Hej!
Vi tænkte på at rive en bærende væg, og har derfor ladet en konstruktør beregne bjælken og søjlerne, der skal erstatte.
Nu sidder jeg og overvejer, hvordan man på "bedste" måde skal fastgøre disse i hinanden? Har kigget rundt på forummet og er kommet frem til, at skruning i vinkel eller en form for leje (typ samlingsplade?) er det, der gælder.
Er der nogen, der har andre tips eller idéer omkring dette?

Og skal man så også fastgøre bjælken mod spær med fx vinkeljern?
Og søjlerne mod gulvet med samme løsning?

B
hvor skal pillerne være har du tænkt?
i hver ende bare eller på midten også?

Skærmplade på hver side fungerer jo fint, hvis det er samme dimension

spock sagde:
Hej!
Vi tænkte rive en bærende væg og har dermed ladet en konstruktør beregne bjælken og søjlerne, som skal erstatte.
Nu sidder jeg og overvejer, hvordan man på "bedste" måde skal fastgøre disse i hinanden? Har kigget rundt på forummet og er kommet frem til, at skrue i vinkel eller en form for samling (f.eks. sammensat plade?) er det, der gælder.
Er der nogen, der har andre tips eller idéer omkring dette?

Og skal man så også fastgøre bjælken mod spær med f.eks. vinkeljern?
Og søjlerne mod gulvet med samme løsning?
Det her med at skrue bjælkerne er lidt tricky. Det er ikke skrue som skrue. Den løsning, som folk oftest har set, og som fungerer er med specielle WT-T dobbeltsnoede skruer fra sfs. Disse fungerer udmærket, men kan ikke bruges, hvordan man vil, uden kræver korrekt montage for at give bærende evne. Bare at skrue et par overblivende terrasse skruer i eller lignende har ikke så stor effekt, så kan man ligeså godt lade være. (Bærer rammen kun vertikalt, så behøver man faktisk heller ikke nogen fastgørelse ;))

Det enkleste, hvis samlingen ikke er synlig, er dog som mats_o siger at sømme plader på.

Jeg havde alligevel tænkt at gipssætte det hele senere, så det hælder jo mod plader.
Der bliver en søjle i hver ende af bjælken, hvor den ene står op mod en ydervæg. Skal jeg vinkle disse fast mod gulvspånpladen? Tænker mest på den søjle, der ender ude i rummet, så den bliver stående efter evt. påløb af småbørn ;).
Og bør/s Kal man vinkle bjælken fast mod spær?

Og 'ja', bjælke og søjle er af samme dimension.

Senest redigeret:
Hvad er der under gulvspånpladen?

I øjeblikket: isolering. Men jeg havde tænkt at kortla under med samme dimension som bjælkelaget. Derefter murer jeg op med leca i grunden og klør disse stumt mod kortlingerne.

Afhængigt af hvor stor last der er på din søjle, så er det måske en idé at lade søjlen passere ned gennem bjælkelaget til lecan direkte. Træ bærer betydeligt mindre last på tværs af fibrene.

Vinkeljern er en god løsning ellers. Dito mod spær.

Brudlasten på søjlerne skal ifølge beregningerne være på 25,281 kN (115x115-søjler), men om dette er meget eller ej ved jeg ikke...
Tror du, at 170x40-bjælkedækket (husker jeg rigtigt, er det det) kan klare det?

Spørg konstruktøren.

At placere en limtræssøjle på en liggende 40 (45?) regel føles tvivlsomt dog. Hvis støtten for denne så består af kiler, er støttefladen der meget lille.
Risikoen er, at kortlingen deformeres, med den følge at gulvspånpladen knækker.

Kan kun tilslutte mig Krawk.

Iom at du behøver en limträbalk så taler vi sandsynligvis om en del vægt. Den vægten kommer med på stolperne og det under stolperne skal være stærkere end stolpe og bjælke ellers har du en risiko for, at du får et problem der

Tanken var at lægge f.eks. 5 kortlingar ved hver søjle, så man får en samlet overflade, der er omtrent lige så stor som blokkene under, og også bredere end selve søjlen.
Men måske er det tid til at tænke om?

Principskitse, men bjælken vil gå på tværs af bjælkelaget...

• Principskitse af konstruktion, hvor en bjælke er placeret tværs over bærende bjælkelag.
Jeg havde i hvert fald kontrolleret deformationerne i kortlingerne.
Selv med hensyn til krybning med forøget fugtindhold, da undersiden af kortlingen ligger koldt (?).

Det er ikke noget, der vil få huset til at styrte sammen, men man risikerer en nedbøjning omkring pilaren, som bliver svær at reparere.

Ser ingen grund til ikke at føre pilaren ned gennem bjælkelaget. Så kan man desuden låse den mod gulvstrøerne med en kortling på hver side.

Tak for dine synspunkter!
Jeg har tænkt om og vil tage pelarna ned gennem bjælkaget. Men som du allerede nævner, hvordan bliver det med kulde og lidt fugt i krybekælderen? Hvordan påvirkes limträet af dette?

• Synes
tompalompas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.