Hej alle!

Nu nærmer det sig det sidste før byggeriet, og som lidt kuriosum ville det være interessant at høre, hvordan I andre synes, det skal gøres.

Huset har et antal stålbjælker indfældet i mellemloftet for at undgå bærende konstruktioner nedenunder.
I disse bjælker (tror det er HEA-bjælker) skal mellemloftet sættes ind ifølge billederne nedenfor.
Tværsnit af en HEA-stålbjælke med en gul plade, der illustrerer hvordan mellembygning skal fastgøres til bjælken i et byggeprojekt.
Stålbalk indbygget i træramme til gulv, synlig mellem træbjælker i loftkonstruktion. Kanter på mellemrum viser montering mellem stål og træ.

De indfældede stålbjælker ser sådan her ud:
3D-model af et huskonstruktionsdesign med HEA-stålbjælker indbygget i et etageadskillelse, uden bærende strukturer nedenunder.

Er der nogen løsning til at fæstne mellemloftet i stålet på H-bjælken?
Eftersom bjælkerne kommer på plads før reglerne, bliver man nødt til at vippe dem ind, og så kan man måske ikke have fæster for hver regel. Jeg tænker mig, at egenvægten på mellemloftet løser det meste, og at reglerne holder sig på plads med kottlinger + skrue/lim i spånpladerne på gulvet samt bærelekt i loftet nedenunder.

Med venlig hilsen Richard

• Synes
Styre
  • Laddar…
Svejs eller skruv med selvborende skrue fast BMF vinkler.

Oki doki. En anden variant jeg tænkte var at bore hul igennem stålbjælken og skrue oppefra / nedefra.

/ Richard

peternicklas
Kottla i hver ende så sidder de fast og de kan ikke bøje sig.

Brug bjælkestropper:

Billede af bjælker forbundet med stropper fra JOMA Beregningshåndbog, viser korrekt anvendelse af bjælkestropper til konstruktion.

billede fra JOMA Beregningshåndbog

Senest redigeret:
Hvad har du for HEA bjælke?
I mit tilfælde havde jeg HEA 180 og 45x220 bjæklag hvilket muliggjorde efter udskæring at jeg kunne skrueslime 45+40 mm træregel ovenpå stålbjælken. En på hver side af hver bjælke, ca. 60 cm ind på hver bjælke.

• Synes
Mousa
  • Laddar…
@Fahlis - det havde jeg faktisk ikke set før. Det skal jeg tjekke ud!

@JOW - HEA 220, det havde selvfølgelig været rart at få til noget sådant, men jeg er bange for, at det havde bygget for meget.

Med venlig hilsen Richard

• Synes
davidcn
  • Laddar…
Skyd fast vinkler med en boltpistol.

Ja, din stålbalk er jo lige så høj som bjælkelaget, så mit forslag er ikke en mulighed for dig.

Slib væk galvaniseringen, hvis du skal svejse byggvinkler.

Da mit hus blev bygget, var det planlagt med bjælkesko i henhold til fahlis skitse.
Men bygherren ignorerede dette.
Han skruelimede en 45x70 regel oven på underrammerne/gulvreglerne i stedet.

Reglerne var 220 og blev altså 290 mm, HEA-bjælken var 200 mm.
Uindrettet loftsetage oven på 290 mm bjælkelaget.

P
Vi søgte også rundt på forumet for at se, hvordan man kunne løse det. I vores tilfælde var det 2 søjler af vkr 70x70x4 som blev til kkr, ca 2,5m høje. Med en HEA200 ovenpå a ca 5m. Hvis nogen leder efter svar præcis som jeg gjorde...

• En delvist renoveret loft med synlige træbjælker og isolering langs væggen samt en stålbjælke monteret som støtte.
  • Stålbjælke HEA200 og træstruktur med beslag til renoveringsprojekt. Viser installation af to 2,5m vkr 70x70x4 søjler i bolig.
@Smillan1000 Hvordan fastgjorde I bjælken på stolperne?
Vi kommer til at have nogenlunde samme løsning som jer, vil gerne se forslag til, hvordan man gør det. :)

P
F flimsy sagde:
@Smillan1000 Hvordan fastgjorde I bjælken på søjlerne?
Vi vil have præcis den samme løsning som jer, vil gerne se forslag til, hvordan man gør. :)
Det blev svejset. Jeg var lidt bekymret på grund af brandfaren med træ osv, der har tørret i 45 år, men det gik godt. Havde våde håndklæder omkring samt brandslukker. Den nederste del af søjlerne blev svejset på en plade på ca. 15x30 cm for at lette, som dernæst står på grundmuren og fastgøres med ekspansionsbolte.

• Stålkonstruktion svejset på træramme, med bejdset stål og træ omkring, omgivet af isoleringsmateriale.
  • Synes
flimsy
  • Laddar…
Tak! Vi får se, hvordan vi løser det, men jeg mistænker, at det bliver noget lignende.

Anonymiserad 255302 sagde:
Vi søgte også rundt på forummet for at se, hvordan man kunne løse det. I vores tilfælde var det 2 søjler af vkr 70x70x4 som blev til kkr, ca. 2,5m høje. Med en HEA200 ovenpå a ca 5m. Hvis nogen leder efter svar præcis som jeg gjorde...
Borede I huller i hea-bjælken og boltrede vinklerne fast?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.