Hej, Jeg tænkte på at støbe en tynd betonplade 1,5cmX140X60, hvor jeg skal fastgøre LED-downlights over min køkkenbænk. Beton-LED-armaturet har jeg tænkt mig skal sidde/hænge ca. 3cm fra loftet. Loftet er i grunden beton, men er derefter reglat ca. 3,2cm (2cm træregel 1,2 cm gips). Jeg havde først tænkt at sætte LED-lamperne direkte i loftet. Men jeg synes, det bliver flot både fordi jeg har en betonbordplade, men også fordi det giver en flot skyggeeffekt på loftet.

Hvordan gør jeg for at fastgøre denne plade på den bedste måde? Man vil jo ikke have pladen i hovedet, mens jeg laver mad. Rent visuelt vil jeg undgå fastgørelser på undersiden af pladen, da LED-armaturet vil se renere og flottere ud, men det er måske uundgåeligt?

Beton har en densitet på ca. 2300 g/dm3 så din plade vil veje 0,15 * 16 * 6 = 33 kg. Så der skulle ikke være behov for nogen kæmpe fastgørelser. Jeg ville have støbt nogen form for kroge i armeringen i pladen, når du støber den, og så hængt krogene i 6 betonankre. Med flere fastgørelsespunkter undgår du, at pladen bliver deformeret af egenvægten.

Tak for hurtigt svar! Ja plus hullerne til de 6 ledlys, så vil den veje endnu mindre... Kroge lyder som den bedste løsning. Det bedste ville måske være en krog med kroge på begge sider, en der kroger i armeringen og den anden til betonudvidelserne? Skal udvidelsen have en øje ligesom denne eller hvordan skal udvidelsen se ud?

Jeg tror det ville blive fremragende med 6 stk. expanderkrokar, eller expanderöglorna du linkede til, i loftet og derefter s-krok, som du klemmer fast rundt om armeringen med en tang og støber fast i pladen. Hvis du placerer alting korrekt kan du derefter hænge S-krogene i expanderkrokarna.

• Synes
billyby
  • Laddar…
Super! Opdaterer med billede senere. tak

Skal afsted og indkøbe byggemateriale og begyndte at overveje, hvilken type beton der kan være bedst til en sådan tynd plade? Ifølge manualen fra LED-lamperne må pladen være højst 15mm, så jeg vil nok støbe ca. 13mm.

Fik svar fra ekspert på betong.se:

Almindelig tørpakket Finbetong har ofte en stenstørrelse op til ca. 6 mm. Man plejer at anbefale en tykkelse ned til 20 mm for denne, men det fungerer ofte godt ned til 15 mm også. For tyndere tværsnit bør man vælge en "beton" med mindre sten og eventuelt en lidt højere styrke. Der findes eksempelvis tørpakket Reparationsbeton, som har stenstørrelse op til 4 mm, hvilket muliggør en støbetykkelse på ca. 10 mm. Reparationsbetonen har som regel også lidt højere styrke (ca. C40/50) end standardbeton (ca. C30/37).
Ydermere anbefaler jeg, at du armerer din plade på en eller anden måde. Enten ved at indstøbe et tyndere armeringsnet (eller "hønsenet," pudsenet, mm) midt i tværsnittet, alternativt ved at bruge fibre i betonen. Der findes Reparationsbeton, der indeholder fibre, men ikke standardbeton, så vidt jeg ved. Hvis du ikke kan få fat i fiberforstærkede produkter, kan man tilsætte fibrene selv (forslagsvis plastikfibre). Det kan dog være svært som privatperson at få fat i fibre til beton, men du kan spørge en nærliggende fabriksbetonleverandør.
Dæklaget til armeringen bør være mindst svarende til diameteren på armeringen og gerne større end den største stenstørrelse. Dette for at sikre vedhæftningen til armeringen samt at mindske risikoen for, at armeringen "skinner" igennem overfladen.
Et andet alternativ ville være at anvende gulvafretning/spartelmasse, som ofte fås som fiberforstærkede. Dog synes jeg, at man mister lidt af "betonfølelsen" med disse gulvprodukter.

Finjas Reparationsbeton indeholder fiber og er let at få fat på. Enig med eksperten om, at et pudsnet i midten ikke er forkert, husk også at lave monteringshullerne allerede i støbningen, da det kan være lidt svært at bore disse efterfølgende i en så tynd plade. Skal du støbe fastgørelsesmateriale ind, så fastgør dem i armeringsnettet. Støb gerne lidt tykkere, hvis du planlægger at slibe pladen senere. Hvis du ikke planlægger at slibe, så vælg materiale til formen, der svarer til den overflade, du ønsker.

• Synes
billyby
  • Laddar…
Tak! Er der nogen der ved, hvor i Stockholm man kan få fat i Finjas reparationsbetong? Helst syd for søder

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.