Hej,
Har et Hultsfredshus 1965 med teglfacade. Alle indervægge består af fiberplank. Isoleringen, der sidder mellem de 30 cm brede regellementer, er noget, der kan ligne lidt blødere masonit. Dette lugter sødtunket, sandsynligvis på grund af bindemidlet. Er ved at fjerne al isolering for at erstatte med lugtfri.

Isoleringen er limet på hver side af reglen i tre lag. Jeg bruger et multiværktøj med halvmåne til metal/træ fra Bosch, som jeg har fundet ud af er bedst. Skal skære begge sider, før isoleringen kan fjernes. Derefter skraber jeg reglerne manuelt. Når dette er klart, lugter det friskt fra træet.

Der forekommer også mange søm, der skal kappes. Har prøvet vinkelsliber med metalrondel, fungerer nogenlunde. Også bajonetsav er blevet prøvet. Godt, hvis man skal skære en væg væk, mindre godt når reglerne skal bevares.

Spørgsmål: Er der nogen, der har lavet dette arbejde i hele huset og har fundet en bedre måde at fjerne isoleringen på?! Måske findes der en kapskive til vinkelsliber, der er god til dette arbejde?

Billeder før og efter at soveværelset blev færdigt. Resten af huset mangler stadig...

• Hvid kommode i soveværelse med retro plakater og dekorative genstande ovenpå. Lyse trægulve og hvidt sengetæppe kan ses foran.
  • Soveværelse med dobbeltseng og skydedør. Indbygget skab med tøj ses i åben dør. Lyse trælaminatgulve og natbord med lampe ved siden af sengen.
  • Flere lag fiberplank og et par høreværn ligger på gulvet, ved siden af en radiator og skrald, efter renovering af et soveværelse.
  • Indvendig væg i et Hultsfredshus fra 1965 under renovering, viser afslørede trærammer uden isolering, oplyst af loftslampe.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.