Hej!
Skal bygge altan over voldgraven, der er blevet på bagsiden af vores hus, efter vi har gravet jorden væk fra vores souterrain-del af huset.
Bærlægten er 225x45 og 8 meter lang. Bærlægten vil blive støttet af lodrette 45x95 reglar, der er skruet ind i husvæggen cirka hver anden meter. Disse vil stå på betonklodsen, der findes på fundamentet.
Først, skal der være asfaltpap eller lignende mellem det imprægnerede træværk og den pudsede betonhulstensvæg?
Spørgsmål to, hvad skal jeg bruge for plug og skrue? 8mm plug, er det tilstrækkeligt? Knapt nok, vel?
Bærlægten holder jo kun altanen ind mod væggen, men alligevel...!
Mvh
/Christian
Skal bygge altan over voldgraven, der er blevet på bagsiden af vores hus, efter vi har gravet jorden væk fra vores souterrain-del af huset.
Bærlægten er 225x45 og 8 meter lang. Bærlægten vil blive støttet af lodrette 45x95 reglar, der er skruet ind i husvæggen cirka hver anden meter. Disse vil stå på betonklodsen, der findes på fundamentet.
Først, skal der være asfaltpap eller lignende mellem det imprægnerede træværk og den pudsede betonhulstensvæg?
Spørgsmål to, hvad skal jeg bruge for plug og skrue? 8mm plug, er det tilstrækkeligt? Knapt nok, vel?
Bærlægten holder jo kun altanen ind mod væggen, men alligevel...!
Mvh
/Christian
Efter at have læst i infæstningshåndbogen fra Fischer blev det sømplug, 100 mm lange og 8 mm grove.
Skal fungere fint i betonhulsten og bærer 60 kg stykket i beton, så sig 40-50 kg i betonhulsten da måske..
Bliver fluckert det!
/C
Skal fungere fint i betonhulsten og bærer 60 kg stykket i beton, så sig 40-50 kg i betonhulsten da måske..
Bliver fluckert det!
/C
Det gør hverken til eller fra, om du lægger asfaltpap imellem. Antager, at du som alle andre stiller reglen/støtten klods mod væggen og strammer skruen godt, så reglen trykkes fast mod væggen? I så fald har du kun fået den fugtige kontaktflade asfaltpappets tykkelse mod reglen.DrKassler sagde:
Bedre er at skaffe nogle stykker pladejern som distancer eller endnu bedre en strimmel tyk plast og klippe ned til stykker, der gør, at du får luftspalte mellem væg og reglerne. Så har træet en chance for at tørre ud mellem regnene. Det rækker med 5 mm tykkelse for at det skal fungere.
Så luftspalte er godt, selvom det er trykt træ?
FUR-plug søgte jeg efter, men det eneste brugbare de havde på K-rauta var spikplug... :-/
Nu passer spikplug til betonhulsten ifølge pakken, så jeg tror det går alligevel. Og indstik på 55mm er tilstrækkeligt ifølge instruktionen, dog bliver det jo mindre, hvis jeg også skal have afstandsstykker.
Hmm...
FUR-plug søgte jeg efter, men det eneste brugbare de havde på K-rauta var spikplug... :-/
Nu passer spikplug til betonhulsten ifølge pakken, så jeg tror det går alligevel. Og indstik på 55mm er tilstrækkeligt ifølge instruktionen, dog bliver det jo mindre, hvis jeg også skal have afstandsstykker.
Hmm...
Medlem
· Västra Götaland
· 257 indlæg
Ankermasse. Bor op og fyld hullet, tryk/træk i skruen og lad det hærde. Hav en god fugtpistol (og stærke underarme) jeg synes fischers ankermasse fungerer godt. Til Hiltis skal du have en speciel pistol. Brug lange fransk-skruer.
Medlem
· Södermanland
· 371 indlæg
Hvilken dimension brugte du? Havde også problemer men med 175mm lange så gik det fint. Fæste 14m bærline mod facaden.
Klik her for at svare