3,093 læst ·
29 svar
3k læst
29 svar
Fastgøre glasprofil på IPE-bjælke
Rustfrit og alu fungerer sammen, den galvaniske korrosion er ubetydelig, medmindre det er direkte i saltvand typ.
Forzinket har ingen påvirkning overhovedet, så længe zinklaget er intakt.
Personligt ville jeg have valgt rustfri selvborende skrue.
Forzinket har ingen påvirkning overhovedet, så længe zinklaget er intakt.
Personligt ville jeg have valgt rustfri selvborende skrue.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Hvordan er præcisionen på boltpistol/sømpistol til stål?Matti_75 sagde:
Jeg tænkte også på at give det som forslag, men mangler erfaring med sådan en, men er nysgerrig.
Boltpistol ville jeg have sprunget over, når det kommer til følsomme dele som aluprofil til tag. Rammer man lige i midten af I-bjælken, går sømmet ikke igennem, og så skal man prøve at få det væk, når det stikker op gennem aluprofilen og samtidig sidder fast i stålet = ikke nemt.richardtenggren sagde:
Derudover er det også lidt farligt at skyde stålsøm i stål
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Forstår det, min tænkte applikation er mindre kritisk. Handler om at fæste gulvås/regler hvilende på den ”nedre” flænse på en H-bjælke, problemet er vel om det går at skråskyde.M Maijckel sagde:Bolt pistol havde jeg undgået når det kommer til følsomme dele som aluprofil til tag. Rammer man midt i livet på I-bjælken, går sømmet ikke igennem og så skal man forsøge at få den væk når den stikker op gennem aluprofilen og samtidig sidder fast i stålet = ikke nemt.
Så er det også lidt farlige ting at skyde stålsøm i stål![]()
Skal du bruge I-bjælke?D Derbyboy sagde:
Ville det ikke blive pænere med rektangulær hulprofil (vkr eller kkr). Så kan du bruge selvborende gevindskrue, som ikke bliver synlig.
Nja... både skruen på billedet og dem du taler om, kaldes nok gevindpressende. De du tænker på er nok Taptite, som skaber maskin/cylindriske gevind.PNO sagde:
... Det er dog ikke en sådan på dit billede, men en gevindpressende skrue ser ud som en almindelig M-gevindet skrue ved første øjekast og passer med en almindelig møtrik. Men kigger man nærmere, så er skruen dels lidt konisk foran og dels lidt let trekantet tiltrykt foran. Det gør, at den kan forme sin egen gevind i moderat hårde ståltyper, som i bjælker. Man borer da et lidt større hul, end hvis man skulle gevinde med tap, eftersom tap skærer væk materiale som spåner, mens den gevindpressende skrue presser materiale fra gevindets dale til dets toppe.
https://www.bulten.com/sv-SE/Technologies/Threads/Taptite
Ifølge https://www.nfgab.se/sortiment/c/fa...-och-borrande/604-gangpressande-skruv-taptite anbefales rustfri gevindpressende skrue kun til bløde materialer. Sandsynligvis fordi rustfrit har dårligere holdbarhed.
/Høghus
sømmet sidder der, hvor du vil have det. Vi skyder fast alt, hvad vi kan, da det er den nemmeste måde. I dit tilfælde ville jeg bruge Hilti Bx3 med 14mm stålsømrichardtenggren sagde:
Klik her for at svare