Planlægger at bygge en 2-plans villa og har kigget på, hvordan etagedækket kan bygges på forskellige måder. Disse to virker til at være ret almindelige:
Alt 1.
Alt 2:
Det virker som om, at alternativ 2 er mere praktisk med dampspærren, men er der andre fordele og ulemper? Jeg har set byggeri med 1,5-plans, hvor man har anvendt stående regler hele vejen op til tagremmen, hvor spærene skal stå. Men det føles måske ikke som det bedste for en 2-plans, da de skal være 5m+ lange. Jeg ser, at man kan købe lange regler, der er fingerskarvet, så de er længere, men det bliver måske bedre, hvis man deler etagerne op.
Er der nogen, der har synspunkter på, hvordan man bygger etagedækket i en 2-plans villa? Jeg er taknemmelig for alle svar!
Forskellen mellem alt 1 og 2 er så vidt jeg kan se fastgørelsen af mellemetagens gulvbjælker. Derimod indeholder alt 2 også hammarband og syll, hvilket betyder, at væggen også i denne løsning er en etage høj. Fordelen ved alt 2 er, at ydervæggen er mere ubrudt (dog ikke helt), og at dampspærren kan sættes hel. Ulempen er, at det er meget mere besværligt at bygge sådan. Det er vigtigt, at kantreglen (nr 09) er godt fastgjort. Selv ville jeg aldrig vælge alt 2.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.