Er der nogen, der har lagt fibercementplader direkte på et trægulv i en glaseret udestue?

Bliver det godt? Ville det være nok at have fibercementpladen som gulv, eller burde man også lægge en måtte/gulv ovenpå?
 
F fekberg sagde:
Nogen der har sagt fibercementplader direkte på en terrasse, i et indglasset udestue?

Bliver det godt?
Jeg tror ikke, det bliver godt. Jeg foreslår at skifte til fer og not gulvbrædder, hvis du ikke er tilfreds med nuværende terrasse.
 
F fribygg sagde:
Jeg tror ikke det bliver godt. Jeg foreslår skift til spontet gulvbrædder, hvis du ikke er tilfreds med den nuværende trall.
Årsagen er egentlig fordi, jeg har lagt XPS/cellplast under trallen, og efter at jeg har spurgt rundt og læst en masse, så må man ikke gøre sådan uden et ekstra lag brandbeskyttelse.

Derfor tænkte jeg fibercement..
 
  • Synes
lenaxxxx
  • Laddar…
F fekberg sagde:
Anledningen är egentligen för att jeg har lagt XPS/cellplast under trallen, og efter at jeg har spurgt rundt, og læst på masser, så må man ikke gjøre det uden et ekstra lag brandskydd.

Deraf tænkte jeg fibercement..
Gulvgips er jo et tænkbar mtrl hvis du er bekymret. Jeg ville sømme eller skrue almindelige tunge- og not gulvbrædder, hvis det brænder igennem sådanne er det kørt alligevel.
 
F fribygg sagde:
Gulvgips er jo et tænkeligt materiale, hvis du er bekymret. Jeg ville sømme eller skrue almindelige fer og not gulvbrædder, hvis det brænder igennem sådan nogen, er det alligevel kørt.
Mener du da at fjerne eksisterende traller og skifte til fer og not gulvbrædder?

Gulvgips er jo en mulighed, kan det ligge nøgent direkte på trallerne, og bør man have noget ovenpå det? Der kryber en del fugt/vand ind et par steder i siderne af udestuen, så det er ikke helt tæt.

Jeg vil gerne gøre det korrekt, og jeg er da en smule bekymret!
 
F fekberg sagde:
Mener du da at fjerne eksisterende trall og skifte til fer og not gulvbrædder?

Gulvgips er jo en mulighed, kan det ligge nøgent direkte på trallen og bør man have noget ovenpå det? Der sniger sig en del fugt/vand ind et par steder i siderne på udestuen, så ikke helt tæt.

Jeg vil gøre det korrekt, og ja, jeg er noget bekymret!
Hvis der kommer vand ind i det glasindrammede udestue fra tag, væg eller gulv bør du først løse det problem eller have et godt ventileret trægulv uden isolering eller nogen plader, så gulvet kan tørre.

Jeg ville ikke vælge at have gulvgips synligt.
 
  • Synes
fekberg
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvis der kommer vand ind i det glasede havestue fra tag, væg eller gulv, bør du først løse det problem eller have et godt ventileret trægulv uden isolering eller nogen plader, så gulvet kan tørre.

Jeg ville ikke vælge at have gulvgips synligt.
Ikke helt nemt nu i efterhånden! Derfor fik jeg tip fra andet hold om at bruge minerit/fibercementplader. Men har ikke set nogen andre gøre det.

Gulvet på terrassen med våde fodspor og glaspanel, udsigt til have med rutsjebaner i baggrunden.
 
F fribygg sagde:
Jeg tror ikke det bliver godt. Jeg foreslår at skifte til fer og not gulvbrædder, hvis du ikke er tilfreds med den nuværende terrassebrædder.
Må jeg spørge, hvorfor du tror fibercementplade ville blive dårligt?
 
Det er jo hverken pænt eller særligt behageligt at have byggemateriale som gulv, og hvis der kommer fugtpletter, bliver det endnu værre.
Enten gør du det rigtigt fra starten (anbefales) eller også må du bare leve med det.

Er du bange for, at en tændstik eller cigaret skal falde ned mellem sprækkerne og antænde celleplasten, kan du lægge en type balkontæppe eller lignende, findes på Rusta og flere steder.
 
  • Synes
fekberg
  • Laddar…
A APersson91 sagde:
Det er jo hverken pænt eller specielt behageligt at have byggeskivemateriale som gulv, og hvis der kommer fugtpletter, bliver det endnu værre.
Enten gør du det rigtigt fra starten (anbefales), eller også må du bare leve med det.

Er du bange for, at en tændstik eller cigaret skal falde ned mellem sprækkerne og antænde celleplasten, kan du lægge en slags altanmatte eller lignende, findes hos Rusta og flere steder.
Jeg gør om og gør det rigtigt. Skifter celleplasten ud med rockwool.
 
  • Synes
TRJBerg
  • Laddar…
A
Lyfter tråden då jag står inför samma fundering - och många bara kör cellplast utan tanke på brandrisk. Upp till var och en förstås - men jag sover bättre om det är rätt byggt.

Rockwool direkt under tryckt trall med springor - är det verkligen en bra idé. I ett uterum riskerar det ju alltid att regna in någon gång med glömda öppna dörrar. Annars känns ju det som bäst. Och även med ångspärr mellan trall och Rockwool blir ju den penetrerad av hundratals trallskruvar.

Har funderat på trossbotten med
1. Fibercementskiva underst på list (håller det på plats men framförallt skydd mot möss).
2. Isolering (antingen cellplast eller Rockwool).
3. Ytterligare skiva fibercementskiva överst på list längst upp i trossbotten. Fogas med akrylfog så det blir tätt.
4. Därefter tryckt trall.
5. Och ev balkongmatta.

Vindduk Bison underst/överst/i fack beroende på vad som är enklast. Bäst underst förstås före isoleringen. Behövs ej vid cellplast som fogas med fogskum.

Visst kostar lite med fibercement men det känns som att man då borde uppfylla reglerna om brandskyddat material mellan cellplast och golv samt fuktsäkra stenull om man väljer det.

Eller blir trossbottnen för tät? Det kan jag för lite om. Ventilerat utrymme 30 cm under och plast på mark mot markfukt.

Som sidonot har jag förstått att en del avråder från spontat furugolv pga de stora temperaturskiftningarna i uterum.


Fibercement trossbottenplade, 8 mm tyk, fugtbestandig, anvendes til byggeri, beskytter mod fugt og brandsikret, velegnet til indendørs og udendørs brug. Inglasat uterum med trägolv och svart utemöbelset, stora fönster mot en grön gräsmatta i bakgrunden.
 
Senest redigeret:
  • Synes
tophee
  • Laddar…
A Andreas-012 sagde:
Lyfter tråden då jag står inför samma fundering - och många bara kör cellplast utan tanke på brandrisk. Upp till var och en förstås - men jag sover bättre om det är rätt byggt.

Rockwool direkt under tryckt trall med springor - är det verkligen en bra idé. I ett uterum riskerar det ju alltid att regna in någon gång med glömda öppna dörrar. Annars känns ju det som bäst. Och även med ångspärr mellan trall och Rockwool blir ju den penetrerad av hundratals trallskruvar.

Har funderat på trossbotten med fibercementskiva underst på list. Isolering (antingen cellplast eller Rockwool). Ytterligare skiva fibercementskiva överst på list längst upp i trossbotten. Fogas med akrylfog så det blir tätt.

Därefter trall. Och ev balkongmatta.

Visst kostar lite med fibercement men det känns som att man då borde uppfylla reglerna om brandskyddat material mellan cellplast och golv samt fuktsäkra stenull om man väljer det.

Eller blir trossbottnen för tät? Det kan jag för lite om. Ventilerat utrymme 30 cm under och plast på mark mot markfukt.

Som sidonot har jag förstått att en del avråder från spontat furugolv pga de stora temperaturskiftningarna i uterum.


[billede][billede]
Rockwool ska klara att det blir blött, det kommer torka ut om de råkar regna in. Jag la en vindpapp med korrekt brandklassning ovanför rockwool och den trallgolv direkt på det. Den andas men är vattentät ovanifrån. Spiller man något eller om man glömmer stänga torkar vattnet efter ett tag, klart bättre än det jag hade med cellplast.

Jag har problemet att de smyger in lite fukt utifrån då en del av en bräda är samma ute som inne. Men men.. skickar lite bilder på hur mitt resultat blev, får väl återkomma efter hösten och vintern för att se om de fortsatt är OK.

Lägger du rockwool behöver du inte oroa dig på samma sätt för väta.
 
  • En bunke Rockwool isolering er placeret på en ufuldstændig trækonstruktion på grus for en terrasse ved siden af et hus med grå brædder.
  • Gulvunderlag med Rockwool isolering lagt mellem træribber i en uferdig terrassesektion, sollys kaster skygger på glasvægge.
  • Under gulvet ses Rockwool isolering over grus og træbjælker, del af en trækonstruktion.
  • Glasinddækket terrasse med Mataki W7 underlag og bygningens træbeklædning set udefra.
  • Glasindelat uterum med trägolv och glasväggar, belysningsslinga på innerväggen, sedd från insidan med utsikt mot gräsmatta och hus.
A Andreas-012 sagde:
Løfter tråden da jeg står over for samme overvejelse - og mange kører bare celleplast uden tanke på brandrisiko. Op til hver især selvfølgelig - men jeg sover bedre hvis det er rigtigt bygget.

Rockwool direkte under trykimpregneret terrassebrædder med sprækker - er det virkelig en god idé. I et udestue risikerer det jo altid at regne ind en gang med glemte åbne døre. Ellers føles det jo som det bedste. Og selv med dampspærre mellem terrassebrædder og Rockwool bliver den jo penetreret af hundredevis af terrasseskruer.

Har overvejet en krydsbund med
1. Fibercementplade nederst på liste (holder det på plads men først og fremmest beskyttelse mod mus).
2. Isolering (enten celleplast eller Rockwool).
3. Yderligere plade fibercementplade øverst på liste længst oppe i krydsbunden. Fuges med akrylfuge så det bliver tæt.
4. Derefter trykimpregneret terrasse.
5. Og evt. balkonmåtte.

Vinddug Bison nederst/øverst/i fag afhængigt af hvad der er nemmest. Bedst nederst selvfølgelig før isoleringen. Behøves ikke ved celleplast som fuges med fugeskum.

Naturligvis koster det lidt med fibercement, men det føles som om man så burde opfylde reglerne om brandsikkert materiale mellem celleplast og gulv samt fugtsikret stenuld hvis man vælger det.

Eller bliver krydsbunden for tæt? Det kan jeg for lidt om. Ventileret rum 30 cm under og plast på jord mod jordfugt.

Som sidemærkning har jeg forstået at en del fraråder fra fer og not fyrretræsgulv på grund af de store temperaturskift i udestue.


[billede][billede]
A Andreas-012 sagde:
Har overvejet en krydsbund med
1. Fibercementplade nederst på liste (holder det på plads men først og fremmest beskyttelse mod mus).
2. Isolering (enten celleplast eller Rockwool).
3. Yderligere plade fibercementplade øverst på liste længst oppe i krydsbunden. Fuges med akrylfuge så det bliver tæt.
4. Derefter trykimpregneret terrasse.
5. Og evt. balkonmåtte.
Kørte du på den løsning? Hvordan blev det?

Jeg har siddet hele dagen og tænkt over hvordan jeg skal gøre i vores udestue/væksthus og landede også på at fibercementplader kan være løsningen. Havde dog måske ikke lagt nogle nederst. Og i stedet for terrassebrædder tænkte jeg at lægge udendørs klinker, enten på fødder eller med flise klæb, men det er et andet spørgsmål.

F fekberg sagde:
må vel vende tilbage efter efteråret og vinteren for at se om de fortsat er OK.
Hvordan går det efter den første vinter?
 
T tophee sagde:
Kørte du med den opsætning? Hvordan blev det?

Jeg har siddet hele dagen og spekuleret på, hvordan jeg skal gøre i vores udestue/drivhus og endte også med, at fibercementplader kan være løsningen. Havde dog måske ikke lagt nogle nederst. Og i stedet for terrassebrædder tænkte jeg at lægge udendørsfliser, enten på fødder eller med klæbemasse, men det er et andet spørgsmål.


Hvordan går det efter første vinter?
Det blev rigtig godt! En fejl jeg dog gjorde var at ikke matche frisen så den endte udenfor/under døren. Det gjorde at de yderste stykker på planker har suget lidt vand. Men kun kosmetisk. Udestuen holder varmen og fungerer fint! Uderum med træterrasse og glasvægge, del af et byggeprojekt. Lyst træ på gulvet indenfor og mørkere udenfor. Fejl i frisens placering. Terrasse med brune træplanker inde og grå udenfor, adskilt af glasdør. Frisen passer ikke, hvilket fører til kosmetisk vandskade på ydre planker.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.