Hej alle glade "håndværkere"
Nu er det besluttet, at væggen mellem køkkenet og stuen skal rives ned.
Desværre sidder der en betonpille i væggen for at bære overetagen, så jeg skal skifte denne ud, hvis den skal kunne fjernes.
Har ikke beregnet nogle laster endnu, men det ender sandsynligvis med en HEB140-HEB160 stålbjælke, som bliver ca. 4200 lang.
Nu til mit spørgsmål:
Hvordan i alverden skal denne stålbjælke monteres?
Skal den forankres for at forhindre, at den drejer sig/vælter, og i så fald hvordan? Eller er det nok at "stille" den på træpiller?
Er der noget færdigt fastgørelsesbeslag, der kan købes?
Et alternativ kunne måske være at købe en limtræsbjælke, save denne ud og stille bjælken indeni... eller er jeg helt ude på afveje??
Taknemmelig for svar!!
/tumstock
Nu er det besluttet, at væggen mellem køkkenet og stuen skal rives ned.
Desværre sidder der en betonpille i væggen for at bære overetagen, så jeg skal skifte denne ud, hvis den skal kunne fjernes.
Har ikke beregnet nogle laster endnu, men det ender sandsynligvis med en HEB140-HEB160 stålbjælke, som bliver ca. 4200 lang.
Nu til mit spørgsmål:
Hvordan i alverden skal denne stålbjælke monteres?
Skal den forankres for at forhindre, at den drejer sig/vælter, og i så fald hvordan? Eller er det nok at "stille" den på træpiller?
Er der noget færdigt fastgørelsesbeslag, der kan købes?
Et alternativ kunne måske være at købe en limtræsbjælke, save denne ud og stille bjælken indeni... eller er jeg helt ude på afveje??
Taknemmelig for svar!!
/tumstock
Halløj, det er nok at bore passende huller i den nedre flange over de træstolper, der er på hver side, og skrue ned i stolpen med f.eks. fransk træskrue. Måske skal du også gøre det samme i den øvre flange, hvis stolperne ikke er godt forankret.
Det er "bare" sidekræfter, der skal holdes af disse skruer, jeg antager, at det er et fladt undertag, du har oven over bjælken?
/Fredda
Det er "bare" sidekræfter, der skal holdes af disse skruer, jeg antager, at det er et fladt undertag, du har oven over bjælken?
/Fredda
Når du har beregnet lasten, skal du vurdere om det er tilstrækkeligt med træstolper (beregn knækning).
Som alternativ til træstolper kan man anvende en passende rektangulær profil af stål og svejse disse sammen med bjælken. (Vi satte stål, men bjælken vejede 800 kg, din ender måske kun på 200.)
Limtræ af samme stivhed som HEB bliver betydeligt højere, ca. dobbelt, ville jeg gætte.
Som alternativ til træstolper kan man anvende en passende rektangulær profil af stål og svejse disse sammen med bjælken. (Vi satte stål, men bjælken vejede 800 kg, din ender måske kun på 200.)
Limtræ af samme stivhed som HEB bliver betydeligt højere, ca. dobbelt, ville jeg gætte.
Bed dem, du køber bjælken af, om at svejse knap på den, dvs fladjern eller plader, som du derefter skruer fast stolperne i med frallor eller gennemgående skruer. Det er ikke helt ualmindeligt, at man svejser sømplader på afvekslingsbjælker, som man derefter sømmer fast i stolperne. Hvis stolperne står stabilt, skal der jo meget til, før de falder af... 
Klik her for at svare