Hej
Vi skal anlægge en trappe og har modtaget konstruktionstegning på dette. Afvekslingen består af et L stål (bla) hvorpå der skal svejses to fladjern, som skal fastgøres i betonvæggen. Den skal fastgøres med 4 stk. M16 og kemanker på hver side. Hvordan plejer man at løse dette rent praktisk? Det føles svært at måle, svejse og få denne op i de rette mål direkte. Plejer man at skære og svejse på stedet eller laver man den lidt for kort (siger en cm) og shimser med stålplade?
Betonen er kalkpudset, og pudsen sidder godt fast. Behøver man at fjerne denne, eller går det fint at fastgøre direkte i?
Tak og ha' en dejlig fredag.
/Mattias
 
Hej! Skal du kappe og svejse selv eller skal et firma ordne det? Det nemmeste er jo, hvis du kan få den rigtige længde direkte, men det fungerer også at gøre den lidt kortere og så shimse. Hvis du måler og kapper til en liste af en slags på det mål og ser, hvordan den passer. Tilpas så den bliver i princippet perfekt, måske en millimeter kort. Så kapper du L-stålet i samme længde og svejser pladejernet på. Løft på plads og bolt fast. Det er jo praktisk, hvis du først kan bolte fast en liste eller lave en "lathund" (hvis du ikke vil bore huller i væggen unødvendigt), som den kan hvile på, mens du borer, injicerer og trykker gevindstængerne i. Er der tyk puds?
 
Tak for svaret!
Jeg kommer ikke til at svejse selv, så det ville have været fint, hvis bjælken var klar og passede direkte. Det føles dog meget tricky. Hvis væggen hælder lidt udad, bliver det svært at få den op. Pudsningen er ca. 15mm
/Mattias
 
Okay men de burde kunne fremstille den på millimeteren. Men gør sådan at du skærer til en regel og ser om du tror det er gennemførligt at få den på plads i de rette mål, så kør med det. Ellers er det bare at gøre den et par millimeter kortere, og så beder du firmaet, der fremstiller den, om at sende nogle 1mm shims med. Det bedste ville være, hvis du fik bjælken ind mod betonen, men hvis pudset sidder godt, burde det fungere at lade det være. Skal du fremstille bjælken i den præcise længde, og hvis pudset er 15mm, så er du nødt til at fjerne et ret stort område for at kunne få bjælken på plads.
 
Det bliver til at måle præcist tror jeg.
Tak for svar
/mattias
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.