Jeg har gået og overvejet, hvad der er den bedste fremgangsmåde for at montere en krog i en HEA-bjælke. Bjælken er beklædt med gipsplader og eventuelt spånplader. Vil gøre så lidt indgreb som muligt. Jeg har tænkt over tre muligheder.
1. Bore op og gevindskære hullerne i bjælken vha gevindtap. Ved ikke om det kan klare vægten?
2. Selvborende skruer/bolte.
3. Lave en luge for at få adgang til at sætte møtrikker på bolten, efter at man har boret to huller op.
Jeg tager taknemmeligt imod forslag. Jeg tænker at hænge træningsudstyr/trx-bånd op i krogen, så fastgørelsen skal kunne holde til ca. 100 kg.
1. Bore op og gevindskære hullerne i bjælken vha gevindtap. Ved ikke om det kan klare vægten?
2. Selvborende skruer/bolte.
3. Lave en luge for at få adgang til at sætte møtrikker på bolten, efter at man har boret to huller op.
Jeg tager taknemmeligt imod forslag. Jeg tænker at hænge træningsudstyr/trx-bånd op i krogen, så fastgørelsen skal kunne holde til ca. 100 kg.
bore og gevind, det er både enklest og stærkest.
hullerne i din øje ser ud til at kunne være M8? vi bruger det som eksempel. en M8 møtrik er omkring 6mm tyk, og trækker du den med det rette moment (det spiller ingen rolle, medmindre man skal bygge meget ekstreme ting), så holder det til, hvad din skrue har for styrke.
normal M8 plejer at holde til cirka 800kg.
så længe materialet i din bjælke er 6mm eller tykkere (hvilket den ser ud til at være), så vil din krog altså holde til cirka 1500kg med 2 stk. M8 skruer.
så med det sagt tror jeg, at den største risiko for svigt er din krog, men et par hundrede kilo burde den holde til
hullerne i din øje ser ud til at kunne være M8? vi bruger det som eksempel. en M8 møtrik er omkring 6mm tyk, og trækker du den med det rette moment (det spiller ingen rolle, medmindre man skal bygge meget ekstreme ting), så holder det til, hvad din skrue har for styrke.
normal M8 plejer at holde til cirka 800kg.
så længe materialet i din bjælke er 6mm eller tykkere (hvilket den ser ud til at være), så vil din krog altså holde til cirka 1500kg med 2 stk. M8 skruer.
så med det sagt tror jeg, at den største risiko for svigt er din krog, men et par hundrede kilo burde den holde til
Hvis du ikke ved, hvilke marginer du har lastmæssigt på bjælken, så ville jeg ikke svække den med huller. Du kunne måske "gribe" rundt om flangerne med to J-formede metalstykker, som du trækker sammen i midten, hvor også krogen sidder?
Hullet har så lille betydning, at det ikke er noget, han behøver at bekymre sig for.S Stingray468 sagde:
Det nemmeste er jo at bore et hul og sætte en møtrik og en skive på hver side.
Klemkobling er også et godt tip.
S Stingray468 sagde:
At klemme noget rundt om bjælken fungerer jo kun, hvis bjælken er synlig som på det første billede, nu er den jo gemt bag gips og osb, så da må man nok bore og gevinde.W witten sagde:
Klik her for at svare