Jeg søger en passende løsning for en fast indspændt søjlefod til en limtræsøjle i størrelse 215x225mm. Fundament plade på jord samt det er en tilbygning.
Når jeg selv har kigget rundt, har jeg fundet fastgørelse ifølge billede nedenfor fra Martinsons.se
Denne kræver, så vidt jeg forstår, en værdi på DJ = 400mm som minimum (for højt for mig - det bliver en meget mærkelig plade, hvis den skal skråne fra 400mm ved søjlen til 150mm i midten af pladen, tænker jeg) for at opfylde momentkapacitet på 36kNm. Jeg har brug for mindre end halvdelen af den momentkapacitet og har derfor skrevet til deres kundeservice og spurgt, om det er muligt at reducere DJ, men endnu ikke fået et svar efter en uge. Så nu vender jeg mig til jer. Ved I om en passende fastgørelse der klarer dette? Hvilken dybde kræves i betonen?
Der behøves lidt mere information omkring omstændighederne, måske én eller anden tegning? Hvad er det for en type af H-last og er der ingen andre systemer, der kan hjælpe med at føre H-lasterne ned til grunden? Alternativet kan være at udskifte til stål, hvis du skal spænde søjlen ind?
Jeg kan forsøge at lave en tegning lidt senere, da jeg sidder på mobilen lige nu. Men jeg har en horisontal last fra vindlast, som forårsager momentet.
Er det ikke muligt at få en momentstiv forbindelse mellem søjle-plade? Hvor søjlen er i træ?
Er søjlen stabiliserende for at forhindre huset i at blæse omkuld, kan man bruge fastgjorte søjler. Dog er det i huse mere almindeligt at bruge vægge og bjælkelag som stabiliserende elementer. Træ kan spændes fast, men ofte bygger en sådan løsning meget, dels tværsnittet samt at det bliver en skrueforbindelse. Stål har næsten 20 gange så stor E-modul, hvilket gør, at man kan gå meget ned i dimension, samt at denne kan svejses til en fodplade, der let kan forsænkes i pladen og skjules.
Er søjlen stabiliserende for at huset ikke skal blæse omkuld, kan man bruge indesluttede søjler. Dog er det mere almindeligt i huse at bruge vægge og bjælkelag som stabiliserende elementer. Træ kan spændes ind, men en sådan løsning bygger ofte meget, både tværsnittet og fordi det bliver en skrueforbindelse. Stål har næsten 20 gange så stor E-modul, hvilket gør, at man kan gå meget ned i dimension, og det kan svejses til en fodplade, som let kan forsænkes i pladen og skjules.
Det er korrekt, at søjlen er stabiliserende for at huset ikke skal blæse omkuld. Problemet er, at de eksisterende vægge ikke kan holde til momenter, der opstår på grund af vindlast ved beregning efter dagens normer. Dette gælder kun en stolpe i den eksisterende væg, men betyder alligevel noget for mig. Søjler med tværsnit 215x225 mm skal stadig anvendes af æstetiske grunde. Derfor er det kun indeslutningen, jeg er nysgerrig om, hvem leverer sådan noget og hvor dybt skal man ned under jordoverfladen for at kunne klare et moment på 15 kNm?
Det stemmer godt, at søjlen er stabiliserende for, at huset ikke skal blæse omkuld. Sagen er, at eksisterende vægge ikke holder til moment, der opstår på grund af vindbelastning ved beregning i henhold til nutidens normer. Dette gælder kun en stolpe i den eksisterende væg, men betyder alligevel noget for mig. Søjle med tværsnit 215x225 mm skal alligevel anvendes af æstetiske grunde. Dermed er det kun indspændingen, jeg er nysgerrig efter, hvem leverer sådant, og hvor dybt skal man under overfladen for at klare et moment på 15 kNm?
Det kan måske opfattes, som om jeg undgår spørgsmålet lidt, men det gør jeg ikke Det letter at forstå helheden først, inden man svarer på spørgsmålet, så en tegning ville lette. Det kan også være, at der findes andre måder at løse stabiliteten på end at spænde en træsøjle ind.
Det måske opfattes som om jeg undgår spørgsmålet lidt men det gør jeg ikke Det letter at forstå helheden først inden man svarer på spørgsmålet, så en tegning ville lette. Det kan også være sådan, at der findes andre måder at løse stabiliteten end at spænde en træpille ind.
Jeg er enig med Bosse, måske er det muligt at lave en anden abrovink for at løse dit problem.
Angående dit problem så er der mange forskellige måder at resonere på. Men det sikreste er at grave til frostfri dybde og støbe en stor jætteklump, som du så borer chem-ankre ned i. Derefter fastgør du det, som Martinson demonstrerer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.