RoTe
Stickan56 Stickan56 sagde:
Præcis. Se min kommentar #56 med underdel med ribbbund, pocketfjeder madras og topmadras alt fra IKEA.

Stickan
Jo jeg så det og spurgte da hvorfor vi er så bagstræberiske i dette land. Det er jo som om man hader sig selv til den grad at det tangere selvskadende adfærd.

Senest redigeret:
Det tilbagestående er vel at have trapper, der er så smalle og krumme, at man ikke får en almindelig sengebund op (og knap kan gå i dem uden at ramme ind i væggen eller gelænderet).

Jeg havde også det i forrige hus, men der var en altan på overetagen med dobbeltdøre, så alle sådanne senge måtte tages op den vej.

• Synes
Bor i pepparkakshus og 4 andre
  • Laddar…
RoTe
Skal man have en stor trappe, så man kan flytte en seng en gang hvert tiende år? Eller skal man udnytte sine dyre kvadratmeter til opvarmning bedre?

Stickan56
D Dilato sagde:
Det tilbagestående er vel at have trapper, der er så smalle og krumme, at man ikke kan få en almindelig sengebund op (og knap kan gå i dem uden at ramme væggen eller gelænderet).

Jeg havde også det i det forrige hus, men der var en altan på overetagen med dobbelte døre, så alle sådanne senge måtte tages op den vej.
Mit nuværende hus er en trappeløs étplansbolig, som man fixer, hvis det bliver tid til rollator. 😂

Stickan

• Synes
basseman og 1 anden
  • Laddar…
fubar fubar sagde:
Det der er vel alligevel min replik??!
Forvisso, du får la va hurtigere næste gang. 😁

Og for jer som kan lide Håndbog for vakse galakseborgere, så har Douglas Adams skrevet en endnu bedre bog, som hedder Dirk Gentlys holistiske detektivbureau. I den findes løsningen.

• Synes
Bassrunner og 2 andre
  • Laddar…
R
H Hhallden sagde:
Får ikke 120/200 sengen op ad trappen, stolpen som er i vejen er bærende og går ned til gulvet. Min tanke er at save stolpen skråt af for derefter at skrue det sammen igen. Find en god sav bare
Hvad synes I?
Køb en smallere seng.

H Hhallden sagde:
Får ikke sengen 120/200 op ad trappen, stolpen som er i vejen er bærende og går ned til gulvet. Min tanke er at save stolpen skråt for så at skrue det sammen igen. Find en flot sav bare.
Hvad synes I?
Når man monterer en trappe som denne, så gør man det oppefra, dvs. de to øverste vanger med trin og stødtrin - uden rækværk - udgør et løb. Dette løb sættes på plads først, og så det nedre løb med de fire nederste trin. Hvis I kan komme til underfra og bag det nederste løb at skrue skruerne, der holder det mod væggen, væk, kan I få mere plads til bedre at få sengen op. Det kan være værd at prøve. Held og lykke...

• Synes
vbg-1
  • Laddar…
E ErikFolke sagde:
Når man monterer en trappe som denne, så gør man det oppefra, dvs. de to øvre vanger med trin og stødtrin - uden gelænder - udgør et løb. Dette løb sættes på plads først, og så det nedre løb omf. de fire nederste trin. Hvis I kan komme til at skrue skruerne underfra og bagved det nederste løb af, som holder det mod væggen, kan I få mere plads til bedre at rejse sengen op. Det kan være værd at prøve. Held og lykke...
Glemte at skruerne i den venstre del af løbet mod den lange stolpe også skal af.

• Synes
Hhallden
  • Laddar…
Jeg ejede en lejlighed i Spanien i et 80'er-hus på 5. etage og havde købt en ny hjørnesofa i læder. Der har de hjemmelevering uden omkostning, og 2 gutter kom med sofaen, som selvfølgelig ikke kunne komme ind i elevatoren, så de måtte bære den op med skråtag i trappen, og efter en del besvær fik de den op til hoveddøren. Næste problem var, at den ikke kunne komme ind gennem døren, så den måtte skrues af, og benene måtte afmonteres. Inde i gangen skulle den ind i stuen, og døren blev fjernet, men det manglede 2 cm, så dørkarmen måtte afmonteres. Nu var jeg superstresset, og gutterne var drivvåde, da det var 30 grader varmt, men de løste det uden at klage. Jeg følte mig skyldig og bød dem på en kold øl samt 25 euro pr. mand, de grinede og var meget tilfredse, ligesom jeg (de tog også den gamle sofa med uden problemer). Dette ville aldrig være gået i Sverige, der gælder det at smide tingene på fortovet.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Haha, i teenageårene leverede jeg fjernsyn og hvidevarer, det var kun folk uden elevator, der købte hjemmelevering MED indbæring/installation. Men dengang kunne jeg tage et 28 tommer gammelSonyTv under hver arm, nu tager jeg kun ét...)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
H Hhallden sagde:
Får inte op 120/200 sengen op ad trappen, stolpen som er i vejen er bærende og går ned til gulvet. Min tanke er at save stolpen skråt for så at skrue det sammen igen. Finde bare en god sav
Hvad synes I?
Jeg har en meget lignende trappe.

Vi fjernede alle spjælver op til loftshøjde cirka, det gav de ekstra cm, der skulle til for at presse en 120-seng op med kun mindre skader på væggen.

P
"Sjovt problem" :\

Har du virkelig ikke noget vindue på førstesalen, der er stort nok?
Men save i stolpen? Kan du ikke fjerne propperne for skruerne (som man ser på billedet) og skrue fra hinanden i stedet?

A
P PappasHammare sagde:
"Sjovt problem" :\

Har du virkelig ikke et vindue på ovenpå, som er stort nok?
den absolutte overvejende del af åbningsbare vinduer er glidehængte vinduer med et såkaldt H-beslag, som gør, at vinduet kan dreje 180 grader ved åbning.

Så skal man tage en 1200mm bred seng ind, skal vinduet være 13-1400 bredt, og hvor tit har man så brede åbningsbare vinduer…

Senest redigeret af en moderator:
RoTe RoTe sagde:
Hvorfor er det standard i Sverige at have en madras med indbygget træræm egentlig? Det er jo ekstremt meget mere praktisk og smartere at have den bløde del separat fra træ/hårde delen...
Det har jeg også undret mig over længe. Da jeg købte min første seng i Sverige, gik jeg en uge og rystede på hovedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.