Nu nærmer det sig det sidste før byggeriet, og som lidt kuriosum ville det være interessant at høre, hvordan I andre synes, det skal gøres.
Huset har et antal stålbjælker indfældet i mellemloftet for at undgå bærende konstruktioner nedenunder.
I disse bjælker (tror det er HEA-bjælker) skal mellemloftet sættes ind ifølge billederne nedenfor.
De indfældede stålbjælker ser sådan her ud:
Er der nogen løsning til at fæstne mellemloftet i stålet på H-bjælken?
Eftersom bjælkerne kommer på plads før reglerne, bliver man nødt til at vippe dem ind, og så kan man måske ikke have fæster for hver regel. Jeg tænker mig, at egenvægten på mellemloftet løser det meste, og at reglerne holder sig på plads med kottlinger + skrue/lim i spånpladerne på gulvet samt bærelekt i loftet nedenunder.
Hvad har du for HEA bjælke?
I mit tilfælde havde jeg HEA 180 og 45x220 bjæklag hvilket muliggjorde efter udskæring at jeg kunne skrueslime 45+40 mm træregel ovenpå stålbjælken. En på hver side af hver bjælke, ca. 60 cm ind på hver bjælke.
Da mit hus blev bygget, var det planlagt med bjælkesko i henhold til fahlis skitse.
Men bygherren ignorerede dette.
Han skruelimede en 45x70 regel oven på underrammerne/gulvreglerne i stedet.
Reglerne var 220 og blev altså 290 mm, HEA-bjælken var 200 mm.
Uindrettet loftsetage oven på 290 mm bjælkelaget.
Vi søgte også rundt på forumet for at se, hvordan man kunne løse det. I vores tilfælde var det 2 søjler af vkr 70x70x4 som blev til kkr, ca 2,5m høje. Med en HEA200 ovenpå a ca 5m. Hvis nogen leder efter svar præcis som jeg gjorde...
@Smillan1000 Hvordan fastgjorde I bjælken på stolperne?
Vi kommer til at have nogenlunde samme løsning som jer, vil gerne se forslag til, hvordan man gør det.
@Smillan1000 Hvordan fastgjorde I bjælken på søjlerne?
Vi vil have præcis den samme løsning som jer, vil gerne se forslag til, hvordan man gør.
Det blev svejset. Jeg var lidt bekymret på grund af brandfaren med træ osv, der har tørret i 45 år, men det gik godt. Havde våde håndklæder omkring samt brandslukker. Den nederste del af søjlerne blev svejset på en plade på ca. 15x30 cm for at lette, som dernæst står på grundmuren og fastgøres med ekspansionsbolte.
Vi søgte også rundt på forummet for at se, hvordan man kunne løse det. I vores tilfælde var det 2 søjler af vkr 70x70x4 som blev til kkr, ca. 2,5m høje. Med en HEA200 ovenpå a ca 5m. Hvis nogen leder efter svar præcis som jeg gjorde...
Borede I huller i hea-bjælken og boltrede vinklerne fast?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.