Holder på med at indrette overetagen i huset og har indset, at man aldrig kan antage noget når det kommer til overensstemmelse mellem tegning og virkelighed.

Planløsningen på overetagen blev taget fra hustilbyggerens original og blev modificeret en smule, troede i min enfold at trappen, der blev bestilt med huset, også blev lavet efter tegninger som fulgte med huset, men desværre. Trappen er leveret baseret på en anden tegning. Husleverandøren er gået konkurs, så det spor er lukket.

Tegningen som vi lavede overetagen efter viser, at trappen sidder i et rum som skal være åbent mellem to tagspær, cc 1200mm. Dele leveret med trappen kræver et åbningmål på 905 mm. Dette for at gelænder og håndliste skal passe.

Trappefabrikanten har jeg fundet, og de kan levere dele vi mangler men ønsker ikke at rådgive omkring fastgørelse af vange mod mellemdækket. Trappen sidder allerede på plads.

Træramme med to røde kryds på tværgående bjælker, blå pil peger mod tværregel, sav og samling set fra oven.

De rødt markerede og krydsede regler vil jeg fjerne, men vangen er i dag skruet ind i reglen nærmest (rødkrydset). Kan jeg i stedet tage op gulvspånpladen og skrue trappen ifølge den blå pil?
Dvs gennem tværreglen som vangen står mod, med lad os sige 1 - 2 skruer 6x120mm?

Et billede mere fra en anden vinkel.

Trappevange fastgjort på en vandret bjælke med hvid væg i baggrunden, mulig konstruktion for en trappe i et hus.

Tak på forhånd.

Hvis du fastgør en regel under trinplanet som du fastgør trappen i, kan du fjerne de ønskede regler.

Så, fx en 45x70 som passer mellem vangstykkerne skrues på pladen som støtte under øverste trin?

Så behøver jeg ikke skrue vangstykket bagfra gennem tværreglen?

Korrekt forstået?

Ja du skruer i både gulvreglen og trappen.

Sagen afgjort!

Åbnede gulvet og trak 2x6x120 træskrue gennem reglen og ind i indervangen. Blev stabilt og godt. Skal supplere med en regel under det øverste trin, når jeg gør orden rundt om trappehullet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.