78,095 læst ·
22 svar
78k læst
22 svar
Fastgøre lægte i betonvæg?
Hej,
Jeg læser, at andre har haft succes med Fischer (FUR 10x160 T). Der findes mere at læse i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/120152-fasta-barlina-mm-i-betonghalsten.html
Kan også anbefale at læse lidt på Fischers hjemmeside... http://www.fischersverige.se/Portal...astning/_dokument/Kapitel_fasadinfastning.pdf
Jeg læser, at andre har haft succes med Fischer (FUR 10x160 T). Der findes mere at læse i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/120152-fasta-barlina-mm-i-betonghalsten.html
Kan også anbefale at læse lidt på Fischers hjemmeside... http://www.fischersverige.se/Portal...astning/_dokument/Kapitel_fasadinfastning.pdf
Tak for svaret! Jeg vidste ikke, om facadeplug var nok til at fastgøre noget i hulsten, overvejede kemi-anker og alle mulige lignende løsninger 
Findes der nogen, der har en idé om fastgørelsen af skærmtaget i murstensfacaden? Måske sætte lodrette stolper, som man fastgør til væggen og lader de udadgående tagspær hvile på? Eller sætte bærende bjælke? Er lidt bange for, at murstenene ikke holder til det...
/Pierre
Findes der nogen, der har en idé om fastgørelsen af skærmtaget i murstensfacaden? Måske sætte lodrette stolper, som man fastgør til væggen og lader de udadgående tagspær hvile på? Eller sætte bærende bjælke? Er lidt bange for, at murstenene ikke holder til det...
/Pierre
Det er et lille hulrum med isolering bag teglen og så blåbeton (durox). Teglen er sk. hulstensmursten tror jeg.
Tror der er mulighed for at fastgøre til tagspærene i stedet, tænkte ikke på det, skal tjekke den mulighed! Er det nok med grovere vinkeljern til det?
/Pierre
Tror der er mulighed for at fastgøre til tagspærene i stedet, tænkte ikke på det, skal tjekke den mulighed! Er det nok med grovere vinkeljern til det?
/Pierre
Der findes plugs beregnet til betonhålsten, men de er ikke helt billige. Jeg støber hellere betonplinte, som jeg lægger bærelinjerne på. Det er nogle år siden, jeg mistede overblikket over antallet af terrasser, jeg har lavet, men kun én gang har jeg boret i fundamentet, da gik vi igennem fundamentet helt og brugte gevindstænger (10mm) med store skiver.
Til dit andet spørgsmål kan jeg ikke svare, for jeg ved ikke, hvilket tegl du har, men rent faktisk skal du bruge en planke mod væggen, som du derefter sætter bjælkeskoene på, eller endnu bedre lægger du tagbjælkerne på den fastsatte vægplanke.
Til dit andet spørgsmål kan jeg ikke svare, for jeg ved ikke, hvilket tegl du har, men rent faktisk skal du bruge en planke mod væggen, som du derefter sætter bjælkeskoene på, eller endnu bedre lægger du tagbjælkerne på den fastsatte vægplanke.
Tak for svar. Tror ikke det bliver så godt med plinter tæt på huset, det blev drænet sidste efterår, så der er lidt for stor risiko for sætningsskader lige ved huset. @blandaren: Selv om facadeplugge til hulsten er dyrt, burde det ikke blive dyrere end plinter? Skal se om jeg kan finde Fischers FUR-plug 10/160, som blev anbefalet i et indlæg. Er det passende med to (placeret lodret) på cc60 omtrent, typisk mellem bjælkeskoene?
Begynder at overveje at droppe taget, ville gerne have det hele vejen ud, men så bliver det fire meter ud fra huset. Det bliver for store spændvidder, vil helst ikke have en bærende bjælke i midten. Det bliver så en stolpe midt på terrassen (havde kun tænkt mig at have tag over halvdelen af terrassen pga. byggetilladelse).
/Pierre
Begynder at overveje at droppe taget, ville gerne have det hele vejen ud, men så bliver det fire meter ud fra huset. Det bliver for store spændvidder, vil helst ikke have en bærende bjælke i midten. Det bliver så en stolpe midt på terrassen (havde kun tænkt mig at have tag over halvdelen af terrassen pga. byggetilladelse).
/Pierre
Senest redigeret:
Hej der,
Gammel tråd og mange "404" på linkene opdagede jeg
Et interessant spørgsmål på forrige side:
"Skal have en bærende væg med 95mm træregler. "Syllpapp" under selvfølgelig, men hvordan i alverden fastgør man det hele i gulvet? At sømme igennem med slagspik laver jo hul i syllpappen, eller er det sådan man gør?"
Skal lige til at smække en carport op med en depotdel. Pladen er en isoleret en, som jeg støbte for nogle år siden. Hvad angår konstruktionen på pladen der, er det tilstrækkeligt at lægge syllpapp, reglen på det, og så bore gennem det hele og fastgøre?
Tænker, at det er sådan, man næsten må gøre for derefter at fastgøre med ekspander eller lignende, men samtidig bliver det jo en "metal-bro" for fugt mellem beton og træregel ved hver bolt/søm eller lignende. Hvad siger I kloge om det?
Hvad siger I om, hvordan man fastgør, anbefales det stadig at bruge betonekspanderbolt til den type fastgørelse?
Tak på forhånd!
/R
Gammel tråd og mange "404" på linkene opdagede jeg
"Skal have en bærende væg med 95mm træregler. "Syllpapp" under selvfølgelig, men hvordan i alverden fastgør man det hele i gulvet? At sømme igennem med slagspik laver jo hul i syllpappen, eller er det sådan man gør?"
Skal lige til at smække en carport op med en depotdel. Pladen er en isoleret en, som jeg støbte for nogle år siden. Hvad angår konstruktionen på pladen der, er det tilstrækkeligt at lægge syllpapp, reglen på det, og så bore gennem det hele og fastgøre?
Tænker, at det er sådan, man næsten må gøre for derefter at fastgøre med ekspander eller lignende, men samtidig bliver det jo en "metal-bro" for fugt mellem beton og træregel ved hver bolt/søm eller lignende. Hvad siger I kloge om det?
Hvad siger I om, hvordan man fastgør, anbefales det stadig at bruge betonekspanderbolt til den type fastgørelse?
Tak på forhånd!
/R
Syllpappen bliver der selvfølgelig huller i. Har normalt det sådan, at Syllpappen går op på endetræet.R ravedog sagde:Hej der,
Gammel tråd og mange "404" på linksene indså jeg
"Skal have en bærende væg med 95mm træreglar. "Syllpapp" under selvfølgelig, men hvordan i alverden fastgør man det hele til gulvet? At sømme igennem med slagspik gør jo huller i syllpappen, eller er det sådan, man gør?"
Skal lige til at smide en carport op med en skurdel. Pladen er en isoleret plade, som jeg støbte for nogle år siden. Med hensyn til konstruktionen på pladen der, er det nok at lægge syllpapp, reglen på det, og så bore igennem det hele og fastgøre?
Tænker, at det er sådan, man næsten må gøre for så at fastgøre med ekspander eller lignende, men samtidig bliver det jo en "metalbro" for fugt mellem beton og træregle på hver bolt/søm eller lignende. Hvad siger I kloge til det?
Hvad siger I om, hvordan man fastgør, er det stadig betonekspanderbolt, som de fleste anbefaler til den type fastgørelse?
Tak på forhånd!
/R
Evt. fastgør Syllpappen med klammer. Men det fungerer uden.
Brug sømpløk eller ekspandersøm.
Betonekspanderbolt skal du ikke bruge.
Klik her for at svare