Vi er i gang med en udbygning af et etplans hus med kælder og skal tage et hul i ydervæggen på 3,6 meter. Tegningen stemmer ikke helt, da hullet skal være lige så stort som tilbygningen er, men dimensioneringen, som en konstruktør har lavet, er baseret på den rette længde. Bjælken bliver limtræ 115*315 og søjlerne 115*115. Konstruktøren antog at kældervæggen er lavet af beton, men den viser sig at være lavet af betonhulsten, 230mm. Tror I, at kældervæggen kan klare lasten fra søjlerne, eller har kældervæggen brug for ekstra støtte? En tanke jeg har er at stille søjlerne på syllen, som er 50*145 for at sprede punktlasten fra søjlerne, men fjerne 74*95 syllen for at mindske risikoen for indtrykning i det liggende træ. Lyder det rimeligt?

Jeg kan ikke få fat i konstruktøren lige nu og vil gerne få ordnet bjælken nu i juleferien, så jeg er taknemmelig for svar.

Arkitekttegning af husudvidelse med detaljer om bjælker og stolper, inklusiv mål på facade og grundplan. Notater i rødt viser beregninger og justeringer.

Byggtegning af en vægkonstruktion med detaljer om materialer som isolering, træfibre og gipsplader samt dimensioner og specifikationer.

Senest redigeret:
Uden at være konstruktør synes jeg, at en 230 mm betonhulstensmur bør kunne klare belastningen uden problemer. Især med trykudlignende syll. Af den grund bør 74 x 95 syllen bestemt forblive for at hjælpe med fordelingen over en længere/større overflade.

Synes nok, at det er vigtigt at få dette helt rigtigt uden at tage chancer, så vent, indtil du har kontaktet konstruktøren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.