Skal lave et hul i en bærende væg i huset. Væggen ligger lige under kip i kipens retning. Åbningen skal være tættest på en gavl, helst vil jeg undgå at have en stående søjle mod gavlen på grund af pladsmangel.

Vedhæfter en paint-skitse... Det røde er altså den tænkte åbning. Mod den bærende væg har jeg plads til en stående søjle.

smd5iv.jpg

Ifølge byggbeskrivningar.se kan jeg bruge en 66x270 limtræsbjælke som en afvekslingsbjælke. Som stående søjle kan jeg bruge 45x145 C14 som første valg.

Mod gavlvæggen vil jeg helst undgå den stående bjælke. Jeg bor i et facade-teglstenhus, inderst består væggen af stående, notet træ 2"4.

Ville man kunne enten lave et hul i det noterede træ og lægge bjælken der, så den får støtte, eller alternativt lave en bjælkesko model solid i 3mm plade, som bjælken kan hvile i? Og dermed regne med, at den stående væg kan klare lasten?

Overetagen er ikke indrettet.

Spørg, hvis I ikke forstår, hvad jeg mener.
 
  • Diagram af bærende væg med markeret åbning i rødt nær en gavl. Sort linje viser eksisterende vægstruktur, grøn firkant indikerer pelarplacering.
Hvorfor ikke placere bjælken ovenpå loftsbjælkelaget? Dvs på underrammen på tagspæret. Tagspæret længst ud mod gavlvæggen hviler måske på plankevæggen eller er eller kan fastgøres i denne?

Et billede oppe på loftet ville være godt tror jeg.
 
Det var jo en tanke, sådan er det gjort i den anden ende af huset, da det blev bygget. Problemet er, at loftet i denne ende af huset har et enkelt bræddegulv og fungerer som opbevaring. Så desværre går det ikke. Men det var ellers et godt forslag, men med tanke på dit forslag, burde jeg uden problemer kunne bruge den eksisterende gavlvæg til at bære lasten?
 
Du har jo ikke afsløret spændvidden på bjælken, men det ser jo ud til at være en ret kort strækning? Du har jo solide planker i væggen, så mon ikke det kan lade sig gøre at fastgøre bjælken i det. Svært at have en opfattelse uden at se, hvordan det ser ud.

Hvad siger du til at fastgøre en horisontal bjælke i plankevæggen for at fordele lasten på gavlen, og så hænge bjælken i denne liggende bjælke? Sikkert helt overarbejdet, men det bør jo ikke falde fra hinanden.
 
Spændvidden er knapt 2 meter, ja en horisontal bjælke eller et jern som fordeler vægten over 4-5 stående planker, så er man nok hjemme. Burde vel fungere med et solidt fladjern med en plade svejset på, som bjælken kan hvile på, og så lader man bjælken stikke ind i væggen også.

Sådan bliver det, hellere overdimension end underdimension.
 
Jeg lavede for nogle år siden en lignende løsning, jeg brugte en stålbjælke i stedet for limtræ, men fastgørelsen og plankeoverfladen (2"4) var lignende.
Jeg lagde den største sømplade, jeg kunne finde, under min bjælke, det blev samme princip som MathiasS foreslog, bare mindre pladskrævende (kunne skjules under et lag væggips). Sømpladen fordelte lasten på 4-5 stående planker.
Jeg kunne iøvrigt svejse sømpladen mod min stålbjælke, i dit tilfælde med limtræ, så må du prøve at finde eller fremstille en form for vinkelplade, der giver støtte til limtræbjælken.
 
Hvis man forestiller sig at lave en egen bjælkesko med ambitionen om at opnå minimal byggehøjde for at kunne montere en gipsplade over. Hvor "svagt" kan man dimensionere tror I?

Hvis man tager udgangspunkt i en plade på 500x300 mm, så den altså strækker sig over 5 stående planker i bredden. Man skruelimer den med træskruer og konstruktionslim med et firkantmønster på 50x50.

Hvor tynd plade kan man så bruge? Selve bjælkeskoen tænker jeg at 3mm ville være passende, pladen på væggen ville jo være rart, hvis man kunne dimensionere ned lidt. Kan man nøjes med 2mm?

Man kan jo stadig lade bjælken gå ind i væggen og tage støtte.

Typ sådan her tænker jeg.
11gq3r9.jpg
 
Nu har den siddet på plads i et par dage og ser ikke ud til at være faldet ned endnu, så jeg har nok haft held...:)

Det blev en 8mm plade, der blev udskåret, hvor jeg indfældede en 3mm bøjede plade. Svejsede 2 støtteben fast, nok lidt overkill, men hvorfor underdimensionere. Pladen blev skruet fast med 15 skruer fordelt på 4 stående planker. Limede pladen med et bostiklim, som skulle kunne klare 250kg/m2, så skruerne burde måske have været overkill alligevel:D
Fæstede bjælken i bjælkeskoen med almindelige ankarskruer.

I den anden ende indfældede jeg en stående 90x90 i væggen, så aflastningen bliver helt skjult. Jeg er meget tilfreds med resultatet, 2 billeder til almindelig beskuelse.

Byggekonstruktion med blå indpakket bjælke og metalbeslag monteret på trævæg. Ledninger hænger fra loftet. Rum med trævægge under renovering, med et vindue på højre side. Byggeudstyr og en stol ved siden af døren til venstre.
 
  • Synes
Härryda2015 og 2 andre
  • Laddar…
Det der ser iaf ikke underdimensioneret ud:thumbup:
 
Fast 250kg/kvm er jo ikke så særlig meget... Har du læst rigtigt?

Din plade på 300x500mm giver 37kg bæreevne.
 
250 ton/m2. Ville det være...
 
Så sidder det sikkert!
 
  • Synes
mattnor
  • Laddar…
Men det ville da være godt med en ordentlig spikplåt som supplement til vinkeljernet på den venstre side? :rolleyes:

Trækonstruktion indendørs med manglede spikplåt på den venstre side, markeret i rødt, og vinkeljern på højre side, markeret i grønt.
 
Senest redigeret:
Havde nok fungeret uden bjælke også. Du har jo en lille væg ved siden af, der støtter op
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.