H
Hej,

Jeg har en altan, som jeg gerne vil bruge som tag. I dag er det en almindelig konstruktion med imprægnerede regler og terrassebrædder, som regnen går lige igennem.

Mit hus er et filset hus, en tilstødende terrasse er i beton, og søjlerne som altanen hviler på er støbte, derfor tror jeg, at det ville passe med en fibercementplade som undertag.

Jeg havde tænkt mig at montere den med lidt hældning mod en tagrende. Jeg bliver dog ikke klog på, hvor meget væske og fugt pladen kan tåle. Ifølge cemberit, der fremstiller mineritpladen, er den helt ufølsom overfor fugt. Den mugner ikke og bliver ikke udsat for svamp. På den anden side fraråder man at montere pladen ubeskyttet, så den udsættes for vand. Den må dog monteres vertikalt, altså på en væg.

Jeg har været i kontakt med forhandleren K-rauta, som var meget hjælpsomme, men som ligesom jeg ikke helt forstod anbefalingerne fra cemberit. Jeg tog derfor direkte kontakt med cemberit og fik tale med en kundekontakt, som syntes at hun havde bedre ting for end at tale med en kommende kunde. Hun mente dog, at pladen ikke kunne bruges som regnskærm. Af en eller anden grund føltes det ikke som om hun ville fortælle hvorfor, men til sidst sagde hun i det mindste, at det kan blive udtræk, hvis pladen udsættes for vand. Det lyder ikke urimeligt, og efter lidt bedre undersøgelse i informationsbladet fandt jeg samme information der.

Mit spørgsmål til forummet er, om nogen har egen erfaring. Hvor stort er problemet?

Sådan står det i hvert fald på hjemmesiden:

"Cembrit Construction er en høj kvalitativ byggeskive i høj kvalitativ fibercement og bruges også som beklædning i ventilerede facader. Skiven bruges ofte på bolighuse, villaer, kontorbygninger, skoler, sportshaller, hoteller og oplagre m.m.

Et mineralisk underlag for ”betonfarver”. Cembrit Construction er en fibercementplade, som altid bør males af æstetiske grunde.

Pladerne er robuste. Pladerne er også brandsikre og P-mærkede til brug i BR-1 bygning også på trælat.

De bruges i enkle applikationer og til udsatte beklædninger. Men også i designede facadeløsninger.
• Hele facader
• Komplement til andre facade materialer f.eks. brystninger
• Høje sokler f.eks. ved terrasser
• Afskærmninger udendørs

Cembrit Construction har også en række specialanvendelser såsom trafikstøjskærme (hele beklædningen eller kun det mest udsatte jordtilslutningen)

Produkt

Cembrit Construction (tidl. Heavy Duty) er en grå frostbestandig fibercementplade, som tåler at blive eksponeret som den er, men bør altid males af æstetiske grunde. Cembrit Construction skal males monteret. En ubehandlet plade kan få æstetiske afvigelser som flamning og udtræk. Samme problem kan opstå, hvis pladerne forbehandles før montering og specielt, hvis de males på begge sider.

Cembrit Construction Sokkelplade. Bruges pladerne på sokkel og delvist monterede i jorden, anbefaler vi, at de efterlades ubehandlede. En overfladebehandling påvirkes da negativt af væske, fugt og frost.-

https://www.cembrit.se/download/binary/22565

Kan kun tilslutte mig, at informationen er latterlig og tvetydig.
En robust plade, der tåler vand, men som ikke må monteres horisontalt?! Hvad er det for noget vrøvl?

Et alternativ kan være at montere bølgeformede tagplader.

Pladen bør kræve betydeligt tættere lægt end bølgeformede tagplader, måske derfor de fraråder vandret montage. Materialet er dog det samme...

Du kan også kigge på onduline, de er nemme at montere under terrasse som regnbeskyttelse, selvom det ikke er den tiltænkte anvendelse.

H
Tak for forslaget. Jeg tror, jeg ville kunne lide den glatte fibercementplade rent æstetisk, så det ender nok med, at jeg køber en plade og sætter op over indgangen. Bliver det ikke godt, må jeg jo tage den ned og tænke om. Opdaterer, når jeg har prøvet det.

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
Hvordan gik det med din test ovenfor?

Jeg leder efter plademateriale som pudsbærer, da de nederste 20 cm af en kældervæg nu består af vertikalt sprængt klippe (gulvet er sænket) - hvor vandet (!) løber ned til gruset/dræningsrøret 🙄 dvs 100% fugt ved kraftig regn. Vand skal jo ikke tæmmes - det skal følges...

Fibercementplade er planen. På dette fiberbeton/puds. Derefter fliser... det kan gå...

Derfor interesse for din test og også andre idéer - bedre end min plan? Måske støbe en fritstående væg i stedet?

Pladsmangel - 15mm plade (50cm høj) lyder derfor tiltalende.

H
Endnu ingen fibercementplade. Projektet er gået lidt i stå. Er begyndt med at sætte polycarbonat plader op under for at aflede vandet. Der er stadig mulighed for at bruge fibercement under, men det bliver nok en slags panel med sprækker, så det kan lufte lidt.

• Polycarbonat skiver set indefra, monteret under tag for at lede vandet væk. Sollys skaber skygger på væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.