D
Uværdifuldt!

Det bliver vel næste skridt, undersøge hvilke materialer der fungerer sammen…
 
Skyd fast den med boltepistol eller selvborendeskruer. Så nu har du fået alle mulige forslag. Vælg et som du synes lyder godt og du kan købe i nærheden. Alle fungerer præcis lige godt.
 
  • Synes
fremax og 2 andre
  • Laddar…
Rustfrit og alu fungerer sammen, den galvaniske korrosion er ubetydelig, medmindre det er direkte i saltvand typ.

Forzinket har ingen påvirkning overhovedet, så længe zinklaget er intakt.

Personligt ville jeg have valgt rustfri selvborende skrue.
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Planen er at 1) tage i lidt ekstra i materialtykkelse og 2) male hele konstruktionen
 
richardtenggren
Matti_75 Matti_75 sagde:
Skyd fast den med boltpistol eller selvborende skrue. Så nu har du fået alle mulige forslag. Vælg et som du synes lyder godt, og du kan købe i nærheden. Alle fungerer præcis lige så godt
Hvordan er præcisionen på boltpistol/sømpistol til stål?
Jeg tænkte også på at give det som forslag, men mangler erfaring med sådan en, men er nysgerrig. :)
 
richardtenggren richardtenggren sagde:
Hvordan er præcisionen på bolt-/søm-pistol til stål?
Havde også tænkt at foreslå det, men mangler erfaring med sådan en, men er nysgerrig. :)
Boltpistol ville jeg have sprunget over, når det kommer til følsomme dele som aluprofil til tag. Rammer man lige i midten af I-bjælken, går sømmet ikke igennem, og så skal man prøve at få det væk, når det stikker op gennem aluprofilen og samtidig sidder fast i stålet = ikke nemt.

Derudover er det også lidt farligt at skyde stålsøm i stål :worried:
 
  • Synes
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
M Maijckel sagde:
Bolt pistol havde jeg undgået når det kommer til følsomme dele som aluprofil til tag. Rammer man midt i livet på I-bjælken, går sømmet ikke igennem og så skal man forsøge at få den væk når den stikker op gennem aluprofilen og samtidig sidder fast i stålet = ikke nemt.

Så er det også lidt farlige ting at skyde stålsøm i stål :worried:
Forstår det, min tænkte applikation er mindre kritisk. Handler om at fæste gulvås/regler hvilende på den ”nedre” flænse på en H-bjælke, problemet er vel om det går at skråskyde.
 
D Derbyboy sagde:
Enbart lim er et alternativ, men det føles svajigt da det er udsat beliggenhed i Sthlms skærgård.
Jeg tænker spontant, at det er mere stabilt, ingen lækagerisiko og mindre svajigt end skrue:thinking:
 
Tryktætte popnitter i zigzag?
 
D Derbyboy sagde:
Jeg overvejer, hvordan jeg bedst fastgør en aluprofil på en stålbjælke.

Kun lim er en mulighed, men det føles usikkert, da det er udsat beliggenhed i Stockholms skærgård.

Er det muligt at bore et hul og derefter lave gevind i hullet?
Skal du bruge I-bjælke?

Ville det ikke blive pænere med rektangulær hulprofil (vkr eller kkr). Så kan du bruge selvborende gevindskrue, som ikke bliver synlig.
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Peter2400 Peter2400 sagde:
Jeg tænker spontant, at det er mere stabilt, ingen lækagerisiko og mindre svajende end skruer:thinking:
Sådan tænkte jeg også... men så tænkte jeg Stockholms skærgård, saltvand, 20-30 år...

Kan forårsage store skader, hvis et tag på 21 m2 løfter...
 
D
M Maijckel sagde:
Skal du bruge I-bjælke?

Ville det ikke se pænere ud med rektangulær profil (vkr eller kkr). Så kan du bruge selvborende gevindskrue, der ikke bliver synlig.
Ja, jeg arbejder på at undersøge, hvilke dimensioner jeg ville have brug for i VKR.

Bliver bestemt pænere!
 
D Derbyboy sagde:
Jo jeg arbejder på at undersøge hvilke dimensioner jeg ville have brug for i VKR.

Bliver helt klart flottere!
Selvborende gevindskrue vil gå mindst 10-20 gange hurtigere end at bore og lave gevind
 
PNO PNO sagde:
... Det er dog ikke en sådan på dit billede, men en gevindpressende skrue ser ud som en almindelig M-gevindet skrue ved første øjekast og passer med en almindelig møtrik. Men kigger man nærmere, så er skruen dels lidt konisk foran og dels lidt let trekantet tiltrykt foran. Det gør, at den kan forme sin egen gevind i moderat hårde ståltyper, som i bjælker. Man borer da et lidt større hul, end hvis man skulle gevinde med tap, eftersom tap skærer væk materiale som spåner, mens den gevindpressende skrue presser materiale fra gevindets dale til dets toppe.
Nja... både skruen på billedet og dem du taler om, kaldes nok gevindpressende. De du tænker på er nok Taptite, som skaber maskin/cylindriske gevind.
https://www.bulten.com/sv-SE/Technologies/Threads/Taptite

Ifølge https://www.nfgab.se/sortiment/c/fa...-och-borrande/604-gangpressande-skruv-taptite anbefales rustfri gevindpressende skrue kun til bløde materialer. Sandsynligvis fordi rustfrit har dårligere holdbarhed.

/Høghus
 
richardtenggren richardtenggren sagde:
Hvor præcis er en boltpistol/sømpistol til stål?
Tænkte også at foreslå det, men mangler erfaring med sådan, men er nysgerrig. :)
sømmet sidder der, hvor du vil have det. Vi skyder fast alt, hvad vi kan, da det er den nemmeste måde. I dit tilfælde ville jeg bruge Hilti Bx3 med 14mm stålsøm
 
  • Synes
richardtenggren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.