Første tanke var at skrue kotlingerne fra siden, men efter at have fået stor erfaring med at knække skruer i gammelt træ, begyndte jeg at overveje bjælkesko. De bliver dog lidt i vejen for et regel, der ligger direkte mod gammelreglen. Efter at have læst mere om emnet, ser det ud til, at konstruktionsskrue er løsningen for at skrue fra siden, alternativt forborre. Ekstrareglen tager jeg nok med bagsko, det bliver så besværligt først at fastgøre i kotling og derefter fastgøre kotlingen.

Sådan bliver princippet
Trækonstruktion på gulv med isolering mod væg, viser brug af gammel og ny træramme i et renoveringsprojekt.

Hvad er formålet med ekstraregler og kortlinger?

Det er C-C 75cm på de gamle reglarne.

Ekstraregler og kortlingar er ingen selvfølgelighed løsning. Det afhænger af, hvad du skal bruge rummet til samt spændvidde og dimensioner hs de eksisterende.

De gamle regler har ligget der i 90 år, så lasten er nok ikke et problem. Denne løsning vil være i køkken og hall samt delvist i badeværelse. Køkken og hall vil få sporplader, hvilket kræver mindst C-C 60, dermed skal jeg tilføje en ekstra regel. I en spændviddetabel så jeg, at en C24 120 regel kan klare 270 cm frit hængende med limede sporplader og C-C 40 cm. Her bliver det ca. 200 cm og som længst 220 cm spændvidde, så det klarer det med god margin.
Så, hvad bliver den bedste løsning for at fastgøre kotlingerne, som ekstrareglerne vil hænge i?

Man skal skelne mellem laster og svigt. Svigtet afhænger næsten udelukkende af bjælkedimension og spændvidde. At bjælkerne har ligget der i 90 år er snarere en grund til bekymring, når det gælder svigt. 45x120 C 24 + skrueklæbet spånplade klarer absolut ikke 2,7 m ud fra svigtsynspunktet, snarere 2 m. Hvis de gamle gulvbjælker klarer svigtkravene, er det bedre først at lægge en k-krydsfinerplade og derefter lime spånpladen på den og beholde den nuværende c/c. Hvis du kombinerer gulvbjælker med forskellig svigtevne, bliver det en mærkelig oplevelse at gå på det gulv.

• Synes
Segge
  • Laddar…
Findes der en bærende væg/bjælke under dér, hvor ekstraremlerne slutter?

Tak, justusandersson for afklaringen, kan huske forkert med tallene, skal tjekke det, så jeg ikke har misforstået noget.

L largab sagde:
Er der en bærende væg/bærebjælke under, hvor ekstrareglerne slutter?
Der i køkkenet, hvor billedet er taget, er der en vinkælder, det hvide, der kan ses gennem vindduken, er celleplastikken, der er mellem væggene, så den højre gulvregel står langs med den ene kældervæg. Den venstre er også den længste regel i hele huset med en spændvidde på ca. 5m, den har dog en pille næsten midt på. Så min kotling burde havne ca. 50cm fra den støtte, hvis jeg placerer kotlingen midt i rummet.

Hvorfor ikke lade ekstrareglerne være fuld længde hele vejen igennem, så global stivhed også øges?

Det havde blevet en spændvidde på 4m og jeg havde haft brug for højere reglar end jeg har plads til. Desuden får jeg et dækkende lag isolering under reglarne med de her dimensioner.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.