, vindskyddet har nogen funktion overhovedet.
I vores hus bygget 1960 ligger fibercementpladerne (Eternit) overlappet 10 cm i hver samling, og der er ingen mus kommet ind.
Ne ekstra læsejl bør være unødvendigt, muligvis hvis huset står på en udsat klippe ved havet, ellers ser jeg ingen større mening med det. Jeg havde en spalte mellem et hus og en tilbygning, spalten var ca. 30 mm bred og 220 mm dyb. Der lagde jeg en streng fuge skum i bunden, som fik hærde. Lagde så stenknus 4-6 ovenpå, og derefter fuge skum hele vejen op. Musene har ikke en chance for at komme ind der!
Klik her for at svare