Jeg undrer mig over, hvordan jeg laver befæstningen af et nyt mellemdæk i en eksisterende ydervæg (45x195mm regelskelet).
Dækket vil have et spænd på 660 cm og laves af limtræsbjælker 90x315 mm (beregnet i dimensioneringsprogram). Min tanke er at lægge en liggende limtræsbjælke 90x180 mm, som "jackas in" 45 mm i regelskelettet, som det nye dæk kan hvile på.
Spørgsmål:
- Er min konstruktionsløsning god?
- Skal jeg "jacka in" 45 eller 90 mm i regelskelettet?
Spændvidden i regelstammen er cc60, hvor ligger bjælken, som er 90x180 mm, som også kan anses som overkill, men der er et vindue i væggen, deraf dimensionen.
Selve bjælkelaget har spændvidden 6,6 m, deraf 90x315 mm limtrædimension.
Hvis du jackker en 90 mm bred regel 45 mm, får du et udspring på 45 mm. Hvordan håndterer du det? Kan det være et alternativ at i stedet for 90x180 tage en 45x220 og slå på eksisterende stående regler med en 45x45 som støtte under den 90x180? På den måde får du jo en glat væg og slipper for arbejdet med at jackke. Eventuelt bliver det billigere også. Jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke er nok med en 45x220, men det afhænger jo af, hvor bredt vinduet er.
Udfaldet er intet problem, da jeg alligevel har 45x45 med isolering på indersiden af regelstammen. Din idé var dog ikke så dårlig, at undgå at skulle lave udskæring ville jo have været rart. Men det er desværre et liggende vindue i væggen, der er 160 cm, deraf 90x180 limtræ.
Spørgsmålet er vel egentlig om vridkraften nedad på 90x180 bjælken bliver for stor, hvis jeg kun skærer 45 mm kontra at regelstammen bliver for svag, hvis jeg skærer 90 mm (kun 105 mm tilbage).
Hvis du skærer med virkelig tætsiddende pasning, så svækkes reglerne ikke nævneværdigt (tror jeg, bedst at tilføje). En anden ting, som jeg tror, er at en 45x220 let klarer spændvidden på 160 cm, men det hjælper jo ikke dig hvad jeg tror. Jeg ville dog overveje at lade en erfaren tømrer gøre den vurdering. Afhængigt af om du har plads over vinduet, så kan man jo eventuelt sætte yderligere en 2 tommer 4 under.
Allerede med 90x180 så har jeg ret stramt opad, så jeg vil ikke have en 45x220. Gulvet på første sal kommer simpelthen for højt op, hvis jeg tager en 45x220.
Går det ikke at gøre som jeg gjorde i mit løsvirkebyggeri. Jeg anvendte 220x45 til både bærende bjælke og gulvregel, men princippet kan jo bruges også med andre dimensioner, så længe du kan finde passende bjælkesko.
Du slipper for at skære noget ud, og du kan desuden have en ubrudt plast forbi hele mellemetagen.
Allerede med 90x180 har jeg ganske trangt opad, så jeg vil ikke have en 45x220. Gulvet på overetagen kommer simpelthen for højt op, hvis jeg tager en 45x220.
Så ville jeg jacke ind 45 mm. Det bliver godt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.