Jeg har fået en lille stop i byggeriet, hvilket er irriterende her op til jul, hvor der er nogle ledige dage til at få noget gjort.
Efter at kommunen var forbi, blev det stillet spørgsmålstegn ved, om fastgørelsen af tagspærene vil holde, og de ønskede, at vi indsendte et konstruktionsgrundlag for fastgørelsen med hensyn til vindbelastninger.
Vi har valgt letbjælker fra Hunton i taget med cc 600 og 1200 afhængig af spændvidden. Ifølge producenten skal disse, ved taghældninger under 15 grader, lægges på en kile samt skrues med 2 stk. 5x100 mm på hver side/fæstningspunkt. Dvs. 8 skruer pr. bjælke. (Konstruktionseksempel D21)
Skruen vi har brugt er Essve corrseal 5x100.
Selve bjælken er selvfølgelig beregnet til at tåle snelaster og brudgrænser med hensyn til spændvidde, men lige fastgørelsen har både jeg, arkitekten og tømrerne antaget, at producentens anbefaling fungerer.
Efter at have talt med producenten, arkitekten og tømreren, kan ingen af dem huske, at de nogensinde har lavet en separat beregning på denne del.
Med en almindelig tagspær plejer man vel kun at køre med 2 vinkler + ankernagle, så er der ingen, der tænker over, om det er over-/underdimensioneret?
Fra producenten har jeg fået hjælp til at udføre en beregning på, hvilke belastninger bjælkens fastgørelse vil blive udsat for. Dog turde han ikke garantere, at skruen vil holde, da det afhænger af, hvilken skrue der anvendes osv.
Er der nogen, der har oplevet noget lignende og har lidt input angående mit problem?
Måske endda nogen, der kan udtale sig om, hvordan denne fastgørelse vil fungere baseret på vedhæftede oplysninger?
Som I kan se på billedet, er fastgørelsen stadig åben, og jeg kan uden problemer fastgøre en vinkeljern på hver side for at sikre funktionen. Dog er spørgsmålet jo, hvordan jeg gør med konstruktionsgrundlaget til kommunen
Boverkets konstruktionsregler (EKS) indeholder detaljerede regler for, hvordan man beregner vindlast. Til parametrene hører bl.a. beliggenhed i landet, højde over havet samt en formfaktor, der afhænger af tagets type. Med hjælp af disse regler kan man beregne den maksimale last (i dette tilfælde en løftekraft) per bjælkeinfæstning. Derefter skal man sammenligne denne løftekraft med, hvad infæstningsbeslagene kan klare. Den bedste type beslag burde være en form for gaffelforankring. Jeg tror ikke, sådanne findes i den aktuelle bredde, men de burde være lette at fremstille med hjælp af fladjern.
Ja den kraft har Hunton allerede regnet ud. Dog har jeg lidt svært ved at beregne, hvad fastgørelsesbeslagene kan klare, i mit tilfælde 8 skråskruede 5x100 eller måske mere almindelig vinkelliner 90x90 med anker skruer.
Skal I aflevere og få underlaget godkendt, inden I kan fortsætte, eller lavede de en notat i protokollen, som siger, at beregningen kræves for at få slutbevis?
Fire skråskruede 5x100 giver jo god fastgørelseskraft, essve burde have tal for styrke på netop deres skruer. Har du lasterne i forskellige retninger fra hunton, burde det vel være muligt at beregne og sammenligne med skruerne?
Skal I aflevere og få materialet godkendt, før I kan fortsætte, eller lavede de en notits i protokollen, der siger, at beregningen kræves for at få slutbevis?
Fire skråskruede 5x100 giver jo god fastgørelseskraft, Essve burde have tal for styrke på netop deres skruer. Har du belastningerne i forskellige retninger fra Hunton, burde det vel være muligt at regne ud og sammenligne med skruerne?
Det kræves nok en beregning for godkendelse. Men det er jo nu, inden jeg næste uge lukker loftet, at jeg har chancen til at fikse det.
Efter sen konsultation med konstruktøren troede han, det vil holde. Men at beregne det for at sikre sig, koster lige så meget som at sætte vinkeljern op.
Så det bliver til at skrue vinkeljern i weekenden, og så får jeg et certifikat fra konstruktøren uden beregning, at jeg ligger langt over behovet. Low-tech løsning, men sandsynligvis den mest fornuftige i denne situation.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.