Hvilken type skrue skal anvendes til at fastgøre imprægnerede stolper i betonfod?
Alle eksisterende stolper, der er sat op hos os, er fastgjort med bolt og møtrik i foden. Det er svært at vurdere, hvilken overfladebehandling disse bolte har. Stolperne er malede og ikke imprægnerede.
I dag har jeg kørt mange kilometer, besøgt fire byggemarkeder og ledt efter sådanne varmgalvaniserede bolte. De findes ingen steder, undtagen i en butik, hvor de kostede 40 kr pr. stk. Vi taler kilopris, der er højere end for oksemørbrad, og varmgalvaniseret er virkelig ikke noget eksklusivt materiale. Der er desuden mere metal i foden, som koster mindre.
Fungerer almindelige galvaniserede, eller ruster de op om nogle år?
Eller skal man bruge franske skruer, det ser ud til at findes varmgalvaniserede overalt.
Alle eksisterende stolper, der er sat op hos os, er fastgjort med bolt og møtrik i foden. Det er svært at vurdere, hvilken overfladebehandling disse bolte har. Stolperne er malede og ikke imprægnerede.
I dag har jeg kørt mange kilometer, besøgt fire byggemarkeder og ledt efter sådanne varmgalvaniserede bolte. De findes ingen steder, undtagen i en butik, hvor de kostede 40 kr pr. stk. Vi taler kilopris, der er højere end for oksemørbrad, og varmgalvaniseret er virkelig ikke noget eksklusivt materiale. Der er desuden mere metal i foden, som koster mindre.
Fungerer almindelige galvaniserede, eller ruster de op om nogle år?
Eller skal man bruge franske skruer, det ser ud til at findes varmgalvaniserede overalt.
Biltemas rustfrie er en smule billigere end byggfirmaets varmforzinkede. Dog er det stadig 3-4 gange dyrere end almindelige forzinkede.
Hvor længe holder en elforzinket 10 mm bolt udendørs, og kan den skiftes? Hvis den ruster på et år, bliver det uøkonomisk.
Hvor længe holder en elforzinket 10 mm bolt udendørs, og kan den skiftes? Hvis den ruster på et år, bliver det uøkonomisk.
En smule billigere? der er en forskel mellem 40 kr og biltemas rustfrie 12 kr.T-G-B sagde:
Det afhænger af, hvad du mener med holder, de måske begynder at ruste om 1-5 år, men de holder sandsynligvis hele din levetid.
Senest redigeret:
Ok er det intet der påvirker holdbarheden markant? Lidt overfladerust er ikke noget problem.
Det bør være enklere at skifte boltene end at skifte sokkelfæstet hvis det ruster.
25 år lyder som en ok tid.
Om prisjämförelsen med biltema så regnede jeg på hele pakker, behøver fem pakker bolte og tre pakker møtrikker. Mærkeligt at der ikke er samme antal i pakkerne.
Det bør være enklere at skifte boltene end at skifte sokkelfæstet hvis det ruster.
25 år lyder som en ok tid.
Om prisjämförelsen med biltema så regnede jeg på hele pakker, behøver fem pakker bolte og tre pakker møtrikker. Mærkeligt at der ikke er samme antal i pakkerne.
De er langt fra at anbefale i dag. Findes bedre alternativer, der holder bedre.K Krejtos sagde:
Vognbolt som jeg foreslog eller skrue tilsvarende Essve Cut eller lignende.
https://www.essve.se/essvese/sv/pro...xkantshuvud-87502-46/träskruv-hex-corrseal-46
https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-sexkant/traskruv-hexagon-protect-4.html
Klik her for at svare