Skal sætte en væg op i kælderen. Hvordan skal jeg fastgøre reglarne til betonvæggen, loftet og gulvet? Er det almindelige plug og skrue, der gælder, eller skal man bruge fx ekspanderbolt? Eller kan det lade sig gøre med sømplug? Og hvor tæt skal jeg fastgøre?

MVH Anders

Er det pladestolper, findes der sømplug til dette, hvor også pluggen er i metal.

• Synes
Labanfro
  • Laddar…
nej det er træ reglar jeg skal bruge

Expanderspik er meget praktisk, og er stærke som bjerget. Fungerer dog ikke i letbetong og blåbetong.
http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/p/03600500-2.pdf/$file/03600500-2.pdf

PL-400 er aldrig dumt :)

Milkshaken
Jeg anbefaler også expanderspiken... Busenkelt... Bor en 8 mm hul lige gennem reglen og ned i betonen til den dybde, det skal være. Så bare slå den i med hammeren.... Ingen besvær med plugs eller møtrikker eller sådan noget... Altså. Daveo har det bedste forslag.

• Synes
Roka123
  • Laddar…
ok takker for svar, det blev nogle beton sømplugs fra bårebo jeg brugte fungerede fint.

/Anders

• Synes
sparcraft73
  • Laddar…
Vækker denne tråd igen...

Hvis det er en letbeton væg/gulv, hvad skal man bruge da?
Hvad skal man/anbefales det at bruge for skrue når man skruer sammen træ lægter? Almindelig træ skrue (måske et dumt spørgsmål, men det er bedre at gøre det rigtigt end at tage chancen)?

Der findes særlige letbetonplugs.

Træskrue er velegnet til at sammenføje træreglar, ja.

Milkshaken
anra:
Hvis det er almindelig sammenspænding, dvs sætte to regler sammen langs med hinanden, ja så er det oftest stærkest at sømme.
Ellers hvis du skal sammenspænde i en ramme, så anbefaler jeg typ. Cutters. Torx-hoved på dem og en speciel spids som borer sig let ned i træet.

P
Vækker igen.
Men nu gælder det gulv..
Skal have en bærende væg med 95mm træregler. "Syllpapp" under selvfølgelig, men hvordan i alverden fastgør man det hele i gulvet? At sømme igennem med slagspik laver jo hul i syllpappen eller er det sådan, man gør? Eller lime med PL-400/600?

Så har jeg pladeregler ved ydervæg. Har ikke lyst til at bore huller rundt om hele huset. Det bliver lidt for mange. Har set, at der findes en slags boltspistol, man kunne bruge, men det virker som om, man skal have licens for at bruge sådan en. De drives vist med krudt. En trykluftsdrevet sømpistol er vel ikke nok, eller?

Nogen, der kan bidrage med noget.

Bolt pistolen kræver en licens ja, og du skal nok alligevel skyde fast lige så meget bolt som du ellers skal bore hul i hvert fald bagefter, måske lidt færre.

Ville absolut ikke anbefale at skyde med sømpistol i en betonvæg (antar at det er det du har). i ydervæggen.

Oskar

P
Det gælder nystøbt beton gulv. Ikke væg.
Det bliver vel lige så mange men klart mindre besværligt...
Hvordan får man licens? Skydeprøve? :)

Ja du kan jo prøve at kontakte Hilti eller et andet lignende firma, de plejer at holde uddannelser osv.

Oskar

• Synes
Medo Utaan
  • Laddar…
Hej!

Vækker liv i tråden. Det skal nu blive terrassebyggeri til foråret, et passende stort projekt for en nybagt husejer :).

Jeg har tænkt mig at fastgøre min bæreline til kældervæggen, som består af betonelement, hvordan gør jeg det? Expanderskrue?

Slynger lige et spørgsmål mere ind nu, når jeg alligevel spørger... Jeg har tænkt mig at sætte tag over ca. halvdelen af terrassen. Hvordan fastgør jeg lægterne til det i husmuren på den bedste og mest diskrete måde? Vi har et murstenshus. Kan det gøres med almindelige bjælkesko? Taget bliver ca. 4 meter langt og 3,5 meter bredt, med plast som tag.

En nybegynder, der taknemmeligt tager imod råd.
/Pierre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.