Jeg kan lide det forslag @Mazen kom med, men ville mindst have et fastgørelsespunkt midt på i loftet. To meter virker langt både for kobber og træstav. Hvis forslaget føles for svært, virker nok en kæde som foreslået, eller læderremme hvis man vil have noget lidt sjovere. Lange skruer, gerne fastgjort i en fælles plade, så kræfterne fordeles på flere skruer.
Jeg er med rette blevet kritiseret for, at mit tidligere indlæg ikke tilførte tråden noget i selve spørgsmålet, så jeg fandt nogle ting frem og lavede et enkelt forsøg, dog blev indlægget meget langt . Det er næppe videnskabeligt belagt, så I må tage det for, hvad det er - dog imho betydeligt mere relevant end div. udsagn:
Kort opsummering: et kobberrør fungerer udmærket som tøjstang, og at påstå, at kobber er "for blødt", er indtil yderligere empiri modbeviser mig, imho blot en dårligt underbygget mening
Opsummering: I sammenligning med et 25 mm stålrør (normal "tøjstang" fra habo) og et 22 mm kobberrør har begge en betragtelig nedbøjning ved 190 cm fritbærende længde, når de belastes midt på med en vandfyldt murerrulle. Stålrøret har mindre nedbøjning (2,9% vs 3,7% af fritbærende længde), men stålrøret er også mere plastisk (større permanent deformation) end kobberrøret.
Længere version:
Min meget forenklede testrig bestod af en støtte i form af en krog i forstærkningen til den gamle carport og en støtte i form af en systainerstabel med en lille træklods med et V-spor for at opnå en vandret placering af stængerne.
Testobjekterne var, hvad jeg havde hjemme, en 25x1mm Habo 2000 mm tøjstang, tror præcis en sådan som linkes i indlæg #2 ovenfor og et 22x1mm kobberrør, lidt usikker på om det er hårdt (R290) eller halv-hårdt (R260), tror det er fra Hornbach, hvis nogen ved hvilken version de lagerfører.
Som referencepunkt for at måle nedbøjningen blev en selvnivellerende laser på systainerstaplen anvendt. I ubelastet tilstand var der nogle mm forskel (afhængigt af forskellen i diameter på rørene), men disse respektive mål er trukket fra i alle nedenstående mål. Som belastning blev en almindelig murerrulle fyldt med vand anvendt, som ved hjælp af en S-krog blev hængt midt på hver stang (95 cm fra hver støtte), jeg vejede den aldrig, men mængden af vand var konstant mellem forsøgene.
Ved belastning fik jeg følgende (i begge tilfælde klart betragtelige) nedbøjning:
Tøjstang (stål) 25x1: 55mm
Vandledningsrør (Kobber) 22x1: 70mm
Efter at belastningen blev fjernet, blev en permanent deformering noteret, og en ny måling blev foretaget, en fejl her var, at murerrullen hang betydeligt længere (ikke målt, ~2x tiden) på kobberrøret, hvilket burde påvirke deformationen. Den permanente nedbøjning var:
Tøjstang (stål) 25x1: 10mm
Vandledningsrør (Kobber) 22x1: 5mm
Dvs. på trods af længere tid med belastning, gik kobberrøret nærmere tilbage til sin oprindelige form
Hvad der er acceptabel nedbøjning skal hver især vurdere, og belastningen i dette tilfælde var nok noget ekstrem. Forskellen mellem de to stænger (hvor kobberrøret desuden er lidt mindre dimensioneret end stålrøret) er målbar, men måske inden for fejlmargenen for denne enkle test - dog til stålrørets fordel (30% mere nedbøjning på kobberrøret). Det samme bør sandsynligvis siges om den permanente deformation, her dog til kobberrørets fordel (100% mere permanent nedbøjning på stålrøret).
Så bjornlof - tag du den stang du finder mest æstetisk tiltalende, vil du mindske nedbøjningen kan du altid gå op på 28mm kobberrør, som jeg tror desuden kan fås med 1,3mm godstykkelse (måske går det på 22 også, har en svag erindring fra jeg i min ungdom solgte både tøjstænger og vandledningsrør)
/U
PS: et rigtig dårligt billede (skyld på dårligt lys) af aftenens øvelse:
Indtil da kan jeg kun anbefale min enkle løsning, beskrevet ovenfor.
Jeg kan godt lide enkle løsninger, og jeg kigger mest i loftet, når jeg vågner om morgenen
Men nu var det jo ikke dit garderobeskab, det drejede sig om.
Jeg havde skruet en bræt op på hver ende af væggen og fastgjort rørene i huller i den. Føles mere stabilt end at fastgøre rørene i huller i en gipsvæg, og sandsynligvis pænere. Ikke så meget arbejde at save til og male to brædder.
Alternativt fastgøre i bjælkerne i loftet. Befæstelserne behøver jo ikke sidde i enderne på tøjstangen.
Oj! Tror at jeg skal opdatere en eller anden indstilling et sted. Har ikke fået nogen notifikation eller e-mail om, at der er kommet en masse nye svar!
Stort tak for alle de gode tips og fornuftige tanker. Det hælder nok mod at det bliver noget sådan her:
For at undgå besværet med at bore igennem gipsen, overvejer jeg at gøre noget lignende, set fra siden:
altså at have lidt skrå rør, så jeg kan fastgøre dem til reglen. Det burde gå ret glat med nogle sådanne her:
Jeg har, med rette, blevet kritiseret for at mit tidligere indlæg ikke tilførte tråden noget i sagsforholdet, så jeg fremdrog lidt sager og lavede et enkelt forsøg, dog blev indlægget meget langt . Det er næppe videnskabeligt belagt så I må tage det for hvad det er - dog imho betydeligt mere relevant end div. udsagn:
Kort opsummering: et kobberrør fungerer udmærket som garderobestang og at påstå at kobber er "for blødt" er, indtil yderligere empiri modbeviser mig, imho bare en dårligt underbygget holdning
Opsummering: I sammenligning med et 25 mm stålrør (normalt "garderobestang" fra Habo) og et 22 mm kobberrør så har ved 190 cm fribærende længde begge betydelig nedbøjning når de belastes midt på med en vandfyldt murerulle. Stålrøret har mindre nedbøjning (2,9% vs 3,7% af fribærende længde) men stålrøret er også mere plastisk (større permanent deformation) end kobberrøret
Længere version:
Min meget forenklede testrig bestod af en opstilling i form af en gaffel i forstærkningen til den gamle carport og en opstilling i form af en systainerstabel med en lille træklods med et V-spor for at nå en vandret placering af stængerne.
Testobjekterne var hvad jeg havde hjemme, en 25x1mm Habo 2000 mm garderobestang, tro mig det er præcis sådan en som linkes i indlæg #2 ovenfor og et 22x1mm kobberrør, lidt usikker på om det er hårdt (R290) eller halvhårdt (R260), tror det er fra Hornbach om nogen ved hvilken version de lagerfører.
Som referencepunkt for at måle nedbøjningen blev der anvendt en selvnivellerende laser på systainerstabelen. I ubelastet tilstand adskilte det sig nogle mm (afhængigt af forskel i diameter på rørene), men disse respektive mål er blevet trukket fra i alle nedenstående mål. Som belastning blev der anvendt en almindelig murerulle fyldt med vand, som med hjælp af en S-krog blev hængt midt på hver stang (95 cm fra hver opstilling), jeg vejede den aldrig men mængden af vand var konstant mellem forsøgene.
Ved belastning fik jeg følgende (i begge tilfælde meget betydelige) nedbøjning:
Garderobestang (stål) 25x1: 55mm
Vandrørsledning (Kobber) 22x1: 70mm
Efter at belastningen blev fjernet blev der noteret en permanent deformering og nye målinger blev foretaget, en svipser her var at murerullen hang betydeligt længere (ikke målt, ~2x tid) på kobberrøret, hvilket bør påvirke deformationen. Den permanente nedbøjning var:
Garderobestang (stål) 25x1: 10mm
Vandrørsledning (Kobber) 22x1: 5mm
Dvs. trods længere tid med belastning gik kobberrøret nærmere tilbage til sin oprindelige form
Hvad der er acceptabel nedbøjning må hver enkelt bedømme, og lasten i dette tilfælde var nok noget ekstremt. Forskellen mellem de to stænger (hvor desuden kobberrøret er en smule mindre dimension end ståloverfladen) er målbar, men måske inden for fejlmarginen for denne simple test - dog til stålrørets fordel (30% mere nedbøjning på kobberrøret), Det samme bør sandsynligvis siges om den permanente deformation, her dog til kobberrørets fordel (100% mere permanent nedbøjning på stålrøret)
Så bjornlof - vælg den stang du finder mest æstetisk tiltalende, vil du mindske nedbøjningen kan du altid gå op til et 28mm kobberrør, som jeg tror desuden kan fås med 1,3mm gods tykkelse (måske også kan fås på 22, har en svag erindring fra jeg i min ungdom solgte både garderobestænger og vandrørsledninger)
/U
PS: et ordentligt dårligt billede (skyld på dårligt lys) af aftenens øvelse:
[billede]
Wow, hvilket arbejde! Stort tak for din efterforskning Interessant at læse at kobberrøret gik tilbage nærmere til sin oprindelse... Så det bliver noget form for midefastgørelse i hver fald.
Pludseligt sker det! Efter lidt forsinkelser og nogle problemer hænger tøjstangen endelig på plads. Nu skal vi bare bygge eltavlen ind, og så kan vi anse os for færdige...
Flot! Ikke noget for lavstammede at hænge ting på, men det behøves måske heller ikke.
Dog ville jeg være lidt bekymret for holdbarheden. Som det ser ud, er det dobbeltsvungne rør op til loftet, er det korrekt? Jeg ville i så fald være bekymret for, at kræfterne nedad på disse bliver så stærke, at de rettes ud, og hele konstruktionen bøjes nedad, fremad. Men dels kan det være en synsbedrag, dels kan rørene være forstærkede, og dels kan jeg tage fejl.
Flot! Ikke noget for kortvoksede at hænge ting på, men det er måske heller ikke nødvendigt.
Dog ville jeg være lidt bekymret for styrken. Som det ser ud, er det dobbeltbøjede rør op til loftet, passer det? Jeg ville i så fald være bekymret for, at nedadkræfterne på disse bliver så stærke, at de retter sig ud, og hele konstruktionen bøjes nedad, fremad. Men dels kan det være en synsbedrag, dels kan rørene være forstærkede og dels kan jeg tage fejl.
Tak! Vi er højvoksede, så det gør os ikke noget, at det er lidt højt
Vi har ikke bøjet rørene, men brugte T-koblinger samt 45- og 90-gradersbøjninger. Så limede vi med ekstra stærk epoxy og krydsede fingrene...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.