1,127 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Fastsættelse af bærende bjælker, fransk træskrue/vognbolt
Jeg har en konstruktion, der bærer en hel overetage. To længdegående 195x45, der er sammenhamret på 4 gamle opstående bjælker.
Jeg vil nu øge styrken og gøre det hele mere sikkert. Hvilket af alternativerne er bedst:
1. To franske skruer 12x120 ind fra hver side (jeg lavede en test. Se billede)
2. Sæt en grov kærvbolt gennem hele konstruktionen
3. Udskære den ene 195x45 ind i den opstående bjælke og fastgøre med træskrue eller kærvbolt
Formålet er som sagt at sikre, at forbedre sikkerheden, så overetagen holdes oppe så sikkert som muligt og tåler belastning.
Nogle tanker?
Jeg vil nu øge styrken og gøre det hele mere sikkert. Hvilket af alternativerne er bedst:
1. To franske skruer 12x120 ind fra hver side (jeg lavede en test. Se billede)
2. Sæt en grov kærvbolt gennem hele konstruktionen
3. Udskære den ene 195x45 ind i den opstående bjælke og fastgøre med træskrue eller kærvbolt
Formålet er som sagt at sikre, at forbedre sikkerheden, så overetagen holdes oppe så sikkert som muligt og tåler belastning.
Nogle tanker?
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 612 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,612 indlæg
Billede 3 og 6, en stående ekstra "stolpe" under bjælken, fastgjort til originalstolpen, er det stærkeste alternativ. Fastgør med rigeligt byggelim type pl 200 mod originalstolpen samt et antal skruer, så det bliver stramt, når limet tørrer.
Tak Mats 👍Mats-S sagde:
Det er 4 stående gamle bjælker, som jeg skal fæstne de langsgående/bærende 195'ere på.
Er det nok med stående ekstra stolper på to af dem? Dvs. De, der kommer til at være indbyggede længst inde i væggen i hver sin ende af rummet. Vil gerne undgå stolperne i de midterste stående bjælker, for de vil være synlige i rummet
Se billeder
Klik her for at svare