Hej,

Jeg har lykkedes med at fjerne alt tapet i alle rum og tænker på at beklæde dem med renoveringsgips for at få en flot og glat overflade. Væggene er af letbeton og almindelig beton med et lag spartelmasse på fra tidligere.

Hvordan fastgør jeg pladerne nemmest? Jeg har læst forskellige steder, at man bør bruge puds for at fastgøre dem på betonvæggen og fliseklæb på letbetonen.

Er der risiko for fugtproblemer, hvis jeg fastgør pladen mod ydervægge? Alle ydervægge er af beton.

Ydrevæg i kælder er big no no, over jord skal det fungere. Brug gipsmørtel http://www.bauhaus.se/gipsbruk-25-kg.html Klik på og træk ud med 10'ernes fixkam. Sidder stenhårdt, men det kræver, at væggene ikke bukker ud/ind, for så slipper gipsmørtlen. I så fald er det bedre med 13 mm gips, som er lidt stivere, så kan du "rette" væggen.

Dette handler om en lejlighed, der ligger en halv etage op. Jeg har ikke bemærket, at der er bukning i væggen. Hvad klassificeres som for meget ind- og udadgående bukning?
Per_2014 sagde:
Ydervæg i kælder er big no no, over jord så skal det fungere. Brug gipsmørtel [link]
Klik på og træk ud med 10'erns fixkam. Sidder stenhårdt, men det kræver, at væggene ikke buler ud/ind, for så slipper gipsmørtlen. I så fald er det bedre med 13 mm gips, som er lidt stivere, så kan du "rette" væggen.

Læg et langt pas langs væggen, svært at sige hvor meget der er ok. 10mm burde man kunne udfylde med gipsbrug uden at det skal være nogen fare. Er det mere ville jeg køre lidt brug først og jævne ud, lade det hærde og så på med gipspladerne med gipsbrug.

Bland gipsputsen en smule tyndere end til pudsning, når du skal "lime," så går det nemmere. Tag en klat op på spartlen eller tandspartlen og sving den op og ned og "ryst" den lidt. Hænger gipsputsen fast uden at ændre form, er det godt.

Forsøg at få pladen på rette sted med det samme, det suger fast godt, og det er meget svært at få den løs, hvis det bliver forkert (eller forkert størrelse). Skru i nogen dobbeltgipsskruer her og der ind i letbetonen, hvis pladerne glider ned, men skru ikke skruen så langt, at hovedet trækker ind i gipsen (så bliver der en bule indad).

Plejer at bruge en lige regel, som man banker på med en hammer, så man får væggen lige, når man sætter i brug.

• Synes
anders07
  • Laddar…
Stefan N sagde:
Plejer at bruge en lige regel, som man banker på med en hammer, så får man væggen lige, når man sætter i mørtel.
Smart, den skal jeg huske!

Er det ikke bedre at bredspartle, kan give problemer ved montering af kontakter og afbrydere, når man bygger på 6 mm.
Rullespartel og bred spartel (mindst 50 cm).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.